Pagina 1 van 1

Kapotte klepstoter...

Geplaatst: di 10 apr, 2007 10:59
door lordmaster1
Een week geleden hield tijdens het rijden de eend er ineens mee op. Hij wilde niet meer starten en maakte een raar geluid. Na het lokaliseren van het geluid werd de cilinder gedemonteerd en werd de klepstoter eruit gehaald.... de helft daarvan. Later kwam ook het andere stuk eruit.
Nou vraag ik mij af, heeft iemand dat ooit al eerder gehad? Mijn stiefvader werkt al 20 jaar aan A-types en heeft dit nog nooit meegemaakt!!!
Graag reacties....

Dax

Geplaatst: di 10 apr, 2007 11:30
door André Post
Ik heb het persoonlijk nog niet meegemaakt, maar heb er wel eens van gehoord.

Geplaatst: di 10 apr, 2007 11:37
door Bartje
Bedoel je de nokvolger (dat hoedje wat in het motoblok zit en waar de nokkenas tegenaandrukt) of de tuimelaar?
Ik heb wel eens gezien dat een nokvolger kapot was gegaan, dit was veroorzaakt doordat de klant de kleppen veel te ruim had gesteld waardoor alles ding rammellen en de nokvolger kapot ging en de nokkenas beschadigde. Misschien kan dit ook voor met de tuimelaar gebeuren, maar dat heb ik in de praktijk nog niet gezien. Wel eens een verbogen tuimelaar gezien maar dat was bij een raceblok... 8)
Groetjes, Bart

Geplaatst: di 10 apr, 2007 20:25
door hoiwessy
ik ben aan keer achter een vriend aangereden die een Hy ging halen. Hij was er uit Frankrijk mee komen rijden en had 'm in Zeeland opgeknapt en gekeurd. Op weg naar het oosten des lands een hels kabaal....hihi kon het in m'n eigen auto erachter helemaal horen.

Één tuimelaar gebroken. Gebeurde op het moment dat ie veel gas gaf om een heuveltje op te komen.

Martijn

klepstoter

Geplaatst: wo 11 apr, 2007 13:32
door lordmaster1
nee, echt de klepstoter zelf doormidden!!! Alles zat goed op zijn plek. De tuimelaars waren gewoon in orde en de nokvolgers ook...

Geplaatst: wo 11 apr, 2007 15:33
door Flying Duckman
Nog nooit gezien of gehoord, maar alles kan eens kapot natuurlijk :-)
Verder nog schade?

Geplaatst: wo 11 apr, 2007 15:59
door Bartje
nee, echt de klepstoter zelf doormidden!!! Alles zat goed op zijn plek. De tuimelaars waren gewoon in orde en de nokvolgers ook...
Interresant,... neem aan dat je kleppen niet te ruim stonden..? Is het borgmoertje voor de het afstellen van de kleppen misschien los getrild?

Groetjes, Bart

Geplaatst: wo 11 apr, 2007 19:50
door catscit
reeds meermaals meegemaakt, met name bij auto's op lpg.
Probleem is als de uitlaat klep te warm wordt dan loopt ie vast. Dat doet ie niet in de meest geopende toestand dus als de tuimelaar de klep dan wil opendoen lukt dat niet. Dan gebeurt er 1 van 2 dingen:
- tuimelaar wordt van de kop afgedrukt
- stoterstang breekt
Aangezien de stoterstang van alu is is die meestal de pineut.

De uitlaat klep wordt meestal te warm vanwege te weinig klepspeling of verkeerde benzine (95 ipv 98)

Geplaatst: ma 16 apr, 2007 12:17
door lordmaster1
Kleppen stonden goed en waren goed geborgd, gebruikte super 98, en bovendien bewoog de uitlaatklep na demontage gewoon nog...

Vreemd...
Dax

Geplaatst: ma 16 apr, 2007 12:25
door catscit
als ie afgekoeld is komt ie wel weer los.
Helaas kun je de klepspeling niet meer zien nu.