Pagina 1 van 2

contact uit = licht uit

Geplaatst: do 17 mei, 2007 15:58
door Foxtrot Hotel
Er is al eerder over geschreven bij Electrisch Algemeen -> Zoemer.
Daar werd geopperd om ipv een zoemer de verlichting via een relais op
het contactslot aan te sluiten. En ook het electrisch-schema geeft een hoop inzicht.
Maar waar moet er nou fysiek het één op het ander aangesloten worden?
Zie afbeeldingen.
Wat is nou A, B en C bij het contactslot?
Als ik G&H of E&F losmaak dan gaat de verlichting uit. Maar welke(n)
moet(en) via het contact slot gaan lopen?
Als ik dat weet kan ik dan de verlichtingsdraden in het (omcirkelde)
kroonsteentje pluggen, met nog een relais en een zekering ertussen?

Afbeelding
Afbeelding

Alvast bedankt. En als het al ergens blijkt te staan, mijn excusses.

groet Ruben, team Foxtrot Hotel

Geplaatst: vr 18 mei, 2007 15:07
door Daffy
85 op het relais moet naar A op het contactslot
86 op het relais kan naar B op het contactslot
De gele draad E achter de lichtschakelaar is volgens mij de voeding ( als die los is doet je licht en je claxon het niet meer ).
Deze draad wordt onderbroken en de helften gaan naar de 30 en de 87 op het relais.
Het enige wat ik niet zeker weet is de voedingsdraad van de lichtschakelaar, maar dat kan je uitproberen zoals ik heb beschreven.

Succes
Daffy

Re: contact uit = licht uit

Geplaatst: vr 18 mei, 2007 16:57
door Handjes
Een kroonsteentje in het startcircuit :shock: :? ?!

Geplaatst: za 19 mei, 2007 18:46
door Foxtrot Hotel
Daffy schreef:85 op het relais moet naar A op het contactslot
86 op het relais kan naar B op het contactslot
De gele draad E achter de lichtschakelaar is volgens mij de voeding ( als die los is doet je licht en je claxon het niet meer ).
Deze draad wordt onderbroken en de helften gaan naar de 30 en de 87 op het relais.
Het enige wat ik niet zeker weet is de voedingsdraad van de lichtschakelaar, maar dat kan je uitproberen zoals ik heb beschreven.

Succes
Daffy
Allereerst, Daffy Bedankt!

Ik had inmiddels ook met een vriend van mij zitten puzzelen op papier.
Wij kwamen ongeveer op hetzelfde uit. Wat wij anders hadden bedacht is 85 en 86 tussen A OF B, en niet A & B.
(Ik zeg A OF B omdat ik even niet weet welke draad pas spanning krijgt als het contact in stand 1 staat.)
Het zou alle twee moeten werken als ik het (als leek) zo bekijk.
Is de reden hiervoor misschien dat wanneer het relais bezwijkt ook stand 1 niet meer werkt? Of zijn er nog meer redenen?

iig heel erg bedankt voor het advies, het begint allemaal een beetje te dagen.

Groet Ruben, team Foxtrot Hotel

Re: contact uit = licht uit

Geplaatst: za 19 mei, 2007 18:48
door Foxtrot Hotel
Handjes schreef:Een kroonsteentje in het startcircuit :shock: :? ?!
Ja ach het kroonsteentje is een erfenis, maar kan dit kwaad dan?

Groet Ruben, team foxtrot Hotel

Re: contact uit = licht uit

Geplaatst: za 19 mei, 2007 19:47
door Handjes
Foxtrot Hotel schreef:
Handjes schreef:Een kroonsteentje in het startcircuit :shock: :? ?!
Ja ach het kroonsteentje is een erfenis, maar kan dit kwaad dan?

Groet Ruben, team foxtrot Hotel
Die bedrading is niet voor niets lekker dik. Een kroonsteentje is een potentieel zwakke schakel in het circuit. Je hebt alle stroom nodig voor het starten die je kunt krijgen immers.

Geplaatst: zo 20 mei, 2007 01:15
door backfire
En wat te denken van je verlichting, alles gaat door die gele draad als ik me niet vergis.

Geplaatst: zo 20 mei, 2007 10:52
door Daffy
Wij kwamen ongeveer op hetzelfde uit. Wat wij anders hadden bedacht is 85 en 86 tussen A OF B, en niet A & B.


Als je 85 & 86 aansluit op A & B , gaat het licht uit TIJDENS het starten.
Het voordeel hiervan is , dat de accu geen vermogen hoeft te leveren voor verlichting en startmotor.

Daffy

contact uit is lampen uit

Geplaatst: zo 17 jun, 2007 14:14
door frenkie
ook namens mij: Daffy bedankt, heel erg makkelijk!

