Pagina 1 van 1

Startknop inbouw probleem

Geplaatst: zo 3 jun, 2007 15:36
door Steffan
Laatst was ik ergens even langsgegaan, en ik wist dat er een pinnetje van het contactslot afgebroken was (vlak daarvoor was ik al naar een eendengarage gegaan voor een nieuw contactslot, maar ze hadden ze even niet meer)
maar als ik dat pinnetje induwde met een schroevendraaier en de sleutel er in wurmde kon ik nog starten

Goed, dus ik wil daar weer weg rijden, gepiel met schroevendraaier.. schiet dat afgebroken pinnetje het slot IN :shock:
ik dacht neee dit kan niet waar zijn! :o
radeloos zat ik daar,.. want ik kon niet starten!
dan had ik ook nog het probleem van het stuurslot waardoor ik niet weggesleept kon worden!
maar ik had heel erg geluk, het stuurslot was er nog niet opgesprongen, dus ik heb men ouders imbussleuteltjes laten brengen, die ring van het stuurslot die om de stuurstang zit gedemonteerd, en toen ben ik weggesleept door men ouders :lol:

maar nu het probleem.. ik heb de startknop instructie gevolgd in het oude topic "how to startknop inbouwen", en als de druk schakelaar voor de startmotor heb ik een deurbel gebruikt
maar als ik het contact aan zet, en de deurbel in drukt gaat ie dus starten (Werkt goed) maar het contact in de deurbel last vast ofzo! :shock: als in vergelijkbaar met puntlassen.
dus de startmotor blijft draaien omdat het contact gewoon niet verbroken wordt.
hoe kan dit? kan ik em verkeerd aan hebben gesloten waardoor er teveel stroom op komt?
of kan de deurbel het gewoon niet aan?
is het probleem opgelost met een andere schakelaar?
ik snap et niet

Geplaatst: zo 3 jun, 2007 15:42
door Lelijke Eend
Deurbel kan het niet aan. Je kan ook gewoon 2 losse draadjes tegen elkaar houden, maar dan moet je er weer voor zorgen dat die losse draadjes tijdens het rijden niet tegen elkaar aan komen of tegen je koetswerk/andere metalen delen aan komen.

Geplaatst: zo 3 jun, 2007 17:03
door backfire
Inderdaad iets zwaardere schakelaar lijkt me wel beter, denk aan een kleine 20 ampere om je startrelais te schakelen. Stroom voor de startmotor gaat tenslotte rechstreeks, dus dat is het probleem niet.

Startrelais zit altijd op motoren en ik neem aan dat ook het gross van de auto's deze hebben. Echter die van een motor zijn wat makkelijker te monteren.

Geplaatst: zo 3 jun, 2007 17:06
door Steffan
ok! jammer dat de deurbel et niet aan kan, leek me wel mooi, een deurbel in je eend :D
ik meende ergens op het forum gelezen te hebben dat iemand dat ook heeft als startknop, waar et wel werkt, maar goed, zal wel een betere zijn.

ik zat eens opzoek gaan naar een startrelais!
dankje voor de tip

Geplaatst: zo 3 jun, 2007 17:15
door Lelijke Eend
Je kan ook nog een extra relais inbouwen. Dan kan je de deurbel houden.

Geplaatst: zo 3 jun, 2007 17:25
door Tom de Wolff
backfire schreef:Inderdaad iets zwaardere schakelaar lijkt me wel beter, denk aan een kleine 20 ampere om je startrelais te schakelen. Stroom voor de startmotor gaat tenslotte rechstreeks, dus dat is het probleem niet.

Startrelais zit altijd op motoren en ik neem aan dat ook het gross van de auto's deze hebben. Echter die van een motor zijn wat makkelijker te monteren.
Het stuurstroompje is echt niet hoger als 1o ampere in patron heb ik deze onder een contactschakelaar zitten met een zekering van 10 ampere

Geplaatst: zo 3 jun, 2007 18:27
door Spookeend
Komt nog bij, dat de meeste deurbel knoppen maar 6 volt zijn, net zoals de meeste (ouderwetse ring) deurbellen. Je zou tenslotte niet willen dat iemand in de regen aan de deur geelctrocuteerd werd??

Dus, ik denk dat het meer daar mee te maken heeft.

Greatnix Spookeend

Geplaatst: zo 3 jun, 2007 19:18
door leo top
Ik start mijn Patron met een microswichje en een extra relais, gaat prima.

Geplaatst: zo 3 jun, 2007 20:18
door bartje2212
gewoon iets dikkere schakelaar. dan kan het prima

Geplaatst: ma 4 jun, 2007 08:33
door backfire
Inderdaad ik heb een professionele drukknop, die kunnen zo'n 220V 20A met gemak aan. Telemecanique was het volgens mij.

Geplaatst: ma 4 jun, 2007 13:02
door Erikjan
Je kan voor nood ook altijd met een schroevendraaier of iets anders van metaal je startrelais bedienen. Moet je wel even onder de motorkap wezen maar je kan ieg naar huis rijden.

Geplaatst: za 16 jun, 2007 16:45
door Steffan
dat wist ik niet! altijd handig idd..

maar hij doet et nu eindelijk :D maar gewoon een 'echte' startknop voor 6,50 gehaald bij een autozaak.
en nu kan ik weer rijden

zorgen dat ik een ander tweedehands contactslot vind, dan wordt ie weer veilig

Geplaatst: do 3 sep, 2009 19:43
door backfire
Eindelijk na jaren, de foto van mijn startknop, waar ik meer dan 10 jaar mee gereden heb en nog steeds werkt

Afbeelding

Geplaatst: do 3 sep, 2009 22:13
door raoel
in een andere auto (ax) heb ik wel een startknop mbv deurbel ingebouwd (ja een echte).

Afbeelding

werkte prima.

wel met een relais ertussen, werkte prima, heeft het een vol jaar gedaan voordat ik iets anders bedacht...

dus het kan wel :)

Geplaatst: do 3 sep, 2009 22:59
door Joos
Stoer!
Alleen al daarvoor zou je 'n auto willen waar je knoppen tegen het dak kan monteren.

Asking permission for take-off