Twee grote gaten in voetenbak

Hoe pak je nou zo'n reparatie van je voorruitstijl aan? Of van je dorpel, of van je driehoekje of nog weer ergens anders van.
Kees
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: za 28 apr, 2007 19:22
Locatie: Huizen

Twee grote gaten in voetenbak

Bericht door Kees » za 28 apr, 2007 19:37

Hallo allemaal,

Zojuist heb ik mijn allereerste eend gekocht.
Er zitten wel twee vrij grote gaten in de voetenbak.

Komt ie zo door de APK of moet er eerst gelast worden?
Of kan ik dat zelf dichtsmeren???


Kees

Robbert.
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 18:37
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Robbert. » za 28 apr, 2007 21:25

Zoals je aangeeft, met GROTE gaten kom je niet door de apk. Dit moet je lassen.

Als liefhebber doe je het je eend niet aan om dit dicht te smeren want dit is niet meer dan de boel voor de gek houden. Lassen dus. En uiteraard antiroest behandelen.
2CV6 Spécial 1981 - Rouge de Castille - GS-30-PK
Foto's

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Re: Twee grote gaten in voetenbak

Bericht door AK350 » za 28 apr, 2007 22:12

De voetenbak is in feite een driehoeksconstructie en is het dragend gedeelte van het voorste gedeelte van de koets.
Als de voetenbak goed rot is zou ik ook het chassis eronder controleren.
Het best kun je een 2cv kenner een oordeel over de auto laten geven, maar hier op de site vindt je ook veel informatie:
http://www.2cv.nl/publicaties/bouman/aankoop1.html
http://www.2cv.nl/publicaties/bouman/aankoop2.html
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Kees
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: za 28 apr, 2007 19:22
Locatie: Huizen

Bericht door Kees » za 28 apr, 2007 22:16

Robbert. schreef:Zoals je aangeeft, met GROTE gaten kom je niet door de apk. Dit moet je lassen.

Als liefhebber doe je het je eend niet aan om dit dicht te smeren want dit is niet meer dan de boel voor de gek houden. Lassen dus. En uiteraard antiroest behandelen.

Maar ik wil er eigenlijk mee zeggen; is die eend dan niet ten dode opgeschreven? Heb em voor weinig gekocht, 950 euro. Het chassis zou in
2003 vervangen zijn.

Als ik dit dan dicht laat lassen, kan ik dan weer een tijdje sturen?
En enig idee wat dat kost?

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » za 28 apr, 2007 22:40

Kees schreef:Maar ik wil er eigenlijk mee zeggen; is die eend dan niet ten dode opgeschreven? Heb em voor weinig gekocht, 950 euro. Het chassis zou in 2003 vervangen zijn.
Welnee. Gewoon even laten lassen. Hopelijk is de onderkant/buitenkant nog wel goed. En zo snel keuren ze het niet af. Voetenbak hoort overigens bij de koets, en staat dus 'los' van het chassis.
La vie est belle.

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » zo 29 apr, 2007 09:19

Als het chassis in 2003 vervangen is, dan hoeft dan zeker nog niet gaar te zijn. En inderdaad, grote gaten wel lassen. Dichtsmeren is zeer vervelend voor vervolgreparaties. (ik had er zo eendje ;) )
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » zo 29 apr, 2007 10:52

wel vreemd dat het chassis in 2003 vervangen is maar de koets zo rot is?
Probleem is dat als je grote gaten ZIET er meestal veel meer aan de hand is.
De gaten dichtlassen is bijna evenveel werk als de voetenbak vervangen, zeker als de omgeving van de gaten ook crsipie is (en dat is ie meestal wel).
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Kees
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: za 28 apr, 2007 19:22
Locatie: Huizen

Twee grote gaten in voetenbak

Bericht door Kees » zo 29 apr, 2007 13:39

Enig idee wat het kost om de complete voetenbak te vervangen?

