Andere versnellingbak eronder
Geplaatst: ma 25 jun, 2007 14:46
Beste allemaal,
Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Daan Groothuijse en ben 21 jaar oud. Heb nu 3 jaar een Dyane. Heb hem toen ik 18 was helemaal gerestaureed. Alle gaten dicht gelast en hij reed weer prima. Elk jaar kwam ik redelijk gemakkelijk door de keuring.
Tot ik laast lekker aan het rond rijden was en het schakelen zo goed als niet meer ging. Ik wist wel dat mijn bak een hoop herrie maakte maarja dat was niet anders. In de garage vertelde ze mij dat dat de baklagers waren. Maar ik hier gerust mee door kon rijden.
OP een gegeven moment kreeg ik mijn auto niet meer uit de versnelling en hij blokkeerde. IK de auto naar huis laten slepen en moter en bak eruit gehaald. Nu bleken er twee redelijk gaten in de achterkant van de bak te zitten. Dus tijd voor een andere bak.
Ik heb voor een mooie prijs een andere motortje en bak op de kop kunnen tikken. Vol goede moed ben ik die gaan monteren kreeg ik het motortje niet aan de praat. En ik dacht nou alles moet snel weer draaien ik hang hem wel aan mijn eigen motor.
Nu komt het probleem. MIjn oude bak heeft korte vertanding op de prise-as .En de nieuwe bak heeft lange vertanding. Nu is de vraag past dit op elkaar?
Ik heb een dik vliegwiel op beide motoren zitten. En beide moteren hebben een drie vingerige druk groep. Het schijnt zo te zijn dat je bij een bak met een lange vertanding op de prise-as een diafragma koppeling meot hebben en een licht vliegwiel. Klopt dit? Maar het gekke is dan, Waarom zat het wel zo. Ik heb het geprobeerd op elkaar te zetten dat ging wel maar ik hoorde erg raar getik toen ik de motor ging ronddraaien met de hand dus heb ik het maar weer van elkaar gehaald.
Wat ik ook zag aan de drukgroep van de nieuwe bak is dat de busjes die op de drukgroep zitten slijtplekken vertonen en de koppelingsvork die het drukgroeplager tegen de drukgroep drukt vertoonde ook slijtplekken.
Dus de vragen zijn eigenlijk:
Past een lange vertanding op de prise-as op een dik vliegwiel met drie vingerige drukgroep?
Wat kunnen die slijtplekken zijn op de drukgroep en op de koppelingsvork?
En hoe zie ik of me koppeling en me drukgroep versleten zijn?
Ik heb hier allemaal foto's van maar moet nog even uitvinden hoe ik die hier plaats.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen
Daan[/img]
Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Daan Groothuijse en ben 21 jaar oud. Heb nu 3 jaar een Dyane. Heb hem toen ik 18 was helemaal gerestaureed. Alle gaten dicht gelast en hij reed weer prima. Elk jaar kwam ik redelijk gemakkelijk door de keuring.
Tot ik laast lekker aan het rond rijden was en het schakelen zo goed als niet meer ging. Ik wist wel dat mijn bak een hoop herrie maakte maarja dat was niet anders. In de garage vertelde ze mij dat dat de baklagers waren. Maar ik hier gerust mee door kon rijden.
OP een gegeven moment kreeg ik mijn auto niet meer uit de versnelling en hij blokkeerde. IK de auto naar huis laten slepen en moter en bak eruit gehaald. Nu bleken er twee redelijk gaten in de achterkant van de bak te zitten. Dus tijd voor een andere bak.
Ik heb voor een mooie prijs een andere motortje en bak op de kop kunnen tikken. Vol goede moed ben ik die gaan monteren kreeg ik het motortje niet aan de praat. En ik dacht nou alles moet snel weer draaien ik hang hem wel aan mijn eigen motor.
Nu komt het probleem. MIjn oude bak heeft korte vertanding op de prise-as .En de nieuwe bak heeft lange vertanding. Nu is de vraag past dit op elkaar?
Ik heb een dik vliegwiel op beide motoren zitten. En beide moteren hebben een drie vingerige druk groep. Het schijnt zo te zijn dat je bij een bak met een lange vertanding op de prise-as een diafragma koppeling meot hebben en een licht vliegwiel. Klopt dit? Maar het gekke is dan, Waarom zat het wel zo. Ik heb het geprobeerd op elkaar te zetten dat ging wel maar ik hoorde erg raar getik toen ik de motor ging ronddraaien met de hand dus heb ik het maar weer van elkaar gehaald.
Wat ik ook zag aan de drukgroep van de nieuwe bak is dat de busjes die op de drukgroep zitten slijtplekken vertonen en de koppelingsvork die het drukgroeplager tegen de drukgroep drukt vertoonde ook slijtplekken.
Dus de vragen zijn eigenlijk:
Past een lange vertanding op de prise-as op een dik vliegwiel met drie vingerige drukgroep?
Wat kunnen die slijtplekken zijn op de drukgroep en op de koppelingsvork?
En hoe zie ik of me koppeling en me drukgroep versleten zijn?
Ik heb hier allemaal foto's van maar moet nog even uitvinden hoe ik die hier plaats.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen
Daan[/img]