olie probleem

Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

olie probleem

Bericht door Bertje Beige » zo 21 okt, 2007 18:16

Hoi,

Ik heb een probleem met mijn Eend wat ik op het forum niet heb kunnen vinden, het beestje heeft nl. altijd wel wat olie gelekt, de brilrubbers zijn vers en er zit een nieuwe vulpijp op. Wel staat er een plasje olie in het luchtfilterhuis, maar dat vind ik gezien de tellerstand (ruim 160.000km) en het leven wat zij bij de vorige eigenaren heeft geleden geen probleem.
Naar Zweden toe was er geen probleem, maar toen reed ik ook niet zo hard omdat er een Eend met caravan in de groep zat, maar de terugweg verliep wat sneller en toen begon de motor echt wat vettig te worden aan de bovenkant en moest er onderweg olie bijgevuld worden (20W50).
Vervolgens weer huis, tuin en keukengebruik en nauwelijks olielekkage.
oorzaken gezocht, niks kunnen vinden.
Vorig weekend naar Frankrijk vertrokken, en onderweg oliegeuren in de auto, veel lekken en ook weer bijvullen. Ook word het zo vet onder de kap dat de remmen minder goed werken
In Frankrijk rond rijden en weer nauwelijks lekkage.
Gisteren weer naar huis, weer olieluchten, behoollijke lekkage en dus ook weer bijvullen. Vandaag (thuis) eens goed gekeken onder de kap, 1 vette bende tot het schutbord aan toe, met name aan de rechterkant van de motor, links als je er voor staat. Er staat zelfs olie in de 0 van de 602 op de motorbeplating. De andere cilinder is droog, maar het carter is ook vet.
De machine heeft verder geen klap verkeerd gedaan, starten, bergje op, bergje af, prima. Topsnelheid is ong. 120, niet konstant gereden natuurlijk, maar soms even bij inhalen. Ook is er geen sprake van blauwe rook uit de uitlaat.
Ruim 3800 km in 1 week verder probleemloos gereden.
De olieleiding naar de koppen is reeds vervangen( met nieuwe ringetje's).
Ik weet niet waar ik het zoeken moet, maar weer schoonmaken en kijken waar het wegkomt....
Wie weet waar ik naar moet kijken?
Kan het de oliekoeler ook zijn?

Graag jullie mening, gr. Bert
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

andre2cv
Beginner
Beginner

Bericht door andre2cv » zo 21 okt, 2007 18:31

Misschien de vulpijp kapot, zit een rubber in die je carterdruk regeld.
Of het retour slangetje aan de onderzijde van de vulpijp naar je pielstok pijpje zit niet goed.

Grtz
VENI-VIDI-VICI of foetsie!!!
NR-79-TX 2cv 1983 in construction. Turbo!!!
RJ-26-HN 2cv 1986 ready!!!
GD-BT-22 2cv 1993 spaireparts
HV-PL-49 Xantia

THE SPITFIRE
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door THE SPITFIRE » zo 21 okt, 2007 19:15

heb jij je klepdeksel pakkingen ook al is vernieuwd??
daardoor kan ook olie lekage onstaan.
dat deed die van mij ook namelijk nieuwe rubbers en klaar.
vervang die maar is.
en je moet de olie niet tot bovenste streepje van je pijlstok volgooien omdat het een oud motortje is.
tussen min en max in zit je altijd wel goed. :lol:
NO LIFE LIKE LOW LIFE
het leven is als een neus haal eruit wat erin zit.
burn your rubber not your soul...
www.thespitfire.zijnalbums.nl

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Niels » zo 21 okt, 2007 19:28

even offtopic, maar valt dit onder meetings? of is het de meeting van de olie met de rest onder de kap?
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bertje Beige » ma 22 okt, 2007 06:17

Euh nee, dit had niet bij meetings moeten staan.........

Wat het probleem betreft, de kleppendekselpakkingen zijn nieuw, maar zal er toch naar kijken.
Ik ga de vulpijp maar eens verwisselen voor een gebruikte, en het slangetje tussen de vulpijp en het carter is al voorzien van 2 slangenklemmen, dus die kan niet meer lekken.
En dat van het oliepeil wat lager houden, ga ik ook proberen.

Gr. Bert

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 22 okt, 2007 08:34

Moved. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » di 23 okt, 2007 00:43

Die van mij lekte langs de onderste moeren van de kop. Het daaronder liggende ringetje had enkele krassen. Als de olie warm en dus dun was liep hij langs de trekstangen in de verwarmingstunnel werd door ventilator mooi onder de motorkap verdeeld. Oplossing: even de kopmoeren lossen, voorzichtig met remmenreiniger de omgeving van de onderste moer ontvet. Blauwe loctite erop, boel weer vastzetten. Probleem voorbij.
diverse Citroens, wat anders.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » di 23 okt, 2007 12:58

Ik zou idd eerst naar aansluiting olievulpijp kijken en het slangetje naar luchtfilter, maar wat ook heel goed kan is je voorste oliekeerring. olie die daar lekt wordt door de fan door de hele auto geslingerd. helaas is dit wat lastig te constateren. ik denk dat je dan het beste even de fan eraf haalt en dan het motortje moet laten draaien.