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Re: Twee grote gaten in voetenbak

Bericht door Handjes » zo 29 apr, 2007 14:02

Kees schreef:Enig idee wat het kost om de complete voetenbak te vervangen?
De koets moet van het chassis. Daar zit het meeste werk in. 2 dagen of zo?
La vie est belle.

Kees
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: za 28 apr, 2007 19:22
Locatie: Huizen

Bericht door Kees » zo 29 apr, 2007 14:04

Dan laat ik er wel een plaat oplassen.
Dat mag toch van de apk?

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » zo 29 apr, 2007 14:32

Kees schreef:Dan laat ik er wel een plaat oplassen.
Dat mag toch van de apk?
Op de voetenbak? Ook daarvoor zal de koets los moeten.
La vie est belle.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » zo 29 apr, 2007 14:49

idd is de koets "even" van het chassis halen de beste optie. of je dan een plaatje oplast, of misschien de hele voetenbak vervangt, ik denk dat het qua kosten niet veel ontloopt.

voordeel hiervan is dat je ook snel een eerlijk beeld van de staat van koets en chassis hebt en je indien nodig nog extra tegen roest kan beschermen.

tuurlijk is de koets eraf halen wel wat werk, maar eigenlijk stelt het ook niet veel voor. een stuk wat boutjes losdraaien, wat bekabeling los maken en je bent er. is ook best leuk om eens gedaan te hebben.

repareer het iig wel goed. slecht werk (popnagelen, dichtsmeren, slechte lassen etc) kom je later echt dubbel en dwars tegen.

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » zo 29 apr, 2007 18:22

euh, de koets hoeft niet van het hassis.
Ik heb het toch al een paar keer gedaan zonder.
Sterker nog, liever de koets op het chassis, past beter.
Wel goed opletten dat de koets niet over het chassis gezakt staat, dat is meestal met een rotte koets, maar is een kwestie van stellen voordat je gaat lassen. Ik zou zeggen, 4 uurtjes voor de hele voetenbak, en 1-2 uurtjes als je nu de zichtbare gaten wilt lassen maar dat herhaald zich dan elk jaar en wordt elke jaar erger.

Erg jammer dat het blijkbaar totaal niet belangrijk is of je auto goed is, "als ie maar door de apk komt, de rest zien we later wel".
Veel gehoord hier.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » zo 29 apr, 2007 20:30

Kees schreef:Dan laat ik er wel een plaat oplassen.
Dat mag toch van de apk?
als het alleen gaten zijn en de voetenbak verder structureel hard is, ruim om de gaten zagen zodat je basis goed is en dan een plaat IN lassen, niet oplassen.
Dubbele naden vermijden is een must. Roestvorming bij naden is de killer voor je voituur.
Vandaag een CX onder handen gehad waarbij mensen wat plaatjes op t subframe geplakt hadden met een lasapparaat (anders kan ik het niet noemen) Resultaat: onder het plaatje roest het vrolijk (en minstens 2 x zo snel) verder)
ASl je voetenbak echt vervangen moet worden, dan gaan voor de Cats-oplossing, al vind ik het persoonlijk veel fijner om de koets van het chassis te trekken, je kunt er dan makkelijker bij en meestal kom je toch meer tegen. Vaak echter is de voetenbak niet in zijn geheel rot, maar kom je er ook met alleen de achterste rand te vervangen.
Ami 8 break

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » zo 29 apr, 2007 21:29

catscit schreef:Sterker nog, liever de koets op het chassis, past beter.
Wel goed opletten dat de koets niet over het chassis gezakt staat, dat is meestal met een rotte koets
Euh, wel de koets liften van het chassis neem ik aan?
Kees schreef:Hoe kan ik dat ding dan voor WEINIG repareren?
Volgens mij is 1-2 daagjes werk niet zo duur toch? Is een investering. Waarom oplappen terwijl je voor 30% meer een solide oplossing hebt waar je 30 jaar plezier aan hebt? Met oplappen (plaatje erover) krijg je alleen maar meer ellende.
La vie est belle.

Plaats reactie