Pagina 1 van 4
Speling op aandrijfassen
Geplaatst: vr 13 apr, 2007 14:40
door Koos de Kikker
Mijn aandrijfassen hebben al 227565 km en 23 jaar mijn eendje voortgestuwd. Nu zit er al een tijdje speling op de homokineten. Als ik de handrem aantrek kan ik de wielen toch enkele centimeters verdraaien. Aangezien ik hier tijdens het rijden niets van merk maak ik me er ook geen zorgen over. Maar toch ben ik benieuwd hoeveel speling nog toelaatbaar is en wanneer ik actie moet gaan ondernemen.
Geplaatst: vr 13 apr, 2007 15:04
door backfire
homokineet ruil kost ongeveer 50 euro per stuk, incl wielmoer.
Die van mij heeft er 167.000km op zitten en is pas 20 jaar, maar puur preventief komen er nieuwe homokineten op. Maar goed ik ben dan ook bezig met een complete restauratie / ombouw / tuning project.
Dat draaien aan de wielen doe je dat als ie opgekrikt is of als hij op de grond staat. Je zukt namelijk merken dat als je hem opkrikt er meer speling op zit.
Waar ook speling op kan komen is het schuifstuk
Geplaatst: vr 13 apr, 2007 15:14
door Robbert.
mischien is het theoretisch niet logisch; toen ik echt last kreeg van de speling, horten en stoten bij filerijden, heb ik de schuifstukken volgespoten met vet, waarna ik er eigenlijk niks meer van merkte.
Geplaatst: vr 13 apr, 2007 20:38
door Koos de Kikker
Ik smeer natuurlijk mijn schuifstukken regelmatig door. De speling meet ik als ik de schijven blokkeer met de handrem en vervolgens een wiel opkrik met een garagekrik onder een wieldraagarm. Dan kan ik toch het wiel nog enkele centimeters verdraaien. Dat is dus de gezamelijke speling van het schuifstuk en homokineet.
Ik heb tijdens het rijden nergens last van. Ik ben alleen nieuwsgierig of er ook een limiet zit aan de toegestane speling en wanneer ik mijn aandrijfassen moet gaan vervangen
Geplaatst: vr 13 apr, 2007 21:34
door catscit
als je met de handrem erop het wiel enkele centimeters kunt verrijden heb je het over totale speling van 2 homokineten + schuifstuk. Zou ik me geen zorgen over maken. Kijk wel even waar de speling precies zit, als dit 1 homokineet is (de buitenste gok ik) dan kan het interesant zijn het buitenste deel tzt te vervangen. Let op ruil assen zijn ZELDEN beter als goeie originele.
Ik heb al heel wat ruilassen gemonteerd (gereviseerde dus) en de kwaliteit is vaak om te janken.
Geplaatst: za 14 apr, 2007 00:45
door Ramon
er zijn nieuwe te koop hoor
Geplaatst: za 14 apr, 2007 09:49
door catscit
nieuwe of gereviseerde? volgens mij zijn er GEEN nieuwe te koop namelijk, enkel gereviseerde...
Geplaatst: za 14 apr, 2007 12:21
door backfire
klopt zijn allemaal ruilers.
Geplaatst: za 14 apr, 2007 13:04
door Ramon
is dat zo???
ook die van cassis
en de graaf??
Geplaatst: za 14 apr, 2007 13:33
door backfire
die van cassis zeker, van de graaf weet ik niet.
échange standard
Geplaatst: za 14 apr, 2007 16:13
door catscit
de graaf is ook ruilers.
Geplaatst: za 14 apr, 2007 16:20
door Ramon
wat reviseren ze er dan aan??
Geplaatst: za 14 apr, 2007 18:16
door catscit
geen idee, bij ene gs gaan ze na 1000km kapot, ami super overleven geen 500km en bij de eenden doen sommige het wel aardige, sommige hebben het na 2000 km helemaal gehad. Terwijl het origineel makkelijk 150.000km meegaat, als de hoezen maar heel blijven.
Geplaatst: za 14 apr, 2007 22:08
door backfire
Ik neem aan de kogels
Geplaatst: za 14 apr, 2007 23:13
door catscit
geloof er niks van. Bij slechte aandrijfassen zijn de kogelkooien harder gesleten als de kogels zelf. Maar alles slijt uit z'n verband. Wat kunnen doen is uitslijpen, en overmaats kogels erin, maar da's duurder als nieuwe maken, zeker als je de zaak ook behoorlijk wilt harden.
Kruisstukken kun je reviseren, homokineten niet naar mijn idee. bij een homokineet is elk onderdeel actief en alles slijt.
Vandaag weer een eend gesloopt, zaten 2 goeie aandrijfassen op.
Da's mooi, ik moet echt goeie aandrijfassen hebben die 100+pk gaan overleven, ik heb een kleine berg om uit te selecteren.