versleten stelbout trommelrem voorwiel

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Plaats reactie
mattheus
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 22 mar, 2006 22:58

versleten stelbout trommelrem voorwiel

Bericht door mattheus » wo 18 apr, 2007 13:55

Trommelremmen: om de remschoenen van de voorwielen af te stellen zit er op de achterkant (buitenkant) van de remankerplaat 2 stelbouten 14 mm.
Een stelbout van mijn 2CV is compleet afgesleten: een steeksleutel of een ringsleutel glijdt er steeds vanaf.
Nu kan ik de remschoen niet meer afstellen :(
Hoe los ik dit probleem op :idea:
Bestaat er een speciale remstel-sleutel voor deze bouten?? Misschien een 6-kantige sleutel die er niet zou gauw afglijdt.....

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » wo 18 apr, 2007 14:49

ik had precies hetzelfde. Ik het heb het opgelost door er een grotere moer overheen te schuiven, en die (aan de binnenkant) aan de kapotte moer vast te lassen (als je begrijpt wat ik bedoel).

Koos de Kikker
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 4 apr, 2007 12:21
Locatie: De kop van Groningen

Bericht door Koos de Kikker » vr 20 apr, 2007 09:32

Ik gebruik altijd zeskantige doppen voor deze bouten. Je hebt een prima passing en voorkomt het afschuinen van de hoeken. Deze doppendoos ooit eens voor een prikkie bij de Aldi gekocht. :wink:

Voor jou nu te laat. Maar in de toekomst voorkom je er een hoop problemen mee!!
Ik doe het al in mijn eendje sinds 1982

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » vr 20 apr, 2007 17:59

Die doppen gaan achter wel als je geen batteur hebt, maar voor echt niet.
Overigens wil de passing van een ringsleutel nog wel eens verschillen,
de goedkope passen slechter dan de duurdere.
Ik heb een ringsleutel aan 1 kant vlak geslepen om beter over de 6kant te vallen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » za 21 apr, 2007 09:39

André Post schreef:Die doppen gaan achter wel als je geen batteur hebt, maar voor echt niet.
Overigens wil de passing van een ringsleutel nog wel eens verschillen,
de goedkope passen slechter dan de duurdere.
Ik heb een ringsleutel aan 1 kant vlak geslepen om beter over de 6kant te vallen.
Idd, door 1 kant af te platten heb je een veel breder aangrijpvlak.
De moeren/bouten zijn nogal ondiep. Je hebt ook steeksleutels (en doppen) die niet op de hoeken pakken maar enkel op het vlakke stuk, bij de hoeken is dit gereedschap extra ruim. Daarmee voorkom je dit soort problemen. Elke duurder gereedschap merk heeft deze sleutels en doppen.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

2cv4
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 14 aug, 2006 10:46
Locatie: ijmuiden

Bericht door 2cv4 » vr 18 mei, 2007 19:48

facom had voor het afstellen van de remmen een speciale sleutel,met aan
1 kant maat 14 voor de remstelnokken en de andere kant maat 17 voor de onderste moeren van de verbinding motor- versnellingsbak . heel handig
misschien is er met een beetje zoeken nog wel 1 op internet te koop.
2cv4 1970 az-a2
2cv 1967 az
AK 350 1968 glaceauto

Plaats reactie