Rammelend geluid Centrigugale koppeling
Rammelend geluid Centrigugale koppeling
Ik ben aan een restauratie bezig van een az uit 1957
De versnellingsbak ( centrifugaal ) doet het prima in eerste en achteruit.
In 2de , 3de en 4de versnelling is er echter een rammelend geluid.
De versnellingsbak is uit elkaar geweest en alle lagers werden vervangen.
Kan het lawaai afkomstig zijn van het vliegwiel ?
Dank bij voorbaat
Mark
De versnellingsbak ( centrifugaal ) doet het prima in eerste en achteruit.
In 2de , 3de en 4de versnelling is er echter een rammelend geluid.
De versnellingsbak is uit elkaar geweest en alle lagers werden vervangen.
Kan het lawaai afkomstig zijn van het vliegwiel ?
Dank bij voorbaat
Mark
Dag Mark,
Dit kan inderdaad het vliegwiel lagertje zijn. Ju kunt aan het 2e vliegwiel voelen of dit zijdelings bewegen kan. Zo ja dan moet ie vervangen worden. Let op de moer hiervan is geborgd en heeft linkse draad. Ondersteun wel de prise-as zodat je die niet verbuigt als je kracht moet zetten op de moer.
Als je de moer onbeschadigd eraf krijgt kun je hem weer gebruiken anders bij Citroen een nieuwe bestellen. Het heet een H-moer en hij is dezelfde als bij de 2cv6E uit jaren 80. Het lager kun je het beste bij een kogellager zaak halen (skf) dan is ie een stuk goedkoper dan bij Citroen.
Succes Fer
Dit kan inderdaad het vliegwiel lagertje zijn. Ju kunt aan het 2e vliegwiel voelen of dit zijdelings bewegen kan. Zo ja dan moet ie vervangen worden. Let op de moer hiervan is geborgd en heeft linkse draad. Ondersteun wel de prise-as zodat je die niet verbuigt als je kracht moet zetten op de moer.
Als je de moer onbeschadigd eraf krijgt kun je hem weer gebruiken anders bij Citroen een nieuwe bestellen. Het heet een H-moer en hij is dezelfde als bij de 2cv6E uit jaren 80. Het lager kun je het beste bij een kogellager zaak halen (skf) dan is ie een stuk goedkoper dan bij Citroen.
Succes Fer
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Als ik het goed begrijp heeft de TS geen 602cc. Dus dat zal hem een worst wezen vermoed ikLelijke Eend schreef: Vervelend nieuwtje: de centrifugaalkoppeling is ooit ontworpen voor de oudere Eenden met minder motorvermogen. Eigenlijk zijn ze niet bedoeld voor montage bij een 602cc motortje en ze slijten dus onevenredig snel.
Jeroen
Ami6 Grand Confort 11/1967 73-27-EP
www.citroenami6.nl
www.citroenami6.nl
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
dat zou K zijn. ik wil eigenlijk heel graag een centr. koppeling in mijn dyane 6. lijkt me heerlijk als je vaak in de file staat
maarja, het moet wel een beetje degelijk zijn met mijn rijstijl. (dat brengt me op iets anders OT: hoeveel toeren maakt je blok in zn 3 bij 110 km/uur op de teller? )
douwe
maarja, het moet wel een beetje degelijk zijn met mijn rijstijl. (dat brengt me op iets anders OT: hoeveel toeren maakt je blok in zn 3 bij 110 km/uur op de teller? )
douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
Ik heb vandaag alles weer er netjes uitgehaald .
Ik merk aan het 2de vliegwiel dat op de versnellingsbak nog zit dat er daar
inderdaad wat speling opzit. Mag hier veel ? weinig ? of geen speling opzitten?
Ik probeer morgen die moer ( linkse draad ) los te krijgen en dan verder te zoeken.
Groeten
Mark
Ik merk aan het 2de vliegwiel dat op de versnellingsbak nog zit dat er daar
inderdaad wat speling opzit. Mag hier veel ? weinig ? of geen speling opzitten?
Ik probeer morgen die moer ( linkse draad ) los te krijgen en dan verder te zoeken.
Groeten
Mark
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 250
- Lid geworden op: zo 15 jan, 2006 20:46
- Locatie: Veldhoven
- Contacteer:
Hey Mark,
Ik heb afgelopen jaar ook een probleem gehad met m'n centrifugaal. Ik kon niet meer goed schakelen, veel gekraak vanuit de versnellingsbak. Later bleek dat het lager wat in de koppeling zit versleten was. Maar nu ik je bericht lees heb je alle lagers vervangen. Heb je de centrifugaal ook vernieuwd?
MvG Frank
Op mijn photobucket staan wat foto's van de reparatie:
http://s69.photobucket.com/albums/i69/F ... koppeling/
Ik heb afgelopen jaar ook een probleem gehad met m'n centrifugaal. Ik kon niet meer goed schakelen, veel gekraak vanuit de versnellingsbak. Later bleek dat het lager wat in de koppeling zit versleten was. Maar nu ik je bericht lees heb je alle lagers vervangen. Heb je de centrifugaal ook vernieuwd?
MvG Frank
Op mijn photobucket staan wat foto's van de reparatie:
http://s69.photobucket.com/albums/i69/F ... koppeling/
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 250
- Lid geworden op: zo 15 jan, 2006 20:46
- Locatie: Veldhoven
- Contacteer:
http://s69.photobucket.com/albums/i69/F ... MG0707.jpg
Op de foto zie je een gedeelte van de koppeling met in het midden een lager. Dat lager was bij mij versleten en daardoor draaide 1 gedeelte wel goed en het andere gedeelte niet of niet snel genoeg. Dat was de reden waarom ik niet kon schakelen. Nu is het vervangen en schakelt ie weer perfect.
MvG Frank
Op de foto zie je een gedeelte van de koppeling met in het midden een lager. Dat lager was bij mij versleten en daardoor draaide 1 gedeelte wel goed en het andere gedeelte niet of niet snel genoeg. Dat was de reden waarom ik niet kon schakelen. Nu is het vervangen en schakelt ie weer perfect.
MvG Frank