Pagina 1 van 3

Help!! Hard en zeer snel tikkend geluid

Geplaatst: zo 15 apr, 2007 19:21
door Hanzzl69
Een verschijnsel dat de laatste tijd almaar erger is geworden.

Vanaf de bestuurder gezien maakt de rechter kant van de motor een super hard tikkend geluid. Zowel bij stationar lopen (langzame tikken) als bij het gasgeven (snelle tikken). Op de snelweg bv. verga je van de herrie, alsof constant een mitralleur wordt afgeschoten.
Ook hoor ik rechts een sissend geluid (maar dat zou de dynamo kunnen zijn) en de motor is de hele tijd nat van de olie, met name aan de rechterkant.
De voorste keering heb ik vervangen door een nieuwe, de olievulpijp en de startmotor ook, alle bouten en moeren zitten goed vast (voor zover ik daar bij kon) en er hebben de afgelopen maanden twee garagisten aan geprutst voor een veel te lieve duit.

De linkerkant loopt veel stiller, is droger en heeft geen sissend geluid.

Over de prestaties van de motor klaag ik niet. 110 / 115 Km/u gaat makkelijk. Optrekken is wat langzaam maar niet te.
Wel zie ik nu en dan blauwe rook en na een lange rit gaat het oliedruklampje knipperen bij stationair lopen. De olievulpijp heeft mayonaise.

Ik weet zo langzamerghand niet meer waar ik het moet zoeken. Iemand een lumineus idee?? :roll:

Ik ga er even niet meer in rijden, ik heb het gevoel dat dat langzaam het vermoorden van het motortje is. :cry:

Geplaatst: zo 15 apr, 2007 19:56
door Robbert.
ik had precies hetzelfde probleem, de kleppen stonden goed, maar de klepdeksel was naar binnen verbogen (vraag me niet hoe) waardoor de klepstoter er constant tegen aankwam, en er bijna doorheen was geboord.

Oplossing: nieuw klepdeksel (klepstoter werd ook meteen vervangen)

Lijkt me niet erg logisch dat dat bij jou ook het geval is, maar wilde het toch even kwijt dat de oorzaak daar ook kan liggen.

Geplaatst: zo 15 apr, 2007 20:03
door the Nosepicker
Zou inderdaad kunnen. Is er recent kleppen gesteld, waarbij de klepdeksel te strak is aangedraaid? Dan kan hij zover naar binnen zijn vervormd dat de klepstoter de deksel raakt. (ja, ik heb ervaring ;) ) + daardoor kan de pasvorm enigszins vernaggeld zijn, waardoor hij onder aan de klepdekselpakking lekt.

Geplaatst: zo 15 apr, 2007 20:51
door bartje2212
inderdaad; kleppen stellen? klepdeksel vervangen? mayo zal wel vocht zijn, maar toch raar dat het erin zit.

de afstelling van de kleppen wil ook wel eens veranderen doordat de stelmoeren losrammelen.

Geplaatst: zo 15 apr, 2007 23:34
door flashnr1
het knipperende olielampje kan veroorzaakt worden door een kapotte sensor en kan ook olie lekken.
als je het kleppen deksel en de klepspeling heb gecontroleerd en dat is goed.
dan kan het ook zijn dat er een lager is uitgelopen dat kan ook flink tikkeren en dan heeft ie stationair weinig tot geen oliedruk .
even de motor schoonspuiten en bijvullen met olie dan kijken waar de lekage vandaan komt. succes

Geplaatst: ma 16 apr, 2007 00:29
door Hanzzl69
flashnr1 schreef: even de motor schoonspuiten en bijvullen met olie dan kijken waar de lekage vandaan komt. succes
Dat heb ik natuurlijk al gedaan... dit grapje houdt me al maanden bezig...
De lekkage zit onder de olievulpijp, aan de voorkant van het cillinderhuis, achter de oliekoeler. En oh ja, de zijkant van de carburateur is ook nat. Maar dat kan door de rijwind komen. Want het is meer naar achter, onder en boven een beste smeerboel.

Geplaatst: ma 16 apr, 2007 07:09
door Ramon
dat knipperende olie druk lampje heb ik ook sind ik een lek dichte sensor heb gemonteerd. heel vaag mijn oude lekte ook en stonk ook nooit brande die op!
maar nu als ie stationair draaid met warme moter gaat ie knipperen.

ik denk dat het ook je sensor is!

Geplaatst: ma 16 apr, 2007 14:19
door Hanzzl69
Ramon2cv schreef:ik denk dat het ook je sensor is!
Ik denk het niet. De sensor is nog niet zo heel oud (twee jaar ofzo) en bovendien, het blok lekt dus " gewoon" olie. En een kapotte sensor verklaart het harde tikkende geluid niet.

Ik vrees dat het meer in de lijn van andere reacties hierboven ligt ... :cry:
Ik ben dus al aan het sparen voor nog maar weer eens een garagebezoekje, dit maal gericht op de kleppen, stelmoeren en lagers.
Binnenkort komt er weer salaris binnen. :?

Geplaatst: ma 16 apr, 2007 15:13
door siemen
zelfde probleem had ik 2 weken geleden.
conclusie olieleiding stuk.
meschien heb je het zelfde probleem?
groeten siemen

Geplaatst: ma 16 apr, 2007 22:02
door rusty
hanzzl schreef: Dat heb ik natuurlijk al gedaan... dit grapje houdt me al maanden bezig...
De lekkage zit onder de olievulpijp, aan de voorkant van het cillinderhuis, achter de oliekoeler. En oh ja, de zijkant van de carburateur is ook nat. Maar dat kan door de rijwind komen. Want het is meer naar achter, onder en boven een beste smeerboel.
pakking olievulpijp al vervangen en meteen gecontroleerd of de vulpijpvoet nog recht is aan de onderkant?

heb hetzelfde gehad een paar weken geleden bij de ACA en de eend....... pakking vervangen en nu blijft de boel lekker droog!

succes!

Rusty

Geplaatst: ma 16 apr, 2007 23:22
door Hanzzl69
Rusty,
Zowel de olievulpijp als de pakking daaronder heb ik in januari vervangen. Het heeft het lekken niet gestopt.

Geplaatst: di 17 apr, 2007 16:54
door CitRoel
Sissen en olie lekken... lijkt mij op een voetpakking o.i.d. Maar dat tikken kan ik niet verklaren.

Geplaatst: wo 18 apr, 2007 11:55
door Charlie
hanzzl schreef:
Ramon2cv schreef:ik denk dat het ook je sensor is!
...

Ik vrees dat het meer in de lijn van andere reacties hierboven ligt ... :cry:
Ik ben dus al aan het sparen voor nog maar weer eens een garagebezoekje, dit maal gericht op de kleppen, stelmoeren en lagers.
Binnenkort komt er weer salaris binnen. :?
....

maar ga dan wel naar een goede eendengarage
daar weten ze tenminste wat ze doen !!!!!

Geplaatst: vr 20 apr, 2007 00:02
door Hanzzl69
Charlie schreef: maar ga dan wel naar een goede eendengarage
daar weten ze tenminste wat ze doen !!!!!
Ik zal je even uit de droom helpen, daar ben ik dus geweest! Twee zelfs.

Geplaatst: vr 20 apr, 2007 11:18
door Charlie
een GOEDE dan??