Rammelend geluid Centrigugale koppeling

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
mark64
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 18:17

Rammelend geluid Centrigugale koppeling

Bericht door mark64 » zo 2 sep, 2007 21:39

Ik ben aan een restauratie bezig van een az uit 1957
De versnellingsbak ( centrifugaal ) doet het prima in eerste en achteruit.
In 2de , 3de en 4de versnelling is er echter een rammelend geluid.
De versnellingsbak is uit elkaar geweest en alle lagers werden vervangen.
Kan het lawaai afkomstig zijn van het vliegwiel ?
Dank bij voorbaat
Mark

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4989
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 2 sep, 2007 22:15

Dag Mark,
Dit kan inderdaad het vliegwiel lagertje zijn. Ju kunt aan het 2e vliegwiel voelen of dit zijdelings bewegen kan. Zo ja dan moet ie vervangen worden. Let op de moer hiervan is geborgd en heeft linkse draad. Ondersteun wel de prise-as zodat je die niet verbuigt als je kracht moet zetten op de moer.
Als je de moer onbeschadigd eraf krijgt kun je hem weer gebruiken anders bij Citroen een nieuwe bestellen. Het heet een H-moer en hij is dezelfde als bij de 2cv6E uit jaren 80. Het lager kun je het beste bij een kogellager zaak halen (skf) dan is ie een stuk goedkoper dan bij Citroen.
Succes Fer

mark64
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 18:17

Bericht door mark64 » ma 3 sep, 2007 21:51

Hallo,
bedankt voor de info.
Als ik het juist begrijp, hoef ik alleen het motorblok er uit te halen .
Wat moet ik dan allemaal losmaken om aan die moer H te geraken?
Wat bedoel je met de prise as ? ( is dat een as van de versnellingsbak of van de motor?
Dank bij voorbaat

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » di 4 sep, 2007 02:43

Prise-as is van de versnellingsbak.

Vervelend nieuwtje: de centrifugaalkoppeling is ooit ontworpen voor de oudere Eenden met minder motorvermogen. Eigenlijk zijn ze niet bedoeld voor montage bij een 602cc motortje en ze slijten dus onevenredig snel.
Afblijven.

tonic
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 141
Lid geworden op: ma 22 jan, 2007 22:13
Locatie: Beilen
Contacteer:

Bericht door tonic » di 4 sep, 2007 08:02

Lelijke Eend schreef: Vervelend nieuwtje: de centrifugaalkoppeling is ooit ontworpen voor de oudere Eenden met minder motorvermogen. Eigenlijk zijn ze niet bedoeld voor montage bij een 602cc motortje en ze slijten dus onevenredig snel.
Als ik het goed begrijp heeft de TS geen 602cc. Dus dat zal hem een worst wezen vermoed ik :wink:

Jeroen
Ami6 Grand Confort 11/1967 73-27-EP
www.citroenami6.nl

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » di 4 sep, 2007 11:26

Dan heb ik iets niet goed gelezen, sorry :oops:
Afblijven.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 4 sep, 2007 13:15

en je hebt wel degelijk centrifugaal koppelingen voor 602 blokken toch? op de dyane kon je ze ook bestellen. en volgens mij zijn de koppelingen voor 4tjes en 6jes exact hetzelfde

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » di 4 sep, 2007 14:21

Ik meende dat Jeroen Cats eens schreef dat die ventrifugaalkoppelingen ontworpen waren voor de lichtere motoren (375 en 425 cc als ik me niet vergis) en dat ze bij gebruik achter een602cc motortje rap versleten zijn of kapot gaan. Het staat ergens op het forum ...
Afblijven.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » di 4 sep, 2007 14:25

de 2cv6 E had echter wel een affabriek centifugaalkoppeling, staat ook ergens op het forum
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » di 4 sep, 2007 14:27

Als ik alles goed gelezen en begrepen heb is dat exact dezelfde koppeling als op die lichtere motoren en gaat de koppeling dus vrij snel kaduuk.
Afblijven.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 4 sep, 2007 18:40

dat zou K zijn. ik wil eigenlijk heel graag een centr. koppeling in mijn dyane 6. lijkt me heerlijk als je vaak in de file staat :(

maarja, het moet wel een beetje degelijk zijn met mijn rijstijl. (dat brengt me op iets anders OT: hoeveel toeren maakt je blok in zn 3 bij 110 km/uur op de teller? :oops: )

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

mark64
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 18:17

Bericht door mark64 » di 4 sep, 2007 21:17

Ik heb vandaag alles weer er netjes uitgehaald .
Ik merk aan het 2de vliegwiel dat op de versnellingsbak nog zit dat er daar
inderdaad wat speling opzit. Mag hier veel ? weinig ? of geen speling opzitten?
Ik probeer morgen die moer ( linkse draad ) los te krijgen en dan verder te zoeken.
Groeten
Mark

Frank-2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 250
Lid geworden op: zo 15 jan, 2006 20:46
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Bericht door Frank-2cv » wo 5 sep, 2007 12:56

Hey Mark,

Ik heb afgelopen jaar ook een probleem gehad met m'n centrifugaal. Ik kon niet meer goed schakelen, veel gekraak vanuit de versnellingsbak. Later bleek dat het lager wat in de koppeling zit versleten was. Maar nu ik je bericht lees heb je alle lagers vervangen. Heb je de centrifugaal ook vernieuwd?

MvG Frank
Op mijn photobucket staan wat foto's van de reparatie:
http://s69.photobucket.com/albums/i69/F ... koppeling/

mark64
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 18:17

Bericht door mark64 » wo 5 sep, 2007 13:02

neen
aan de centrifugaal is niks veranderd of vervangen /
alleen de lagers binnenin de versnellingsbak

Frank-2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 250
Lid geworden op: zo 15 jan, 2006 20:46
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Bericht door Frank-2cv » wo 5 sep, 2007 16:47

http://s69.photobucket.com/albums/i69/F ... MG0707.jpg

Op de foto zie je een gedeelte van de koppeling met in het midden een lager. Dat lager was bij mij versleten en daardoor draaide 1 gedeelte wel goed en het andere gedeelte niet of niet snel genoeg. Dat was de reden waarom ik niet kon schakelen. Nu is het vervangen en schakelt ie weer perfect.

MvG Frank

Plaats reactie