Pagina 1 van 2

Geen ruitenwisser

Geplaatst: za 13 okt, 2007 10:34
door Duintje
Kunnen er nog meer oorzaken zijn, behalve een defecte ruitenwissermotor, als je ruitenwissers niks meer doen ?

Als ik het elektrisch schema erbij pak, zou alleen nog het knopje kapot kunnen zijn, maar daar heb ik nog nooit van gehoord.

Mvg, Marcel

Geplaatst: za 13 okt, 2007 10:38
door backfire
Hoeft niet de motor te zijn, kan ook sleepcontact zijn in de motor.

Geplaatst: za 13 okt, 2007 10:43
door siemen
zekering?
die motor mag niet de koets raken
dan fikt die zekering er uit.
er zitten van die rubberen busjes op de ophangpunten heeft mij 3 dagen gekost :S om dat te vinden.

Geplaatst: za 13 okt, 2007 11:30
door Jacobus_XIII
Heeft hij een goede massa?

Wat je kan doen is een kabel van de plus van je accu naar de witte en de blauwe draad van je ruitenwisser leggen. Zo kun je controleren of je ruitenwisser werkt. Je massa moet dan wel goed zijn!

Geplaatst: za 13 okt, 2007 17:09
door Duintje
ik heb hem eerst maar eens opgemaakt.

1 van de sleepcontacten viel er gelijk al uit. Het lijkt erop alsof de 2 sleepcontacten met een veertje aan elkaar hebben gezeten. Klopt dat ?

Aan het veertje zat ook een soort van haakje, die afgebroken lijkt.

Niet heel ernstig dus, maar zo'n los haakje zal je niet los kunnen kopen vrees ik.

Wordt toch op zoek naar een andere motor waarschijnlijk.

Afbeelding

Op de (onscherpe) foto zie je het onderste sleepcontact los hangen, maar daaraan de veer en het haakje.

Geplaatst: za 13 okt, 2007 17:28
door Gerard2cv
Pas op dat je er iets isolerend tussen het veertje zet,anders heb je sluiting
Het was een fiber plaatje met 2 gaatjes.

Geplaatst: za 13 okt, 2007 21:38
door thomaaas
Ja die zaten met een veertje vast duintje. ik heb de sleep"pootjes" ingetapet met isolatietape en er een nieuw veertje omheen gezet. Doet het weer prima hoor ;)

Mag hem anders ook wel overnemen, ik heb nu een modernere motor omdat k een nieuwe kabelboom heb. Moet je wel ff nieuwe wisserasjes monteren, zit echt ongelooflijke speling op ;)

Geplaatst: za 3 nov, 2007 16:48
door Duintje
ik had vandaag dus even een andere ruitenwisser motor opgehaald. Wat een K klus zeg, om die te vervangen. Die halve eend moet er voor uit elkaar.

Maar uiteindelijk werkte de nieuwe, maar hij maakt alleen flink herrie. Dus ik het kapje aan de achterkant eraf gehaald en de boel een beetje schoon gemaakt. Ook de rotor/stator (??)(met al die wikkelingen) eruit getrokken en ingevet.

Maar nu komt het probleem. Ik krijg hem niet voldoende terug. Ook bij mijn oude motor lukt dat niet. Wat is de truuk ?

Omdat er een vertanding op het asje zit, dacht ik hem misschien erin te moeten draaien, maar dan zie ik wat ijzerslijpsel ontstaan, dus ook maar niet meer gedaan.

Waar kan hij op klem lopen ??

Geplaatst: za 3 nov, 2007 17:22
door landloper
Koolborstels?

Geplaatst: za 3 nov, 2007 17:40
door Duintje
die komen pas weer ter sprake als dit onderdeel (met al die wikkelingen) erin zit. Die doen nu helemaal niet mee

Geplaatst: za 3 nov, 2007 17:53
door landloper
Misschien is een plaatje handig om aan te geven hoe ver je precies bent?

Geplaatst: za 3 nov, 2007 18:25
door Duintje
Ik heb dus dat ding met al die koperwinkkelingen eruit getrokken, en die krijg ik nu niet meer terug.

Afbeelding

Geplaatst: zo 4 nov, 2007 00:32
door landloper
Helaas herken ik niet precies waar je rotor nu op vast kan lopen. Ik haak even af. Is het een motortje van voor 1981? Het ziet er anders uit dan de 'modernere' motortjes die ik open heb gehad.

Geplaatst: zo 4 nov, 2007 09:06
door André Post
Het anker, de 2 halve manen, is ook de rem.
Als de motor spanning krijgt gaan de 2 delen iets uit elkaar.
Waarschijnlijk loopt de rotor daar op vast.
Ala je het anker aan de spoelzijde samenknijpt komt de rotor vrij.

Geplaatst: zo 4 nov, 2007 15:16
door Duintje
Andre, bedankt !!!

dat het zo simpel kon zijn......

rw werkt weer prima, maar maakt wel veel herrie, maar die herrie komt toch niet boven de motor uit.