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bertje Beige » di 23 okt, 2007 17:48

Ik heb de motor schoongemaakt en laten draaien met de fan eraf, niks te zien natuurlijk, maar ik heb bij het vervangen van de brilrubbers niet de koperen ringetje's onder de moeren vervangen, dus ik ga die loshalen en ontvetten en met een beetle locktite weer monteren.

Bedankt, Bert

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door rusty » wo 24 okt, 2007 12:58

Bertje Beige schreef:Euh nee, dit had niet bij meetings moeten staan.........

Wat het probleem betreft, de kleppendekselpakkingen zijn nieuw, maar zal er toch naar kijken.
Ik ga de vulpijp maar eens verwisselen voor een gebruikte, en het slangetje tussen de vulpijp en het carter is al voorzien van 2 slangenklemmen, dus die kan niet meer lekken.
En dat van het oliepeil wat lager houden, ga ik ook proberen.

Gr. Bert
ik heb ook een tijd een lekkage gehad die niet op te lossen was, het bleek dat de pakking onder de vulpijp verrot was.

omdat het ook aan de bovenkant van de motor vet is en er ook zoveel olie staat moet de lekkage komen van iets dat hoger ligt dan de bovenzijde van de cilinder!

verdere mogelijkheden: lek in de de oliekoeler, flens van de olievulpijp deels los (afgebroken, ja dit heb ik ook ooit gehad), klepdeksels (ooit) te hard aangedraaid waardoor deze vervormd zijn (onwaarschijnlijk in dit geval, maar je weet maar nooit)

succes met het oplossen!

greetzzzzzzzzzzzzz, Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bertje Beige » do 25 okt, 2007 20:37

De olievulpijp heeft vermoedelijk ook wat gelekt bij de pakking, daar was het ook wat vet.
Ik heb de oude vulpijp weer teruggeplaatst met een nieuwe pakking en loctite achter de kopmoerringetje's gedaan.
Het blok nogmaals schoongemaakt met een ontvetter en nu maar weer rijden en afwachten maar.
Zelf verwacht ik wel wat van de loctite achter de kopmoeringen, want die waren niet zo mooi vlak meer.

De eerstvolgende lange rit zal Francorchamps worden, ik houd jullie op de hoogte of het bovenstaande gewerkt heeft.

Nogmaals bedankt voor het meedenken.

Rudie van Houten
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door Rudie van Houten » ma 5 nov, 2007 10:15

Aanvullend op het olievulpijpverhaal. (heb het op het 2cvkitcarforum ook al geprobeerd, maar tot nu toe weinig reacties behalve die van Punky, waarvoor mijn dank!)

Weet iemand of en hoe ik mijn olievulpijp kan controleren vóór ik deze monteer?
Fotosite: http://www.mijnalbum.nl/Album=SUQLHMKT update 06-09-2008

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Niels » ma 5 nov, 2007 11:10

ik heb eigenlijk een soortgelijke olielekkage die ik niet kan traceren, heb nu het blok afgespoten met motorreiniger, hopelijk zie ik nu waar het lekt.

wel viel het op dat de peilstok niet afsluit, er is een ruimte van een halve centimeter tussen de stok en de buis...... kan het zijn dat de olie hier eruit vliegt? heb het nog nooit zien gebeuren bij draaiende motor echter....

heb er nu een stop in geduwd in plaats van de peilstok, kijken of dat een verschil maakt.

wel klotst het ineens in het karter..... net over iemand flink in de olie roert :P komt dit doordat de peilstok er niet in zit? of is er iets ernstigs aan de hand? motor loopt verder prima....

wat betreft mijn rem-topic...

was olie in de remmen gekomen, in combinatie met een slechte afstelling linksvoor waardoor deze aanliep en afsleet, en daardoor trekt mijn wagen nu naar rechts, dus heb nog wel wat werk........
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 5 nov, 2007 11:33

Peilstok, steekt altijd iets uit, moet dus het probleem niet zijn.

Zit er verder wel voldoende olie in trouwens?
Waar lijkt de olie met name te lekken?

Remmen kun je makkelijk verhelpen. Spuit een bus remmenreiniger leeg op je schijven en je remblokken, zoek een verlaten landweg op en maak een paar fikse noodstops. Op een gegeven moment zijn ze schoon. Althans zo werkte het destijds bij mij toen er een flinke laag olie op 1 van mijn remschijven en blokje zat. Scheelt je een hoop uitbouwen. Dit kun je alsnog doen als de remmenreiniger niet afdoende werkt.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

TB
Moderator

Bericht door TB » ma 5 nov, 2007 12:41

Remmenreiniger zal prima werken denk ik. Anders haal je de kachelslangen er even af. Dan kun je er makkelijk bij. Remmenreiniger erop en daarna met een schone doek je schijven even schoonvegen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Plaats reactie