Voetpakking vervangen?

Plaats reactie
dyane_ac078
Beginner
Beginner
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 17:10
Locatie: Hoofddorp

Voetpakking vervangen?

Bericht door dyane_ac078 » ma 9 jul, 2007 22:26

Bij constante snelheid bijvoorbeel 50km in de 3e versnelling schokt de motor. Niet al te heftig maar, toch.

123 opnieuw gesteld
Carburateur gereinigd
Sproeiers gereinigd
Kleppen gesteld
nieuwe bougiekabels
bougies lichtbruin / grijs = dus ok!
bobine 2 jaar oud

Als ik de motor stationair laat draaien en met remreiniger in de buurt van de voetpakking spuit loopt het toerental iets op. Dit spuit ik aan de voorkant van de motor/carburateur precies op de overgang carburateur -> spruitstuk.

Ik vermoed dat hier valse lucht wordt aangezogen. Kan ik eenvoudig een nieuwe pakking kopen en de oude vervangen?
1) zijn deze pakkingen goed verkrijgbaar? (AM2 motor)
2) wat komt er kijken om dit te vervangen?
3) wellicht iets om aan een specialist over te laten?
Dyane 6, 1977

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » ma 9 jul, 2007 22:46

Als er alleen een dikke harde pakking onder je carburateur zit kan je het lek dichten door er een dunne (vilt achtige) pakking bijtussen te plaatsen. Die dunne pakkingen zijn geloof ik het zelfde of met wat snijwerk pas te maken voor alle latere 600 motoren met een tweetraps carburateur. Als er al dunne vilt pakkingen tussen zitten kun je deze vervangen en de dikke schoon maken, dat laatste zou ik ook in het eerste geval even doen.

Op zich is het niet zo moeilijk om de pakking te monteren, alleen is het wel eens lastig om de moeren van de carburateur los te draaien. Vooral de moer links voor (aan de kant van de dynamo is lastig. Ik heb geen speciaal verbogen sleutels en demonteer voor deze moer altijd even de dynamo en injectie pomp om ruimte te creeren.
Natuurlijk moet je het lucht filter e.d. ook demonteren voordat je aan de carburateur zelf kunt beginnen.

Aangezien je ook al de carburateur en sproeiers gereinigd hebt kun je best een beetje sleutelen en moet dit denk ik dus ook wel lukken.

Groetjes en succes, Bart

dyane_ac078
Beginner
Beginner
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 17:10
Locatie: Hoofddorp

Bericht door dyane_ac078 » di 10 jul, 2007 08:19

Bedankt Bartje, jouw uitleg/ervaring geeft toch wat meer "gevoel".

Ik was van plan om de olievulpijp weg te halen om in de buurt te kunnen komen van de moer links voor. Dan is het zeker ook wijs om de pakking van de olievulpijp te vervangen neem ik aan?

Maakt het nog uit met wat voor kracht je deze moeren vast zet? (gewoon vast = vast?)

Iemand een goed adres waar ik deze pakkingen kan halen?
Dyane 6, 1977

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 10 jul, 2007 09:22

Iedere onderdelenboer zal ze je moeten kunnen leveren. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » di 10 jul, 2007 10:38

Ik zou mijn pakkingen bij een eendenboer halen, ik ga zelf altijd naar BCC omdat die jongens ken en ik daar in de buurt woon (nu even niet). Een eendenboer weet wat je nodig hebt en die kan je ook nog eens om een advies vragen als je de spulletjes koopt. In de buurt van hoofddorp: in Ijmuiden zit geloof ik het eendennest, in Berkel en Roderijs 2cv partners en in Amsterdam garage Ruimzicht in de buurt van station Duivendrecht. Even surfen helpt altijd in deze.

Wat betreft het demonteren van de olievulpijp. Je moet natuurlijk zelf beslissen wat je het makkelijkst lijkt maar ik demonteer de olievulpijp expres niet, omdat hij bij mij voorheen olie zweete bij de pakking. Dat heb ik toen een keer goed dicht gekregen en wil ik liever niet losmaken om dat probleem niet weer te krijgen. Daarom demonteer ik de dynamo en het acceleratiepompje, alhoewel je bij die laatste ook moet oppassen want het is een beetje fragiel en hij heeft wat kleine schroefjes.

en ja, vast is vast, er hoeft geen olifant aan te hangen :wink:

Groeten en succes, Bart

dyane_ac078
Beginner
Beginner
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 17:10
Locatie: Hoofddorp

Bericht door dyane_ac078 » di 10 jul, 2007 11:50

Ruimzicht is even op vakantie, probeer straks één van de andere genoemden. Voorlopig zal ik proberen de olievulpijp te laten zitten.
Zit niet te wachten op extra problemen in de zin van olie verlies etc.

Verder proberen wat voorzichtig met de acc. pompje om te gaan.
Dyane 6, 1977

Plaats reactie