wel heel bijzonder startprobleem

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Plaats reactie
Jaspersch
Gebruiker
Gebruiker

wel heel bijzonder startprobleem

Bericht door Jaspersch » di 8 mei, 2007 13:12

Tsja, ik heb nu een wel heel bijzonder startprobleem. Toen ik vanmiddag naar mijn werk wilde rijden wilde het sleuteltje niet van stand één naar stand twee (van stuurslot). Laat staan in stand drie (contact --> starten met de startknop).
Na een beetje friemelen knapte ook nog eens het sleuteltje.

Dus ik dacht: zo opgelost, even draadjes verbinden. En ja hoor, prima lopen - maar wel 't stuurslot over het hoofd gezien natuurlijk...

Met een pincet het sleuteltje eruit gefriemeld, draadjes weer aangesloten en de originele sleutel thuis opgehaald. Maar nog steeds wil het slot niet van stand één naar stand twee.
Voor alle duidelijkheid: het betreft het slot van een Dyane uit 1971. Die kent drie standen: rechts: contact - tussenstand: garageslot - stukje naar links, sleuteltje beetje naar boven trekken, kwartslag naar links draaien: parkeerslot. En na het stuur een beetje te draaien schiet de auto dan in haar stuurslot.

Heeft iemand wel 'ns zoiets meegemaakt? En hoe zou ik het kunnen oplossen? En zou het ermee te maken kunnen hebben dat de auto met de rechterwielen op een stoepje staat?

Bedankt!

Jasper
Laatst gewijzigd door Jaspersch op di 8 mei, 2007 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Citroën Dyane 6 confort (1971), Dyane 4 luxe (1974)
Dagelijks vervoer: Fiat Uno 45i.e. (1989)

- liberté, toujours

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Niels » di 8 mei, 2007 13:21

als je auto in het stuurslot staat kan het zijn dat je sleute daardoor moeilijk te draaien is, dan moet je tijdens het draaien van de sleutel even de kracht van het stuurslot halen door je stuur een beetje te draaien. alleen of dat de oorzaak is weet ik niet, want het is bij mij nog nooit zo erg geweest dat hierdoor mijn sleuteltje brak...
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

Jaspersch
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Jaspersch » di 8 mei, 2007 13:24

Bedankt voor de tip, maar dat had ik al geprobeerd...

- liberté, toujours

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » di 8 mei, 2007 13:39

Waarschijnlijk is hij gewoon kapot, cilinder waarschijnlijk gescheurt of uitgesleten. Het gros van de A-rijders hebben daar last van.

geit
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door geit » di 8 mei, 2007 15:13

HOI,
waarschijnlijk kapot zoals backfire zegt,heb dit ook gehad. eentik met de hamer tegen zijkant en t draaien van t stuur heeft dit toen los gemaakt.dan wat WD 40 ingedaan tot dealer nieuw slot binnen had :)

Jaspersch
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Jaspersch » di 8 mei, 2007 20:26

Hoera! 't Is opgelost! In wanhoop de anwb gebeld om te vragen of ze la Dyane een autotaxi zouden kunnen wegbrengen. Maar... De monteur kon met wat IMAL (=ik maak alles los) het slot toch loskrijgen. In het weekend wel gelijk vervangen natuurlijk. Bedankt voor de tips iig!

- liberté, toujours

Plaats reactie