Pagina 1 van 2

snelle visa?

Geplaatst: wo 25 apr, 2007 22:27
door jan-bart picavet
misschien kan iemand me helpen met de volgende vraagjes:


1) wat gebeurt er als je een gewone eendenbobine gebruikt voor je visablok?

2) heb het idee dat mn zuipklepje van mijn webercarb. van laatste serie visa's niet werkt, mogelijke oorzaak zoek ik of in de 2cv bobine, of in open luchtinlaat zonder grotere sproeiers?

3) waarom wordt er door niemand de fan verwijderd en een electrische fan geplaatst uit ieder andere watergekoelde wagen?

4) moeten de el. draadjes van de weber carb. ook aangesloten worden? momenteel heb ik wel de vacuum sensor doorgelust met de aarde maar stationair loopt hij nog steeds ok[/img]

Geplaatst: wo 25 apr, 2007 22:49
door Tom
1. heb je een zwakkere vonk.

2. Zuipklepje?? Webers zijn sowieso schaars en geven volgens mij meer problemen.

3. Omdat de poelie sowieso moet blijven zitten voor de aandrijving van de dynamo en dat het voor de rest een lastige konstruktie word :?

4. Er zitten geen elekrtische draadjes aan een carb. De enige aansluiting die er op zit is voor de afsluiter van de stationaire sproeier. Als je het pennetje hiervan afknip hoef je hem ook niet aan te sluiten.
De 2 draden die op de vacuumschakelaar zitten kan je met elkaar verbinden, hierdoor is het ontstekingstijdstip constant 10gr vroeger maar zo rijd volgens mij half visa land rond en geeft verders geen problemen.

Re: snelle visa?

Geplaatst: wo 25 apr, 2007 23:13
door Evan
jbpicavet schreef:3) waarom wordt er door niemand de fan verwijderd en een electrische fan geplaatst uit ieder andere watergekoelde wagen?
komt nog, komt nog ;)
alleen wel even rekening mee te houden, je visa blok is niet watergekoeld en dus zal je via de temperatuur van je olie circuit moeten schakelen.
Elektrisch systeem is natuurlijk minder betrouwbaar dan het systeem zoals dat standaard aanwezig is dus daar zul je rekening mee moeten houden.

Geplaatst: wo 25 apr, 2007 23:23
door jan-bart picavet
zuipklepje voor plankgas rijden, opent de tweede trap van de carb.
motor gaat dan inhouden, lijkt op te weinig benzine
heb naar twee sproeiers bovenin de carb van tweede trap gekeken maar het gekke is fdat er eentje blind is (zonder opening) andere identieke met opening.

heb de vacuumsensor met aarde verbonden en inderdaad geen probleem. verder afluitpen verwijderd en afgedopt met een gewone bout
maar er zit nog een klein plastic electrisch componentje aan de carb met een draadje???

over de koeling, extra oliekoeler zou dan goed zijn en voor file een schakelaar voor el.fan inschakelen... misschien eerst proefrijden met el.fan standaard aan.
deze auto is voor mij toch geen dagelijks vervoer maar om te genieten te sleutelen maar met name te crossen (jeeps in de zandbak de stuipen op het lijf te jagen..) , daarom is betrouwbaarheid ondergeschikt aan prestaties

Geplaatst: wo 25 apr, 2007 23:29
door Evan
jbpicavet schreef: over de koeling, extra oliekoeler zou dan goed zijn en voor file een schakelaar voor el.fan inschakelen... misschien eerst proefrijden met el.fan standaard aan.
deze auto is voor mij toch geen dagelijks vervoer maar om te genieten te sleutelen maar met name te crossen (jeeps in de zandbak de stuipen op het lijf te jagen..) , daarom is betrouwbaarheid ondergeschikt aan prestaties
ivm met levensduur van je motorblok wil je wel dat de olie een optimale temperatuur heeft, dus of je schakelt de fan aan en uit met een schakelaar, terwijl je de hele tijd een olietemperatuurmeter in de gaten houdt of je plaatst een regelcircuitje.
constante overkoeling vindt ik een beetje onhandig, je olie bereikt dan niet de gewenste "vloeibaarheid".

