Pagina 1 van 3
wat is dit????
Geplaatst: za 20 okt, 2007 13:39
door siemen
ik zo net effe onder een acadiane en zag dit
wat is dit voor een soort (rem) cylinder?
heeft dit wat te maken met de trekhaak?
ik ben wel benieuwt wat dit is!
Geplaatst: za 20 okt, 2007 13:41
door André Post
De remkrachtbegrenzer die de acadiane heeft.
Wordt vaak verwijderd vanwege onbetrouwbaarheid en onvoorspelbaar remgedrag in bochten.
Geplaatst: za 20 okt, 2007 14:33
door siemen
oooow nooit van gehoord
hij remde al zo scheef

Geplaatst: za 20 okt, 2007 15:24
door Gerard2cv
Hallo Siemen.het scheefremmen moet je voor zoeken of in lekke remcilinders achter,maar nooit in de remdrukbegrenser want die bepaalt
last afhankelijk de druk in beude achterremcilinders.
Geplaatst: za 20 okt, 2007 17:08
door André Post
Ja, maar bij remmen in een bocht, ik weet 't moet je eigenlijk niet doen,
zijn er grote remkracht verschillen tussen een linker en een rechterbocht.
Dat maakt het remgedrag wat onvoorspelbaar.
Geplaatst: za 20 okt, 2007 17:11
door siemen
hmmm ik snap eigenlijk niet wat voor funcie dat ding nou heeft :S

Geplaatst: za 20 okt, 2007 17:56
door jeroentje
Ding heet een remkrachtbegrenzer. Zoals de naam het al zegt zorgt dit ding ervoor dat de remkracht niet te hoog oploopt.
Het verschil in belading bij met name een bestelwagen is flink. Zou dit apparaatje er niet tussen zitten dan heb je heel snel blokkerende wielen bij een onbeladen wagen. Tenminste dat is de theorie.

Geplaatst: za 20 okt, 2007 21:18
door huub
Het verschil in belading bij met name een bestelwagen is flink. Zou dit apparaatje er niet tussen zitten dan heb je heel snel blokkerende wielen bij een onbeladen wagen. Tenminste dat is de theorie.
okee voor de theorie , en rijdend in een rechte lijn werkt het perfect.
alleen zit hij maar aan een draagrm gekoppeld , dus in een bocht de ene kant op gaat hij extreem snel begrenzen onafhankelijk van de belading,
( dan zit de begrenzer aan de buitenkant vd bocht)
rijd je een bocht de andere kant op doet het ding helemaal niets, en kun je alsnog lekker wielen blokkeren.
niet echt de meest briljante constructie van citroen....
99% van de tijd zitten ze trouwens vastgerot, zonder zo'n ding rijdt nauwelijks anders zonder remdrukregelaar. ( al is het maar omdat hij nu al vastgerot zit... )
kortom , weg er mee...
huub
Geplaatst: zo 21 okt, 2007 09:34
door Tim Rozendaal
huub schreef:okee voor de theorie , en rijdend in een rechte lijn werkt het perfect.
alleen zit hij maar aan een draagrm gekoppeld , dus in een bocht de ene kant op gaat hij extreem snel begrenzen onafhankelijk van de belading,
( dan zit de begrenzer aan de buitenkant vd bocht)
rijd je een bocht de andere kant op doet het ding helemaal niets, en kun je alsnog lekker wielen blokkeren.
niet echt de meest briljante constructie van citroen....
99% van de tijd zitten ze trouwens vastgerot, zonder zo'n ding rijdt nauwelijks anders zonder remdrukregelaar. ( al is het maar omdat hij nu al vastgerot zit... )
kortom , weg er mee...
huub
Heb er weinig verstand van, maar wanneer je kan zorgen dat het aan beide kanten zit, zou het idee dan wel werken? (ik zie een uitdaging!)
Kan het ook grandioos mis hebben, weet het echt niet.

Geplaatst: zo 21 okt, 2007 12:42
door backfire
In princiepe rem je niet in een bocht, tenzij je al te laat bent.
Funtie bij werkende systeem en volgeladen wagen is er wel degelijk. Dus gebruik je de aca om echt spullen te vervoeren dan zou ik hem wel repareren, al is het maar vanwege dat beetje extra remvermogen bij volgeladen wagen.
Geplaatst: zo 21 okt, 2007 12:52
door stijn
Mijn acadiane had ook zo'n remdrukbegrenzer.
Ik had volgend probleem...als ik te kort moest remmen, blokkeerden de achterwielen meteen. Dus, te grote remdruk op achterwielen.
Bleek dat die begrenzer volledig vast zat.
Ik heb hem dan er maar laten uithalen.
Het bleef met die auto altijd opletten bij kort remmen.
Op natte kasseien was het echter wel leuk.
Dan had hij bij kort remmen last van overstuur...
Geplaatst: zo 28 okt, 2007 03:00
door Eminence Grise
volgens mij gaat het hier om een REMDRUK VERDELER.
wat is de functie van een "begrenzer" ??
Geplaatst: zo 28 okt, 2007 09:32
door supercees
het woord " begrenzer " zegt het al, hij begrenst de remdruk. als de acadiane volgeladen is met 400 kilo zakt hij aan de achterkant in. de remdrukbegrenzer is verbonden met een wieldraagarm en door de stand van deze arm staat de begrenzer helemaal open, begrenst dus niet.
als je nu lading gaat lossen, komt de aca steeds hoger te staan en de begrenzer zorgt ervoor dat de doorgang voor de remvloeistof steeds nauwer wordt. dus bij dezelfde pedaaldruk wordt er achter minder hard geremd bij een minder zwaar beladen auto.
stomme van het systeem is de plek waar het gemonteerd zit, komt makkelijk vocht en modder bij.
als het erop zit, moet het werken voor de apk, werkt het niet meer, kan je het systeem repareren, of verwijderen.
Geplaatst: zo 28 okt, 2007 16:28
door Lelijke Eend
backfire schreef:In princiepe rem je niet in een bocht, tenzij je al te laat bent.
Funtie bij werkende systeem en volgeladen wagen is er wel degelijk. Dus gebruik je de aca om echt spullen te vervoeren dan zou ik hem wel repareren, al is het maar vanwege dat beetje extra remvermogen bij volgeladen wagen.
Extra remvermogen ? Is het een pomp dan ?
Geplaatst: zo 28 okt, 2007 17:51
door backfire
Bij een werkende systeem (lees werkend) krijg je achter meer remdruk doordat de opening vol open staat in plaats dat deze geknepen wordt. Bij degenen (en volgens mij staat het ook in dit topic) die het er tussen uitlaten remt de ACA veel te hard bij onbeladen toestand en blokkeren de wielen.