Pagina 1 van 2

Rammelend geluid Centrigugale koppeling

Geplaatst: zo 2 sep, 2007 21:39
door mark64
Ik ben aan een restauratie bezig van een az uit 1957
De versnellingsbak ( centrifugaal ) doet het prima in eerste en achteruit.
In 2de , 3de en 4de versnelling is er echter een rammelend geluid.
De versnellingsbak is uit elkaar geweest en alle lagers werden vervangen.
Kan het lawaai afkomstig zijn van het vliegwiel ?
Dank bij voorbaat
Mark

Geplaatst: zo 2 sep, 2007 22:15
door AZL57
Dag Mark,
Dit kan inderdaad het vliegwiel lagertje zijn. Ju kunt aan het 2e vliegwiel voelen of dit zijdelings bewegen kan. Zo ja dan moet ie vervangen worden. Let op de moer hiervan is geborgd en heeft linkse draad. Ondersteun wel de prise-as zodat je die niet verbuigt als je kracht moet zetten op de moer.
Als je de moer onbeschadigd eraf krijgt kun je hem weer gebruiken anders bij Citroen een nieuwe bestellen. Het heet een H-moer en hij is dezelfde als bij de 2cv6E uit jaren 80. Het lager kun je het beste bij een kogellager zaak halen (skf) dan is ie een stuk goedkoper dan bij Citroen.
Succes Fer

Geplaatst: ma 3 sep, 2007 21:51
door mark64
Hallo,
bedankt voor de info.
Als ik het juist begrijp, hoef ik alleen het motorblok er uit te halen .
Wat moet ik dan allemaal losmaken om aan die moer H te geraken?
Wat bedoel je met de prise as ? ( is dat een as van de versnellingsbak of van de motor?
Dank bij voorbaat

Geplaatst: di 4 sep, 2007 02:43
door Lelijke Eend
Prise-as is van de versnellingsbak.

Vervelend nieuwtje: de centrifugaalkoppeling is ooit ontworpen voor de oudere Eenden met minder motorvermogen. Eigenlijk zijn ze niet bedoeld voor montage bij een 602cc motortje en ze slijten dus onevenredig snel.

Geplaatst: di 4 sep, 2007 08:02
door tonic
Lelijke Eend schreef: Vervelend nieuwtje: de centrifugaalkoppeling is ooit ontworpen voor de oudere Eenden met minder motorvermogen. Eigenlijk zijn ze niet bedoeld voor montage bij een 602cc motortje en ze slijten dus onevenredig snel.
Als ik het goed begrijp heeft de TS geen 602cc. Dus dat zal hem een worst wezen vermoed ik :wink:

Jeroen

Geplaatst: di 4 sep, 2007 11:26
door Lelijke Eend
Dan heb ik iets niet goed gelezen, sorry :oops:

Geplaatst: di 4 sep, 2007 13:15
door dyane_maniac
en je hebt wel degelijk centrifugaal koppelingen voor 602 blokken toch? op de dyane kon je ze ook bestellen. en volgens mij zijn de koppelingen voor 4tjes en 6jes exact hetzelfde

douwe

Geplaatst: di 4 sep, 2007 14:21
door Lelijke Eend
Ik meende dat Jeroen Cats eens schreef dat die ventrifugaalkoppelingen ontworpen waren voor de lichtere motoren (375 en 425 cc als ik me niet vergis) en dat ze bij gebruik achter een602cc motortje rap versleten zijn of kapot gaan. Het staat ergens op het forum ...

Geplaatst: di 4 sep, 2007 14:25
door Tom Duckpower
de 2cv6 E had echter wel een affabriek centifugaalkoppeling, staat ook ergens op het forum

Geplaatst: di 4 sep, 2007 14:27
door Lelijke Eend
Als ik alles goed gelezen en begrepen heb is dat exact dezelfde koppeling als op die lichtere motoren en gaat de koppeling dus vrij snel kaduuk.

Geplaatst: di 4 sep, 2007 18:40
door dyane_maniac
dat zou K zijn. ik wil eigenlijk heel graag een centr. koppeling in mijn dyane 6. lijkt me heerlijk als je vaak in de file staat :(

maarja, het moet wel een beetje degelijk zijn met mijn rijstijl. (dat brengt me op iets anders OT: hoeveel toeren maakt je blok in zn 3 bij 110 km/uur op de teller? :oops: )

douwe

Geplaatst: di 4 sep, 2007 21:17
door mark64
Ik heb vandaag alles weer er netjes uitgehaald .
Ik merk aan het 2de vliegwiel dat op de versnellingsbak nog zit dat er daar
inderdaad wat speling opzit. Mag hier veel ? weinig ? of geen speling opzitten?
Ik probeer morgen die moer ( linkse draad ) los te krijgen en dan verder te zoeken.
Groeten
Mark

Geplaatst: wo 5 sep, 2007 12:56
door Frank-2cv
Hey Mark,

Ik heb afgelopen jaar ook een probleem gehad met m'n centrifugaal. Ik kon niet meer goed schakelen, veel gekraak vanuit de versnellingsbak. Later bleek dat het lager wat in de koppeling zit versleten was. Maar nu ik je bericht lees heb je alle lagers vervangen. Heb je de centrifugaal ook vernieuwd?

MvG Frank
Op mijn photobucket staan wat foto's van de reparatie:
http://s69.photobucket.com/albums/i69/F ... koppeling/

Geplaatst: wo 5 sep, 2007 13:02
door mark64
neen
aan de centrifugaal is niks veranderd of vervangen /
alleen de lagers binnenin de versnellingsbak

Geplaatst: wo 5 sep, 2007 16:47
door Frank-2cv
http://s69.photobucket.com/albums/i69/F ... MG0707.jpg

Op de foto zie je een gedeelte van de koppeling met in het midden een lager. Dat lager was bij mij versleten en daardoor draaide 1 gedeelte wel goed en het andere gedeelte niet of niet snel genoeg. Dat was de reden waarom ik niet kon schakelen. Nu is het vervangen en schakelt ie weer perfect.

MvG Frank