Pagina 1 van 2
Afgebroken ventilator
Geplaatst: za 13 okt, 2007 10:56
door Rossero
Ik heb gister 140 km gereden met mijn eend naar enschede. Bij aankomst bleek mijn ventilator afgebroken te zijn rond zijn as. De as draait dus nu nog in de ventilator maar de ventilator draait niet meer mee. Is het een groot risico als ik er nu nog mee naar duckservice rij (20km) ivm oververhitting, of is dit nog best te doen?
Geplaatst: za 13 okt, 2007 11:00
door the Nosepicker
Blokkie wordt heet en je dynamo laadt je accu niet bij zonder ventilator/v-snaar. Kans is aanwezig dat je moet duwen.
Geplaatst: za 13 okt, 2007 11:03
door Bartje
Als je rustig rijd, niet volgas rijden/optrekken scheelt dat in iedergeval enorm voor de hitte.
Geplaatst: za 13 okt, 2007 11:04
door backfire
Als je hem nu laat afkoelen, zeker geen winterkap er voor doet en je accu vol zit en je geen licht aan zet dan moet die 20KM wel te doen zijn. Rij niet te langzaam, want je moet het nu wel hebben van rijwind koeling, maar ook niet te hard anders wordt de motor te heet. Zo rond de 50 en 70 is een mooie snelheid. Gelukkig is het nu niet erg heet.
Geplaatst: za 13 okt, 2007 11:08
door Rossero
the Nosepicker schreef:Kans is aanwezig dat je moet duwen.
Duwen omdat het blok in tweeen scheurt omdat er geen koeling is of omdat ik met een lege accu sta en de startmotor dus niet werkt?
Geplaatst: za 13 okt, 2007 11:24
door Jacobus_XIII
Rossero schreef:the Nosepicker schreef:Kans is aanwezig dat je moet duwen.
Duwen omdat het blok in tweeen scheurt omdat er geen koeling is of omdat ik met een lege accu sta en de startmotor dus niet werkt?
Lege accu waardoor je ontsteking niet meer werkt. Maar 20km moet zeker te halen zijn met een volle accu. Je moet gewoon zo min mogelijk stroom gebruiken. Dus lampen uit!!
Geplaatst: za 13 okt, 2007 11:42
door the Nosepicker
Rossero schreef:
Duwen omdat het blok in tweeen scheurt omdat er geen koeling is of omdat ik met een lege accu sta en de startmotor dus niet werkt?
Eerder door je accu. Uit je eerste bericht begrijp ik dat je al een stuk zonder ventilator +riem gereden hebt. Dus dat je accu niet meer helemaal opgeladen zal zijn. Even aan de lader knallen dus voordat je gaat rijden en idd zoveel mogelijk zonder stroomverbruikers (licht) rijden.
Minder koeling is niet goed voor je smering en blokkie, maar direct vastlopen zal hij niet doen als je rustig aan doet.
Geplaatst: za 13 okt, 2007 12:31
door TB
Is die bout er niet uitgelopen? Omdat ie helemaal niet meer draait... of is ie gewoon ergens bij die poulie gebroken?
Geplaatst: za 13 okt, 2007 14:25
door Cubitus
Suc6 en ik zou die kapotte fan eruit halen voor je gaat rijden, zodat je zeker weet dat die de luchtstroom van de rijwind niet blokkeerd. In dit geval is het in de categorie: alle beetjes helpen. Als je rustig rijd moet zoals eerder gezegt die 20 km geen enkel probleem zijn.
Geplaatst: za 13 okt, 2007 16:22
door TimVS
misschien als gaat de driehoekjes eruit halen dit geeft al direct meer koeling.
Geplaatst: za 13 okt, 2007 16:24
door Tom Duckpower
doorrijden moet idd lukken
ik heb dit bijna een jaar geleden ook aan de hand gehad, en heb in het donker nog een aardig stuk kunnen rijden....
bij mij was het hart van de poulie volledig afgebroken
mocht je onverhoopt in de file komen... stop dan even, dakje open en geniet een half uur voordat je verder rijdt
zet er iig een nieuwe poulie op, en laat de oude niet lassen. Lassen zal zorgen voor onbalans en dat vinden de lagers van de krukas op den duur niet zo leuk
let er bij het monterne van de nieuwe poulie ook even op dat de v-snaar niet te strak wordt gezet.. dit is namelijk 1 van de oorzaken waardoor dit probleem optreedt

Geplaatst: za 13 okt, 2007 18:09
door BW
ik heb net hetzelfde probleem ondervonden verleden week, ik heb het gelukkig net op tijd ontdekt vooraleer hij volledig afgebroken was.
lassen is inderdaad gn optie door de onbalans die optreed, ik had de mijne ook laten lassen omdat ik een week moest wachten op mijn nieuwe ventilator en na een week was de las opnieuw aan het scheuren
in de citroën garage zegde men dat citroën destijds een slecht lot gemaakt had en het kan zijn dat jij en ik een van die "gelukigen" waren die er een van gekregen hebben.
mvg
Bert
Re: Afgebroken ventilator
Geplaatst: za 13 okt, 2007 18:27
door Twécévé
Rossero schreef:Ik heb gister 140 km gereden met mijn eend naar enschede. Bij aankomst bleek mijn ventilator afgebroken te zijn rond zijn as. De as draait dus nu nog in de ventilator maar de ventilator draait niet meer mee. Is het een groot risico als ik er nu nog mee naar duckservice rij (20km) ivm oververhitting, of is dit nog best te doen?
Mag ik vragen hoe je daar achter komt, verschrikkelijke herrie ofzo?
Schijnt overigens wel bekend probleem te zijn dat ventilatoren op die plek afbreken. Hier een voorbeeld van kapot en nieuw.

[/img]
Geplaatst: za 13 okt, 2007 19:06
door Tom Duckpower
Pelt schreef:misschien als gaat de driehoekjes eruit halen dit geeft al direct meer koeling.
slecht idee...
die welving in de driehoekjes zorgt er juist voor dat de warme lucht als het ware onder de motorkap vandaan wordt gezogen.. Lekker laten zitten is dus een beter idee
Geplaatst: za 13 okt, 2007 21:33
door THE SPITFIRE
jeps heb het ook al is gehad maar gewoon doorgereden.
wel hard maar zo min mogelijk toeren.
heb ik nog 30 km gereden en twas heerlijk warm binnen
