Pagina 1 van 1

voor het eerst problemen (ruitenwissers+voltmeter)

Geplaatst: ma 23 apr, 2007 00:32
door MrGaussie
hoi,

Ik heb voor het eerst problemen met mn eend. Ik startte vanavond zoals altijd probleemloos en aangezien de ruiten beslagen waren aan de buitenkant de ruitenwissers aangezet. Na 3x stopten deze er compleet mee, helemaal niets meer. Bij het wegrijden viel me op dat de voltmeter helemaal links in het rood bleef staan, ook na een tijdje rijden. Omdat het laat is ben ik niet meer met de multimeter aan de slag gegaan om te checken of de dynamo het nog doet. De V-snaar zit in ieder geval nog wel op zijn plaats. Toch, ookal zou het de dynamo zijn, zou dat niet verklaren waarom de ruitenwissers niets meer doen en de lichten e.d. nog wel gewoon werken lijkt me. Ik had ook het idee dat de dashboardverlichting minder fel brand dan normaal maar dat kan ook wel verbeelding zijn.

Heeft iemand een suggestie waar ik moet beginnen met zoeken? Ik ga morgen iig even kijken of de dynamo werkt. Als dat zo is dan moet het dus aan de bedrading naar de ruitenwissers/dashboard liggen. Misschien massa? Heeft het circuit van de voltmeter iets met dat van de ruitenwissers te maken misschien?

Elke tip is bruikbaar, ben benieuwd of iemand een idee heeft.

groeten,

Gijs

Geplaatst: ma 23 apr, 2007 09:03
door Punky
Meet de voltage eens van het hele circuit op de accupunten. Doe dit dan stationair en met een dot gas erop. Als het goed is moet ie niet boven de 14,7 uitkomen. Is dit wel zo dan is je spanningsregelaar kaduuk. Komt ie niet tot de 14,7 dan zit het ergens in de dynamo of de verbindingen in die hoek.

Geplaatst: di 24 apr, 2007 14:15
door MrGaussie
ff de boel doorgemeten en het is de dynamo. Koolborstels zijn oke, dus zal het wel iets anders zijn waar ik verder niets mee kan, wordt een nieuwe dus. Prima aangezien deze toch al niet super meer was.

Geplaatst: wo 25 apr, 2007 16:57
door MrGaussie
Wat me bij de tweede vraag brengt:
De ruitenwissers en het oliedruk lampje doen het niet meer. Dit is op hetzelfde moment kapot gegaan als de dynamo..Nu heb ik het electrisch schema, maar in het echt ziet er allemaal nogal wat anders uit. Iemand suggesties waar ik het beste kan beginnen?

groeten

Geplaatst: wo 25 apr, 2007 17:26
door the Nosepicker
Zekeringkastje checken.
Daarna de bekabeling eens langslopen.

Geplaatst: do 26 apr, 2007 11:36
door rusty
is volgens mij een zekering, het lampje ven de chock doer t zeker ook niet?? ik dacht dat het de blauwe 16A zekering is.

greetzzzzzz

Rusty

Geplaatst: do 26 apr, 2007 23:06
door MrGaussie
het is opgelost, een andere dynamo erin en idd een zekeringetje