Pagina 1 van 3

Waarom bougies vervangen?

Geplaatst: wo 9 mei, 2007 23:23
door Ealse
Iemand zei me dat je bougies iedere 15.000km moet vervangen, maar waarom eigenlijk?
Ik de mijne vervangen na ruim 70.000km. Ze waren toen nog steeds niet zichtbaar ingebrand. Ze zagen er eigenlijk nog als nieuw uit.

Geplaatst: wo 9 mei, 2007 23:32
door Ramon
schoonmaken en afstellen dan maar!! pff wat een werk en voor 1 euro heb je een nieuwe en dan weet je zeker dat je een optimale verbranding hebt!!

Geplaatst: wo 9 mei, 2007 23:43
door Robbert.
70.000 km lijkt me wel erg veel. Vervang ze eigenlijk elke 5000 km (dan doe ik een beurt), ondanks dat ik ze misschien schoon kan maken. Gemak dient de mens (geld iig voor mij) als iets zo goedkoop is.

Geplaatst: do 10 mei, 2007 09:37
door bartje2212
tja, elke auto houdt het over het algemeen langer uit dan de standaard interval voor de klein en grote beurt. Alleen als je die beurten netjes op tijd doet, heb je de minste kans op eventuele problemen en/of defecten. Denk bijvoorbeeld aan olie; het is wel verstandig om dat regelmatig te verversen ivm snellere slijtage als je te lang met dezelfde olie rijdt. Daarnaast acht ik het niet ondenkbaar dat een slechtere verbranding (misschien niet merkbaar tijdens het rijden) uiteindelijk ook meer slijtage veroorzaakt aan kleppen ed.

Dat is het idee achter die intervallen voor onderhoud voor zover ik weet.

Geplaatst: do 10 mei, 2007 09:41
door Tim Rozendaal
Heb deze week geleerd dat het verstandig is om bougies te vervangen als je ze eruit haalt, omdat er een afdichtringetje aan de bougie zit die als ie eenmaal plat is niet meer werkt zoals hij hoort te werken.

Geplaatst: vr 11 mei, 2007 06:55
door Ealse
Jullie zeggen schoonmaken en afstellen, maar na 70.000 km zijn ze nog schoon en is de afstand tussen de electroden nog OK.
Voor de rest: ja natuurlijk ververs ik op tijd olie en filters, controleer ik de klepspeling en alle andere dingen die periodiek moeten gebeuren.

Het gaat me eigenlijk alleen om dat bougies veeeee....lll langer lijken mee te gaan dan je zou verwachten op grond van de aanbevolen vervangingstermijn. Zou de 123-ignition hier iets mee te maken hebben of is het omdat hedendaagse benzine veel beter is danvroeger?

Het is voor mij geen probleem of een kosten kwestie. Het is gewoon iets wat me intrigeert.

Geplaatst: vr 11 mei, 2007 08:49
door André Post
Ik heb ook de indruk dat de bougies beter blijven met 123 vergeleken met punten.

Geplaatst: vr 11 mei, 2007 13:12
door Koos de Kikker
70.000 kilometers met dezelfde bougisch vind ik ook echt héél veel! Ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn met dezelfde ervaringen.

Uit de tijd dat ik nog dagelijks in mijn eendje onderweg was had ik de ervaring dat mijn motortje toch moeilijker aansloeg als de bougisch er langer dan 5000 km inzaten. Schoonmaken gaf geen verbetering. Daarom heb ik toen maar besloten om elke 5000 km nieuwe bougisch te monteren. Maar dat stamt nog uit de tijd dat een 123 niet bestond, elektronische ontsteking iest was voor nieuwe auto's uit de hogere prijsklassen en uit de tijd dat er nog gewoon lood in de benzine zat.....

Welk merk en type bougisch hebben het bij jou 70000 km uitgehouden?

Geplaatst: vr 11 mei, 2007 13:16
door Erikjan
Ik heb ff zitten zoeken voor een moderne auto wordt meestal geadviseerd zo rond de

Wanneer moet de bougies vervangen worden?
Iedere 45.000 km of 3 jaar, wat het eerst wordt bereikt.

Ik vond 5000 wel weinig waarschijnlijk heeft het grote verschil te maken met moderne technieken betere bougie's en benzine

Zelf heb ik ze er nu 14.000 km in zitten.

Geplaatst: vr 11 mei, 2007 15:38
door bartje2212
Wat Andre Post zegt over de 123 ignition en het langer meegaan van bougies is wel zeer waarschijnlijk. Wel is het zo dat de bougies bij een eend bij elke omwenteling van de krukas vonken...misschien vergelijkbaar met 10.000 km?

nieuwe types zullen ook vast langer meegaan.
Verder door goed onderhoud van de rest van de motor kunnen ze ook langer meegaan omdat de rest ook in optimale conditie blijft?

het blijft een mysterie?

Geplaatst: vr 11 mei, 2007 16:20
door Gerard2cv
Ik kan hier aan toevoegen dat inderdaad in een eend de bougies dubbel zo
veel dienst doen en de motor bijna altijd op topprestatie moet werken
Maar ik vind 70.000km een beetje uit zijn verband getrokken.Bij normaal
gebruik is een kleine beurt om de 10.000km en een grote beurt dus incl.
bougies om de 20.000km.maar als je voor jezelf ook arbeidsloon reken,
want in die tijd zou je ook bij je baas kunnen werken.kan je bougies alleen
maar eruit halen om ze te vernieuwen.Moet je eens uitrekenen wat het kost als je langs de weg staat of hij wil niet aanslaan wegens kapotte bougies.

Geplaatst: vr 11 mei, 2007 17:20
door TimVS
Iedere eend rijder weet dat hij altijd een paar reserve bougies moet meenemen.

Geplaatst: zo 13 mei, 2007 14:22
door catscit
probleem van bougies is dat ze nogal wat warmte verschillen krijgen te verwerken en dat HEEL veel en heel vaak. Daardoor krijg je warmte invloeden in de electrode en daar wordt ie niet beter van, vandaar dat ze ook met van die idioot exotische materialen werken om langere levensduren te halen. Je merkt het niet als een boudge zlechter begint te werken, zeker in het begin niet. Maar je motor merkt het wel.

En gezien de kosten wordt dan gezged, gewoon vervangen die hap.

Geplaatst: di 22 mei, 2007 11:32
door TB
Vervangen is op zich niet verkeerd. Al vind ik om de 5000 km wel erg snel! 10.000 of 15.000 vind ik eigenlijk wel een mooie km stand. En neem dan geen Champion ofzo he... gewoon Eyquem (hoe je t ook schrijft). Dat zijn de beste.

Geplaatst: di 22 mei, 2007 11:58
door Handjes
Mijn ervaring is dat bij klassieke ontsteking de bougies 15.000 meegaan. En dat komt weer overeen met 2x de 7500 km oliebeurt.

Ik doe zelf olie+bougies+ontsteking bij de 10.000 km. Bij 20.000 km oliefilter+kleppen+bakolie.