Tijdelijke roest behandeling

Alles in, over, rond en op de koets.
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Tijdelijke roest behandeling

Bericht door Twécévé » ma 15 okt, 2007 22:11

Dit kwam ik onlangs tegen in mijn eend. Ik wil hier t.z.t. twee nieuwe binnenschermen in laten zetten. Maar daar zal het voorlopig even niet van komen. Daarom de vraag hoe ik dit tijdelijk kan oplossen. Zeker met de winter in het vooruitschiet (water!).

Is dichsmeren met plamuur een optie? Misschien domme vraag maar aldoende leert men hier op het forum een hoop. :oops:

Afbeelding

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door landloper » ma 15 okt, 2007 22:15

Neem een tube chassiskit of Shell Tixophalte. Dit kleeft sterk, is waterafstotend en blijft iets elastisch. Plak als laatste wat plastic tegen de kit aan om afgeven op spullen te voorkomen.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

TB
Moderator

Bericht door TB » ma 15 okt, 2007 22:39

Eerst met een roest werend/stoppend middel insmeren. Er zijn verschillende merken te krijgen. En dan toch afkitten. Gebruik Sikaflex. Is goed spul.

Is wel een lapmiddel. Maar plamuren zou ik niet aan beginnen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Robbert.
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Robbert. » ma 15 okt, 2007 22:48

Ik heb er niet veel verstand van (gelukkig nog niet mee hoeven maken); ik zit de denken aan Tectyl Ml, dat roodbruine spul in zon witte spuitbus. Naast voorkomen stopt dit toch ook het roesten? Hiermee heb ik ook een aantal kwetsbare plekken ingespoten.
2CV6 Spécial 1981 - Rouge de Castille - GS-30-PK
Foto's

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » ma 15 okt, 2007 23:02

ff behandelen met antie roest iets, en dan een matje poly erover heen. Zit het dicht, geen water meer naar binnen, en redelijk tegen roest beschermd. Als je het goed wilt doen, doe je dit aan beide zijden, dan kan er voorlopig zeker niets door, toch?

Ik heb net mijn hele binnenscherm rechtsachter opnieuw gemodelleerd met poly matjes, alle hoeken zijn bij mij aardig gaar, en dat werkt best hoor. Lassen is mijn koets echt niet meer waard, helaas, lol

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » ma 15 okt, 2007 23:10

Robbert. schreef:Ik heb er niet veel verstand van (gelukkig nog niet mee hoeven maken); ik zit de denken aan Tectyl Ml, dat roodbruine spul in zon witte spuitbus. Naast voorkomen stopt dit toch ook het roesten? Hiermee heb ik ook een aantal kwetsbare plekken ingespoten.
tectyl ml is voor holle ruimtes en blijft plakkerig. ik zou rls of dat rx spul pakken of als het toch een tijdelijke oplossing is menie. en dan met nadenkit (bij de automaterialen handel) dichtsmeren. kan nog wel weer even mee hoor dan.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » di 16 okt, 2007 02:47

Yeps, goed schuren (en niet bang zijn dat het groter wordt, want als dit gebeurt dan is het toch rottigheid.) Daarna behandelen met iets roestwerends (Owatrol, Fertan, Stop-rust, noem maar op iets is beter als niets) en dan wat kit ofzo erop.
Polyester zou ik zelf pas doen als je het blijvend wilt repareren, als tijdelijk lapmiddel zou ik er niet voor gaan. Is er moeilijk weer vanaf te krijgen en zal toch wegmoeten als het alsnog gelast moet worden.
Kit is denk ik meer als zat voor deze plek en later makkelijker weg te snijden.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Twécévé » di 16 okt, 2007 08:31

Je ziet rondom de roest dat het behoorlijk gekrast is. Dat komt omdat ik er flink met een staalborstel over heb staan raggen. Daarna (na het nemen van de foto) heb ik de boel rijkellijk ingesmeerd met RX5. Heb namelijk de rest van de kofferbak ook aangepakt.

Jullie advies is dus een tube chassiskit of Shell Tixophalte. Maar goed dat ik het vraag, want ik had het zo dichtgesmeerd met plamuur.

Verder word ik wel een beetje moe van een eend hoor :( Om de 3 jaar kan die naar de garage voor laswerk. Dat staal (voorgeroest ijzerfolie) is echt van zééér slechte kwaliteit :( Dat weerhoud me ervan om er nieuwe delen in te laten lassen; over 3 jaar roest het toch weer. Heb ook weinig vertrouwen in dat plaatwerk wat je kunt kopen om erin te lassen. 2 jaar terug nieuw linkerachterscherm erin laten zetten en spuiten. Het bobbelt nu aan alle kanten onder die lak. Twee jaar oud!!!! :shock: Nieuwe binnenschermen is dan ook maar een optie van twee jaar, RVS binnenschermen zouden dan ook welkom zijn...

