hoi,
Ik heb voor het eerst problemen met mn eend. Ik startte vanavond zoals altijd probleemloos en aangezien de ruiten beslagen waren aan de buitenkant de ruitenwissers aangezet. Na 3x stopten deze er compleet mee, helemaal niets meer. Bij het wegrijden viel me op dat de voltmeter helemaal links in het rood bleef staan, ook na een tijdje rijden. Omdat het laat is ben ik niet meer met de multimeter aan de slag gegaan om te checken of de dynamo het nog doet. De V-snaar zit in ieder geval nog wel op zijn plaats. Toch, ookal zou het de dynamo zijn, zou dat niet verklaren waarom de ruitenwissers niets meer doen en de lichten e.d. nog wel gewoon werken lijkt me. Ik had ook het idee dat de dashboardverlichting minder fel brand dan normaal maar dat kan ook wel verbeelding zijn.
Heeft iemand een suggestie waar ik moet beginnen met zoeken? Ik ga morgen iig even kijken of de dynamo werkt. Als dat zo is dan moet het dus aan de bedrading naar de ruitenwissers/dashboard liggen. Misschien massa? Heeft het circuit van de voltmeter iets met dat van de ruitenwissers te maken misschien?
Elke tip is bruikbaar, ben benieuwd of iemand een idee heeft.
groeten,
Gijs
voor het eerst problemen (ruitenwissers+voltmeter)
- Punky
- Addicted user
- Contacteer:
Meet de voltage eens van het hele circuit op de accupunten. Doe dit dan stationair en met een dot gas erop. Als het goed is moet ie niet boven de 14,7 uitkomen. Is dit wel zo dan is je spanningsregelaar kaduuk. Komt ie niet tot de 14,7 dan zit het ergens in de dynamo of de verbindingen in die hoek.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Moderator