Kapotte klepstoter...

Plaats reactie
lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
Locatie: Wanssum

Kapotte klepstoter...

Bericht door lordmaster1 » di 10 apr, 2007 10:59

Een week geleden hield tijdens het rijden de eend er ineens mee op. Hij wilde niet meer starten en maakte een raar geluid. Na het lokaliseren van het geluid werd de cilinder gedemonteerd en werd de klepstoter eruit gehaald.... de helft daarvan. Later kwam ook het andere stuk eruit.
Nou vraag ik mij af, heeft iemand dat ooit al eerder gehad? Mijn stiefvader werkt al 20 jaar aan A-types en heeft dit nog nooit meegemaakt!!!
Graag reacties....

Dax
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » di 10 apr, 2007 11:30

Ik heb het persoonlijk nog niet meegemaakt, maar heb er wel eens van gehoord.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » di 10 apr, 2007 11:37

Bedoel je de nokvolger (dat hoedje wat in het motoblok zit en waar de nokkenas tegenaandrukt) of de tuimelaar?
Ik heb wel eens gezien dat een nokvolger kapot was gegaan, dit was veroorzaakt doordat de klant de kleppen veel te ruim had gesteld waardoor alles ding rammellen en de nokvolger kapot ging en de nokkenas beschadigde. Misschien kan dit ook voor met de tuimelaar gebeuren, maar dat heb ik in de praktijk nog niet gezien. Wel eens een verbogen tuimelaar gezien maar dat was bij een raceblok... 8)
Groetjes, Bart

hoiwessy
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 3 jan, 2007 10:14

Bericht door hoiwessy » di 10 apr, 2007 20:25

ik ben aan keer achter een vriend aangereden die een Hy ging halen. Hij was er uit Frankrijk mee komen rijden en had 'm in Zeeland opgeknapt en gekeurd. Op weg naar het oosten des lands een hels kabaal....hihi kon het in m'n eigen auto erachter helemaal horen.

Één tuimelaar gebroken. Gebeurde op het moment dat ie veel gas gaf om een heuveltje op te komen.

Martijn

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
Locatie: Wanssum

klepstoter

Bericht door lordmaster1 » wo 11 apr, 2007 13:32

nee, echt de klepstoter zelf doormidden!!! Alles zat goed op zijn plek. De tuimelaars waren gewoon in orde en de nokvolgers ook...
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » wo 11 apr, 2007 15:33

Nog nooit gezien of gehoord, maar alles kan eens kapot natuurlijk :-)
Verder nog schade?
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » wo 11 apr, 2007 15:59

nee, echt de klepstoter zelf doormidden!!! Alles zat goed op zijn plek. De tuimelaars waren gewoon in orde en de nokvolgers ook...
Interresant,... neem aan dat je kleppen niet te ruim stonden..? Is het borgmoertje voor de het afstellen van de kleppen misschien los getrild?

Groetjes, Bart

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » wo 11 apr, 2007 19:50

reeds meermaals meegemaakt, met name bij auto's op lpg.
Probleem is als de uitlaat klep te warm wordt dan loopt ie vast. Dat doet ie niet in de meest geopende toestand dus als de tuimelaar de klep dan wil opendoen lukt dat niet. Dan gebeurt er 1 van 2 dingen:
- tuimelaar wordt van de kop afgedrukt
- stoterstang breekt
Aangezien de stoterstang van alu is is die meestal de pineut.

De uitlaat klep wordt meestal te warm vanwege te weinig klepspeling of verkeerde benzine (95 ipv 98)
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
Locatie: Wanssum

Bericht door lordmaster1 » ma 16 apr, 2007 12:17

Kleppen stonden goed en waren goed geborgd, gebruikte super 98, en bovendien bewoog de uitlaatklep na demontage gewoon nog...

Vreemd...
Dax
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 16 apr, 2007 12:25

als ie afgekoeld is komt ie wel weer los.
Helaas kun je de klepspeling niet meer zien nu.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Plaats reactie