Pagina 1 van 2

Problemen bij olie lekkage verhelpen

Geplaatst: do 16 aug, 2007 10:30
door CitRoel
M'n eendje lekte al een tijdje olie, eerst vond ik dat niet zo erg maar op een gegeven moment werd die vlek voor m'n huis wel erg groot. Ik had geconstateerd dat de achterste krukaskeering de boosdoener was, een dagje sleutelen en die was vervangen. Maar toe ie weer in elkaar was gezet en ik 'm starte lekte ie daar niet meer maar nu wel uit een brilrubber. Dus ik vol goede moet onderdelen gehaald blijken er 2 varianten brilrubbers te zijn. Nou zei die aardige verkoper (en dat vind ik nog steeds hoor) in 99% van de gevallen moet je deze hebben... wat denk je... ik behoorde tot die andere 1&. Hier de foto's van de verschillende rubbers. De linkse is steeds de nieuwe de ander die ik uit m'n blok heb gehaald.
Afbeelding

Afbeelding

Nou is dit niet zo'n probleem maar tijdens het demonteren van het hele spulletje kwam ik erachter dat de brilrubbers niet de oorzaak van de lekkage waren... ik trof namelijk dit aan...
Afbeelding
Dat worden ook nieuwe buisjes, zijn deze er makkelijk af te halen?
Heb ik een bijzonder blok omdat ik bij de 1% hoor die deze rubbers heeft? Er zit namelijk geen typeplaatje meer op. Op m'n cilinderkop staat
D35 AM112. En integenstelling wat ik op andere fotrumonderwerpen lees zaten m'n cilinderkop en cilinder aan elkaar vast met 2 blikken plaatjes die aan de kop vast geschroefd zaten en om de bovenste koelrib van de cilinder geklemd zaten.

Ik hoop dat het een begrijpelijk verhaal is geworden...
Morgen kan ik waarschijnlijk m'n andere brilrubbers en stoterstangbuisjes ophalen.

Alvast bedankt voor jullie opmerkingen/adviezen/hersenspinsels! :)

Geplaatst: do 16 aug, 2007 10:38
door the Nosepicker
Die bussen/buisjes zitten gewoon geklemd, ze kunnen wel verrotte vast zitten. Deze gooi je weg, dus je kan er een tang op zetten en ze er draaiend uittrekken. Pas wel op dat ze dan niet net voor je carter afbreken en je geen plek meer houdt om de tang op te zetten. Even heetstoken vergemakkelijkt het lostrekken.
Ik heb ooit geleerd dat de brilrubbers met lipjes (die rechtse) beter afdichten en gewoon op elke eend passen. Correct me if I'm wrong.

Geplaatst: do 16 aug, 2007 11:37
door TB
Tja dat heb ik ook eens gehad. Cilinderkoppen niet goed gemonteerd. Dus die busjes (die van onwijs zacht meteriaal zijn) in het carter gedraaid. Dan lekken ze inderdaad ja.

Je hebt het over plaatjes die op de koppen zitten. Volgens mij heb je het dan over loodvrije koppen. Misschien dat die er een keer opgezet zijn?

Ik heb nog geen manier ontdekt om die buisjes te vervangen. Je zou je met een schroevendraaiertje erin wat recht kunnen draaien. Voorzichtig doen dus. Maar als er een scheurtje in zit dan blijft ie wel lekken hoor.

Geplaatst: do 16 aug, 2007 15:43
door André Post
Als je de kop bekijkt aan de tuimelaar kant, kan je zien dat die buis een beetje omgezet is.
De oude is waarschijnlijk wel met wat gepast geweld te verwijderen,
bij een andere kop zal je meer beleid moeten gebruiken om het buisje er heel af te krijgen,
ik weet namelijk niet of ze los te koop zijn.

Geplaatst: do 16 aug, 2007 17:29
door Punky
BCC verkoopt deze meen ik ook los. Kijk even in hun shop.

Even voor je opgezicht op www.burtoncar.com

Ze heten stoterstangbuis alu en ze zijn er in 2 maten. De prijs is 19,- per stuk.

Geplaatst: wo 22 aug, 2007 10:10
door Gerard2cv
Maar om ze oliedicht in de kop te monteren heb je weer een speciale roller
nodig om het pijpje in de kop klem te rollen

Geplaatst: wo 22 aug, 2007 17:54
door siemen
je had eerst de onderste moer moeten aan draaien dan de bovenste

Geplaatst: do 23 aug, 2007 11:48
door CitRoel
Gerard Maas schreef:Maar om ze oliedicht in de kop te monteren heb je weer een speciale roller
nodig om het pijpje in de kop klem te rollen
Ik heb, zoals Punky voorstelde, 2 nieuwe pijpjes gekocht en gemonteerd. Maar in tegenstelling tot wat jij zegt Gerard is me van dat rollen niet verteld en ben ik ook niet tegen gekomen bij het demonteren. Demonteren heb ik gedaan door een passend dopje in het buisje te doen en 'm zo in de bankschroef te klemmen (met dopje omdat je anders het hele buisje plat knijpt en hij meteen scheurt als je begint te trekken/draaien) en 'm met beleid eraf te trekken/draaien. En bij het monteren heb ik de tuimelaars eraf gehaald en via te boven kant de buisjes er weer netjes in getikt.

Geplaatst: do 23 aug, 2007 13:17
door dyane_maniac
TB schreef:Tja dat heb ik ook eens gehad. Cilinderkoppen niet goed gemonteerd. Dus die busjes (die van onwijs zacht meteriaal zijn) in het carter gedraaid. Dan lekken ze inderdaad ja.

Je hebt het over plaatjes die op de koppen zitten. Volgens mij heb je het dan over loodvrije koppen. Misschien dat die er een keer opgezet zijn?
volgens mij heeft niets te maken met loodrije of niet. is het meer om de kop en cilinder bij elkaar te houden. wat daar nu de meer waarde van is weet ik ook niet zo goed

douwe

Geplaatst: do 23 aug, 2007 14:56
door Gerard2cv
Er bestaat maar 1 soort kop voor gelood en ongelood,maar wel 2 soorten
rubbers met kapjes.

Geplaatst: do 23 aug, 2007 17:05
door thomaaas
Dieplaatjes over die roestribbels zitten volgens mij op latere modellen. Ik vind het ondingen, want ze zitten alleen maar in de weg en eerdere modellen hadden ze niet, dus ik monteer ze bij latere ook niet als ik ze er eenmaal af heb.

Geplaatst: vr 24 aug, 2007 07:35
door Gerard2cv
Bedoel je daarmee de plaatjes voor de afsluitrubbers voor de kop tegen het
carter.Die plaatjes met die platte kantjes,die zijn juist om ze beter op hun
plaats te houden.Maar wel de goede rubbers erbij

Geplaatst: vr 24 aug, 2007 09:08
door dyane_maniac
nee we hebben het nu over die stukjes blik die zeg maar de cilinder kop, op de cilinder houden. wil de je de kop los van de cilinder hebben moet je even 2 of 3 parkertjes los halen.\

het kan evt zijn dat deze alleen bij duitse modellen gemonteerd zijn?

Geplaatst: vr 24 aug, 2007 12:02
door thomaaas
Nee want de charleston is een origineel nederlandse eend. Juist die parkers waarmee ze vast zitten heb ik enorme ruzie, want ze raken hopeloos verroest, waarna de kop dol gaat.

editde kop van de parker hea ;)

Geplaatst: vr 24 aug, 2007 12:16
door Gerard2cv
Gewoon de kopjes eraf zagen en nooit meer terug zetten.