Andere versnellingbak eronder

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Plaats reactie
Daan Groothuijse
Beginner
Beginner

Andere versnellingbak eronder

Bericht door Daan Groothuijse » ma 25 jun, 2007 14:46

Beste allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Daan Groothuijse en ben 21 jaar oud. Heb nu 3 jaar een Dyane. Heb hem toen ik 18 was helemaal gerestaureed. Alle gaten dicht gelast en hij reed weer prima. Elk jaar kwam ik redelijk gemakkelijk door de keuring.

Tot ik laast lekker aan het rond rijden was en het schakelen zo goed als niet meer ging. Ik wist wel dat mijn bak een hoop herrie maakte maarja dat was niet anders. In de garage vertelde ze mij dat dat de baklagers waren. Maar ik hier gerust mee door kon rijden.
OP een gegeven moment kreeg ik mijn auto niet meer uit de versnelling en hij blokkeerde. IK de auto naar huis laten slepen en moter en bak eruit gehaald. Nu bleken er twee redelijk gaten in de achterkant van de bak te zitten. Dus tijd voor een andere bak.
Ik heb voor een mooie prijs een andere motortje en bak op de kop kunnen tikken. Vol goede moed ben ik die gaan monteren kreeg ik het motortje niet aan de praat. En ik dacht nou alles moet snel weer draaien ik hang hem wel aan mijn eigen motor.
Nu komt het probleem. MIjn oude bak heeft korte vertanding op de prise-as .En de nieuwe bak heeft lange vertanding. Nu is de vraag past dit op elkaar?

Ik heb een dik vliegwiel op beide motoren zitten. En beide moteren hebben een drie vingerige druk groep. Het schijnt zo te zijn dat je bij een bak met een lange vertanding op de prise-as een diafragma koppeling meot hebben en een licht vliegwiel. Klopt dit? Maar het gekke is dan, Waarom zat het wel zo. Ik heb het geprobeerd op elkaar te zetten dat ging wel maar ik hoorde erg raar getik toen ik de motor ging ronddraaien met de hand dus heb ik het maar weer van elkaar gehaald.

Wat ik ook zag aan de drukgroep van de nieuwe bak is dat de busjes die op de drukgroep zitten slijtplekken vertonen en de koppelingsvork die het drukgroeplager tegen de drukgroep drukt vertoonde ook slijtplekken.

Dus de vragen zijn eigenlijk:

Past een lange vertanding op de prise-as op een dik vliegwiel met drie vingerige drukgroep?
Wat kunnen die slijtplekken zijn op de drukgroep en op de koppelingsvork?
En hoe zie ik of me koppeling en me drukgroep versleten zijn?

Ik heb hier allemaal foto's van maar moet nog even uitvinden hoe ik die hier plaats.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

Daan[/img]

Edwin
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door Edwin » ma 25 jun, 2007 15:51

Heej Daan,
Wat leuk dat je hier ook op dit forum bent :wink:
Op je vragen kan ik je geen antwoord geven maar ik weet zeker dat er hier wel anderen zijn! :D

Hoe je een foto hier plaats is vrij simpel, je gaat naar http://www.imageshack.us/ , je selecteerd daar de foto die je op het forum wilt/dus uploaden deze moet je wel ff resize'n naar 640x480 anders is het plaatje hier wel erg groot, en dan kopieer je de onderste link die je dan krijgt (zogenaamde direct link to image) en die plak je in je bericht met Afbeelding achter de link. voorbeeld Afbeelding

Hier een foto van Daan zijn Dyane!:
Afbeelding

Gr. Edwin
---Zwarte 2CV6 Club uit 1987---
Vanalles 2CV

Site Burton400

martijntje
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door martijntje » ma 25 jun, 2007 17:45

he daan leuke dyane!! en ook leuk dat er weer een jonge dyane rijder op het forum is!!
dyane 4 68 en dyane 6 69

THE SPITFIRE
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door THE SPITFIRE » ma 25 jun, 2007 21:41

ik heb het zelfde gehad dan moet je een ami vliegwiel regelen met een ami koppelings plaat.
dan gaat het wel goed ik rij er nu 5 maanden mee ongeveer.
suc6 :lol:
NO LIFE LIKE LOW LIFE
het leven is als een neus haal eruit wat erin zit.
burn your rubber not your soul...
www.thespitfire.zijnalbums.nl

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Evan » ma 25 jun, 2007 23:24

met dik vliegwiel en korte vertanding geen probleem, dik vliegwiel en lange vertanding geen probleem. dun vliegwiel en lange vertanding geen probleem. Dun vliegwiel en korte vertanding wél een probleem.
Als je ook je bak vervangt wil je vast ook je koppeling vervangen. Asl je toch bezig bent tenslotte,....Je kunt dat kiezen voor diafragma icm dik vliegwiel. Te kopen bij mehariche.
voor slijtage vraagjes even een foto maken.

leuke kleurencombi trouwens!

@spitfire, RTFM! ami vliegwiel is namelijk een dik vliegwiel en heeft 3 vingerkoppeling. niet anders dan de eend.
Ami 8 break

Daan Groothuijse
Beginner
Beginner

Bericht door Daan Groothuijse » di 26 jun, 2007 10:38

Evan zei : Als je ook je bak vervangt wil je vast ook je koppeling vervangen. Asl je toch bezig bent tenslotte,....Je kunt dat kiezen voor diafragma icm dik vliegwiel.

IK had alleen ergens gelezen dat een diafragma koppeling niet op een dikvliegwiel past? Of klopt dit niet?

groeten daan

Daan Groothuijse
Beginner
Beginner

Bericht door Daan Groothuijse » di 26 jun, 2007 10:45

Even wat fototje's.

Edwin bedankt voor de uitleg!

Nieuwe bak met lange vertanding en met slijt plekken op de koppelingsvork. Rood omcirkelt.
Afbeelding

Oude bak met korte vertanding
Afbeelding

Drukgroep met slijtplekken op de busjes
Afbeelding

Zouden deze slijtplekken door de koppelingsvork komen? en zo ja zou die dan gewoon krom zijn. Wat ik ook zag toen ik die nieuwe bak van de motor afschroefde met die beschadigde drukgroep is dat het druklager los lag. Dat veertje wat hem vasthoud was eraf geschoten. Kan dat er ook iets mee te maken hebben?

gr daan

André Post
Heavy user
Heavy user

Bericht door André Post » di 26 jun, 2007 12:32

Misschien is de koppelingskabel een keer los/kapot geweest dan kan de hevel de drukgroep wel raken.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Daan Groothuijse
Beginner
Beginner

Bericht door Daan Groothuijse » di 26 jun, 2007 12:56

André Post schreef:Misschien is de koppelingskabel een keer los/kapot geweest dan kan de hevel de drukgroep wel raken.

Dat zou heel goed kunnen. Ik had namelijk de koppelingskabel nog niet aangesloten maar wel de moter geprobeerd te starten. Ik was in de veronderstelling dat dat dus gewoon kon. Staat hij dan zoveel verder naar voren als die niet is aangesloten?

gr daan

Plaats reactie