voor het eerst problemen (ruitenwissers+voltmeter)

Plaats reactie
MrGaussie
Beginner
Beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 14 jan, 2007 22:30
Locatie: Groningen

voor het eerst problemen (ruitenwissers+voltmeter)

Bericht door MrGaussie » ma 23 apr, 2007 00:32

hoi,

Ik heb voor het eerst problemen met mn eend. Ik startte vanavond zoals altijd probleemloos en aangezien de ruiten beslagen waren aan de buitenkant de ruitenwissers aangezet. Na 3x stopten deze er compleet mee, helemaal niets meer. Bij het wegrijden viel me op dat de voltmeter helemaal links in het rood bleef staan, ook na een tijdje rijden. Omdat het laat is ben ik niet meer met de multimeter aan de slag gegaan om te checken of de dynamo het nog doet. De V-snaar zit in ieder geval nog wel op zijn plaats. Toch, ookal zou het de dynamo zijn, zou dat niet verklaren waarom de ruitenwissers niets meer doen en de lichten e.d. nog wel gewoon werken lijkt me. Ik had ook het idee dat de dashboardverlichting minder fel brand dan normaal maar dat kan ook wel verbeelding zijn.

Heeft iemand een suggestie waar ik moet beginnen met zoeken? Ik ga morgen iig even kijken of de dynamo werkt. Als dat zo is dan moet het dus aan de bedrading naar de ruitenwissers/dashboard liggen. Misschien massa? Heeft het circuit van de voltmeter iets met dat van de ruitenwissers te maken misschien?

Elke tip is bruikbaar, ben benieuwd of iemand een idee heeft.

groeten,

Gijs

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 23 apr, 2007 09:03

Meet de voltage eens van het hele circuit op de accupunten. Doe dit dan stationair en met een dot gas erop. Als het goed is moet ie niet boven de 14,7 uitkomen. Is dit wel zo dan is je spanningsregelaar kaduuk. Komt ie niet tot de 14,7 dan zit het ergens in de dynamo of de verbindingen in die hoek.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

MrGaussie
Beginner
Beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 14 jan, 2007 22:30
Locatie: Groningen

Bericht door MrGaussie » di 24 apr, 2007 14:15

ff de boel doorgemeten en het is de dynamo. Koolborstels zijn oke, dus zal het wel iets anders zijn waar ik verder niets mee kan, wordt een nieuwe dus. Prima aangezien deze toch al niet super meer was.

MrGaussie
Beginner
Beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 14 jan, 2007 22:30
Locatie: Groningen

Bericht door MrGaussie » wo 25 apr, 2007 16:57

Wat me bij de tweede vraag brengt:
De ruitenwissers en het oliedruk lampje doen het niet meer. Dit is op hetzelfde moment kapot gegaan als de dynamo..Nu heb ik het electrisch schema, maar in het echt ziet er allemaal nogal wat anders uit. Iemand suggesties waar ik het beste kan beginnen?

groeten

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » wo 25 apr, 2007 17:26

Zekeringkastje checken.
Daarna de bekabeling eens langslopen.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » do 26 apr, 2007 11:36

is volgens mij een zekering, het lampje ven de chock doer t zeker ook niet?? ik dacht dat het de blauwe 16A zekering is.

greetzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

MrGaussie
Beginner
Beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 14 jan, 2007 22:30
Locatie: Groningen

Bericht door MrGaussie » do 26 apr, 2007 23:06

het is opgelost, een andere dynamo erin en idd een zekeringetje

Plaats reactie