Ik meen dat iemand hier op het forum pas een gratis gele eend kreeg (geknikt chassis). Daar hoop ik ook nog eens op. :lol: Dan maak ik daar namelijk een 4-seizoenen eend van. Gegalvaniseerd chassis, rvs bodemplaten. Niet laten spuiten maar gewoon rollen in een woestijnkleurtje (net als het Afrika-korps van Rommel), dakarbumpers erop etc. en dan laswerk t.z.t. allemaal zelf doen.

Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » di 16 okt, 2007 08:47

@tweceve
als ik goed kijk zie ik dat de roest bij die kitrand in de kofferbak zit nietwaar? Die kit trekt ongelofelijk veel vocht aan. De enige goede oplossing om dit tegen te gaan is met een mesje de kit eruit te pulken, en vervolgens de kofferbak opnieuw van kleur te voorzien. Bij mijn dyane was er ook sprake van roestvorming rond die rand, maar nadat ik de kit eruit gehaald heb en het geheel geschuurd, gemenied en gelakt heb is de roest niet meer terug gekomen (en dat is nu 2 jaar geleden)
Verbruik: Afbeelding

Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Twécévé » di 16 okt, 2007 08:59

Dat kit is idd geen succes volgens mij. Bij laswerk ter zijner tijd is de opdracht voor de garage: geen kit!!

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » di 16 okt, 2007 09:36

Hoi Tweceve, ik zie net het fotootje.

Zoals ik het zou doen:
1 met fohn en beiteltje de kit wegsteken
2 losse roest goed wegborstelen
3 ook de onderkant van de rand goed schoonborstelen
4 roestomvormer er op smeren
5 roestwerende primer
6 goeie kwaliteit chassiskit (3m is erg goed, deze zakt bijna niet uit)
7 weer primer er over
8 lak er over (metaalverf is voldoende)

Opmerking
nieuw binnenscherm is leuk maar dat hoekje zit niet bij je binnenscherm en zit ook niet aan de vervangende bodemplaat.

Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Twécévé » di 16 okt, 2007 10:52

Duidelijk verhaal. Ga ik mee aan de slag!! Stap 6 kan ik waarschijnlijk wel krijgen bij de Brezan. Stap 7 en 8 laat ik wellicht achterwegen, kies wellicht voor RX5 en 10.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » di 16 okt, 2007 11:23

stap 7 en 8 zijn wel belangrijk tweceve, kit is van nature poreus en trekt vocht aan, je moet het dus sealen, wat het beste gaat met primer en lak. Desnoods pak je potje hamerslag van de flexa, 2 in 1. Is hetzelfde als hammerite alleen goedkoper. ;)

TB
Moderator

Bericht door TB » di 16 okt, 2007 12:36

Daarom heb ik door de spuiter bij mijn koets alle kit eruit laten halen. Vervolgens heeft hij met de compressor nieuwe carosseriekit erin gespoten Zit strakker en betere kwaliteit.

Bij een eend weet je gewoon dat ie roest. Het mooiste is als ie binnen kan slapen en pekel en water vermijden....
Laatst gewijzigd door TB op di 16 okt, 2007 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » di 16 okt, 2007 13:02

Twécévé schreef:Dat kit is idd geen succes volgens mij. Bij laswerk ter zijner tijd is de opdracht voor de garage: geen kit!!
kit kan op zich geen kwaad, alleen die fransen gebruikten kit die waterdoorlatend is (het zuigt zelfs water op heb ik gehoord) en die kit is dan ook nog eens op het kale staal gesmeerd. en ja, das vragen om problemen.

Ik zou overwegen (ik weet niet hoe mooi je eend is) om een garage wel het las werk te laten doen, maar het verder zelf af te werken. een garage zal er een minder goede antiroest behandeling geven als je zou willen om het simpele feit dat je anders echt een godsvermogen kwijt bent.

Een eend kun je wel goed houden, maar dan moet je eigenlijk zorgen dat ie eerst he-le-maal goed is (nergens roest) en dan goed de holle ruimtes behandelen en dit elke 2 jaar weer herhalen en elk jaar even de oppervlakkige roetsplekjes behandelen.

Mede hierom ben ik aan het overwegen mijn dyane straks in een mooi helder turqoise MAT blauw te schilderen (ala bjorn zn besteleend) bij mat zie je minder oneffenheden bij bijwerken. het lijkt me zo zonde om voor veel geld je auto te laten spuiten en dan na een paar jaar de eerste roestplekjes al weer bij te moeten werken.

en tsja, citroen rijden is roestbestrijden

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Plaats reactie