Carburateur

Plaats reactie
Robbert.
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 18:37
Locatie: Groningen
Contacteer:

Carburateur

Bericht door Robbert. » ma 21 mei, 2007 11:15

Ik heb al gezocht op het forum, maar nog niks over gevonden: een klepje aan de passagiers zijde van de carburateur die bedient zou moeten worden door een asje dat wordt bewogen dooor de choke. Dit is natuurlijk erg onduidelijk, vandaar de foto's.

Het gaat om dat driehoekig (klokwijzerachtige vorm) dingetje op het asje.
Op de eerste twee foto's staat de choke dicht, op de laatste open. Ondanks dat het asje draait, wordt het stangetje niet bediend. Deze kan ik overigens met de hand een paar mm naar binnen duwen.

Weet iemand waar dit voor dient, en of het veel uitmaakt dat dit ding nu niet benut wordt? En uiteraard hoe ik alles weer goed terugzet. Lijkt me een geval van in het verleden (vorige eigenaar) gedemonteerd en verkeerd terug gezet.

Alvast bedankt.

Choke dicht:

Afbeelding

Afbeelding

En met de choke uitgetrokken:

Afbeelding
2CV6 Spécial 1981 - Rouge de Castille - GS-30-PK
Foto's

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2179
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 21 mei, 2007 11:21

Het kromme stangetje zit aan een membraan en trekt de chokeklep
iets open als gas gegeven wordt met de chokeklep dicht.
Hiermee word het verzuipen van de motor voorkomen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 21 mei, 2007 11:29

1. mooie fotos's
2. Precies zoals André schrijft.

Robbert.
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 18:37
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Robbert. » ma 21 mei, 2007 20:20

André Post schreef:Het kromme stangetje zit aan een membraan en trekt de chokeklep
iets open als gas gegeven wordt met de chokeklep dicht.
Hiermee word het verzuipen van de motor voorkomen.
Oke, bedankt!

Maar dit werkt dus niet bij mij, kan dit kwaad? Weet iemand hoe ik dit weer goed afstel?
2CV6 Spécial 1981 - Rouge de Castille - GS-30-PK
Foto's

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 21 mei, 2007 21:43

Volgens mij zit het zoals het hoort hoor. Vacuum zuigt dat gebogen stangetje naar achter waardoor het stangetje tegen het haakje aan kan komen. Wat het dan preecies doet weet ik niet ... :oops:
Afblijven.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 22 mei, 2007 09:36

Nou als je het ziet werken wordt het in eens logisch hoor, het stangetje word naar achter gezogen door vacuum, komt dan tegen het haakje. Dit haakje zit vast aan de chokeklep. Als er genoeg vacuum is dan trek het stangetje op deze manier de chokeklop een stukje open. Gevolg de motor krijgt wat lucht. Dit ding werkt dus alleen maar voor de chokeklep en verder nergens anders voor.

Kan het kwaad, nee, maar in de winter kan zo de motor verzuipen, tenzij je zelf de choke en stukje terug doet. Afstellen is er niets, of de slang van de vacuum is zo lek als een zeef, of zit er niet op, of het membraam achter in dat vierkantje is lek. Nieuwe kopen.

Plaats reactie