Geplaatst: do 26 apr, 2007 08:18
door Tom
jbpicavet schreef:zuipklepje voor plankgas rijden, opent de tweede trap van de carb.
motor gaat dan inhouden, lijkt op te weinig benzine
heb naar twee sproeiers bovenin de carb van tweede trap gekeken maar het gekke is fdat er eentje blind is (zonder opening) andere identieke met opening.
Geen idee, heb geen Weber bij de hand. Zou je vlotterhoogte kunnen zijn...dat te weinig benzne dan hé

jbpicavet schreef:heb de vacuumsensor met aarde verbonden en inderdaad geen probleem. verder afluitpen verwijderd en afgedopt met een gewone bout
maar er zit nog een klein plastic electrisch componentje aan de carb met een draadje???
De vacuumschakelaar heeft 2 aansluitingen, deze twee draadjes die er normaal op aangesloten zijn met elkaar doorverbinden hierdoor kan deze schakelaar verwijdert worden. Wat betreft het verwijderen van de afsluitpen, zit je stationaire sproeier nog wel goed? Ik zou zeggen plaats een foto van dat kleine componentje wellicht is het dan duidelijk.

Geplaatst: do 26 apr, 2007 09:00
door jan-bart picavet
ik zal er vanavond een fototje van maken...

Geplaatst: do 26 apr, 2007 22:13
door catscit
lees even dittum:
http://www.cats-citroen.net/citroen_aty ... rsion.html

worden al je vragen beantwoord.

Geplaatst: do 26 apr, 2007 22:32
door jan-bart picavet
heb ik gelezen en altijd vol info

echter over de weber beantwoord het niet al mijn vragen.. grotere sproeiers?? el. componentje op de carb met enkel draadje eraan? ik snap als het allemaal niet aangesloten hoeft te worden maar ik blijf met het probleem zitten dat hij voor de top snelheid (tweede trap) niet voluit gaat..

zelf dacht ik aan dat hij nu makkelijker lucht krijgt wat teveel is voor deze tweede trap

volgens mij heb ik de CO max gesteld maar kan dit het niet compenseren

optrekken doet ie als geen ander maar plankgas moet met beleid omdat hij dan in gaat houden

Geplaatst: vr 27 apr, 2007 11:06
door catscit
je kunt beginnen met vlotternivo, als dat niet werkt groter sproeier (en dan zou ik een 1e trap sproeier vergroten)

electrisch ding met 1 draadje, pennetje afknippen wat door de electromagneet bediend wordt.

Geplaatst: wo 2 mei, 2007 08:30
door jan-bart picavet
dat pennetje heb ik in zijn geheel verwijderd en door een gewoon boutje vervangen wat het afdopt..
echter aan de andere kant van de carb zit nog iets, zwart vierkant doosje?
met een draadje eraan

voor die sproeiers ben ik gaan informeren bij burton maar die konden me er niet aan helpen..
misschien toch eens experimenteren met dubbele carbs en ander spruitstuk hiervoor maken
zou goed zijn voor de doorstroom en kan ik mijn uitlaat middendoor laten lopen (nu vlamdover weg maar twee pijpen niet evenlang voordat ze weer bij elkaar komen..)

Geplaatst: wo 2 mei, 2007 10:44
door Spookeend
stomme vraag wellicht, maar waarom zou je de koeling electrisch maken?

Greatnix Spookeend

Geplaatst: wo 2 mei, 2007 10:56
door backfire
omdat de mechanische fan van de eend altijd vermogen kost en de elektrische alleen dan wanneer het nodig is.

Geplaatst: wo 2 mei, 2007 13:29
door jan-bart picavet
heb gehoord dat het +/- 3pk scheelt
makkelijk verdiend omdat je het bijna 1 op 1 kan omzetten van een watergekoelde auto

Geplaatst: wo 2 mei, 2007 13:56
door Bartje
Ja allemaal leuk en aardig, maar een elektrische fan heeft bij lange na niet het koelent vermogen van de mechanische, denk alleen al aan het feit dat met een hoger toerental meer koeling nodig is en dat levert de mechanische nu juist...

Als je een elektrische fan monteerd wordt je motor snel te warm.

Groetjes Bart