Re: contact uit = licht uit

Geplaatst: zo 17 jun, 2007 15:16
door Erikjan
Handjes schreef: Die bedrading is niet voor niets lekker dik. Een kroonsteentje is een potentieel zwakke schakel in het circuit. Je hebt alle stroom nodig voor het starten die je kunt krijgen immers.
Dit is niet helemaal juist, de meeste stroom voor het straten gaat door de dikke kabels die van de accu naar de startmotor lopen. De draad bij het contactslot is voor het aansturen van het startrelais. Maar dat neemt niet weg dat een kroonsteen in de bedrading een soort nood oplossing is naar mijn mening. Er zitten schroefjes in die kunnen los trillen.

Geplaatst: di 19 jun, 2007 23:19
door Foxtrot Hotel
Daffy schreef:85 op het relais moet naar A op het contactslot
86 op het relais kan naar B op het contactslot
De gele draad E achter de lichtschakelaar is volgens mij de voeding ( als die los is doet je licht en je claxon het niet meer ).
Deze draad wordt onderbroken en de helften gaan naar de 30 en de 87 op het relais.
Het enige wat ik niet zeker weet is de voedingsdraad van de lichtschakelaar, maar dat kan je uitproberen zoals ik heb beschreven.

Succes
Daffy
Daffy Bedankt,

Ik heb de relais en de zekering onlangs ingbouwd. Ik ben nieuw hiermee maar het zat in 1 keer goed. Heel blij.
Bedankt voor de hulp.

Groet, Ruben Zeegers, team Foxtrot Hotel

Re: contact uit = licht uit

Geplaatst: wo 20 jun, 2007 08:05
door flusc
djjr schreef:
Handjes schreef: Die bedrading is niet voor niets lekker dik. Een kroonsteentje is een potentieel zwakke schakel in het circuit. Je hebt alle stroom nodig voor het starten die je kunt krijgen immers.
Dit is niet helemaal juist, de meeste stroom voor het straten gaat door de dikke kabels die van de accu naar de startmotor lopen. De draad bij het contactslot is voor het aansturen van het startrelais. Maar dat neemt niet weg dat een kroonsteen in de bedrading een soort nood oplossing is naar mijn mening. Er zitten schroefjes in die kunnen los trillen.
juist, en die stuurstroom is zeker geen 16A (dat is wat de meeste kroonstenen mogen hebben), voor de rest , lekker aanschroeven maar :-)
het is wel niet de mooiste oplossing maar wel efficient. beter zou zijn de draden aan elkaar te solderen en krimpkous erover

Geplaatst: do 21 jun, 2007 12:34
door Matchless
Kroonstenen in een auto zijn wat mij betreft taboe. Niet omdat ze de stroom niet aankunnen, dat zal wel gaan, de contacten zijn dik genoeg doorgaans. Maar inderdaad zijn ze in een auto een bron van storing. Corrosie kan optreden en lostrillen. Leuk als je plusdraadje lostrilt en tegen het plaatwerk aankomt. Binnen korte tijd een rokend afgebrand eendje.

Bedrading in de auto dien je altijd met z.g kabelschoentjes en een AMP tang vast te maken (kwalitatief goede schoentjes gebruiken) of inderdaad met solderen en krimpkous te verbinden.

KROONSTEENTJES ZIJN VOOR DE LAMPIES THUIS !! :lol:

Geplaatst: do 21 jun, 2007 15:38
door flusc
Matchless schreef: KROONSTEENTJES ZIJN VOOR DE LAMPIES THUIS !! :lol:
zelf dat mag al niet meer in belgië :-)

Geplaatst: vr 29 jun, 2007 07:36
door Daffy
Wordt er niet een beetje overdreven wat betreft het functioneren van kroonsteentjes in autoelectronica ?
Er zijn goed werkende radioversterkers in de handel , waar de voedingsdraden op de ,,kroonsteenmanier '' worden bevestigd. Hetzelfde geldt voor zekeringkastjes.
Voor de mensen die idolaat zijn van kabelschoentjes : volgens mij bestaat er geen slechtere verbinding.
Zonder uitzondering , en ongeacht de kwaliteit , oxideren kabelschoenen in een vochtige omgeving op korte termijn al.
Voorbeeld zijn wel de kabelschoenverbindingen van de koplampen bij een 2CV.
Niet zelden haalt men deze uit elkaar, waarna ze , na monteren , eerst moeten worden geschuurd , omdat ze zo veel weerstand hebben , dat het isolatoren zijn geworden. En deze schoentjes zijn van messing !!
Toegegeven, ik vind het geen gezicht, kroonsteentjes in een electrisch circuit van een auto , maar het is een oplossing , en zeker niet slechter dan kabelschoenen.
De perfecte manier is nog steeds solderen en krimpkous !

Daffy