welke oliefiltersleutel?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 246
- Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
- Locatie: heemstede
- Contacteer:
welke oliefiltersleutel?
Ik heb vanmiddag een poging gedaan mijn oliefilter te vervangen. Voor een paar euro er ook een bandsleutel bij gekocht.
Het filter zat zo muurvast dat dit uiteindelijk resulteerde in een gebroken band, mede omdat ik hem te strak had aangdraaid omdat hij maar bleef slippen.
Op het 'knapmoment' kwam er gelijk een lading olie mee maar het filter zat nog steeds muurvast. Er is dus ergens wat gaan lekken. De sump was al helemaal leeg.
Het begon te schemeren zodat ik niet goed kon zien wat de schade was: het olie filter zelf of misschien iets aan het blok of schroefdraad. afwachten dus.
Ik vroeg me af wat er professioneel voor gereedschap wordt gebruikt.
Ik zag op het net dat er een aantal typen sleutels zijn. De linkjes verwijzen naar plaatjes.
- een bandsleutel (!@&%$#!!....), die komt er niet meer in
http://www.autoelectra.nl/components/co ... 637863.jpg
- kettingsleutel, leek me al wat degelijker
http://www.onlinetuning.com/shop/catalo ... /pID/11210
- driepootje, met centraal een gat voor een dopsleutel. Bij harder trekken trekt deze zichzelf steeds vaster.
http://www.all4car.nl/shop/popup_image. ... 2d7170bd45
- kapje met ook weer een dopsleutel gat. ik vond er één speciaal voor een 2cv maar wel tig keer zo duur als de anderen.
Een belangrijk keuzecriterium lijkt mij ondermeer de krappe ruimte.
heel graag tips hierover van ervaringsdeskundigen.
Het filter zat zo muurvast dat dit uiteindelijk resulteerde in een gebroken band, mede omdat ik hem te strak had aangdraaid omdat hij maar bleef slippen.
Op het 'knapmoment' kwam er gelijk een lading olie mee maar het filter zat nog steeds muurvast. Er is dus ergens wat gaan lekken. De sump was al helemaal leeg.
Het begon te schemeren zodat ik niet goed kon zien wat de schade was: het olie filter zelf of misschien iets aan het blok of schroefdraad. afwachten dus.
Ik vroeg me af wat er professioneel voor gereedschap wordt gebruikt.
Ik zag op het net dat er een aantal typen sleutels zijn. De linkjes verwijzen naar plaatjes.
- een bandsleutel (!@&%$#!!....), die komt er niet meer in
http://www.autoelectra.nl/components/co ... 637863.jpg
- kettingsleutel, leek me al wat degelijker
http://www.onlinetuning.com/shop/catalo ... /pID/11210
- driepootje, met centraal een gat voor een dopsleutel. Bij harder trekken trekt deze zichzelf steeds vaster.
http://www.all4car.nl/shop/popup_image. ... 2d7170bd45
- kapje met ook weer een dopsleutel gat. ik vond er één speciaal voor een 2cv maar wel tig keer zo duur als de anderen.
Een belangrijk keuzecriterium lijkt mij ondermeer de krappe ruimte.
heel graag tips hierover van ervaringsdeskundigen.
-
- Moderator
- Berichten: 2566
- Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
- Locatie: aarde
Ik heb een kettingsleutel. Deze trekt zichzelf strakker naarmate je er harder aan trekt.
Soms lukt het om hem met de hand los te draaien (ik ben ook retegoed met jampotjes
), die van jou zit blijkbaar vaster.
Als je er een schroevendraaier doorheen slaat (je oude filter gooi je toch weg) heb je een handvat en kun je meestal voldoende kracht zetten om hem los te draaien. Dit vind ik vaak rielekster werken dan die kettingsleutel, juist vanwege de krappe ruimte die jij ook al noemt.
Soms lukt het om hem met de hand los te draaien (ik ben ook retegoed met jampotjes

Als je er een schroevendraaier doorheen slaat (je oude filter gooi je toch weg) heb je een handvat en kun je meestal voldoende kracht zetten om hem los te draaien. Dit vind ik vaak rielekster werken dan die kettingsleutel, juist vanwege de krappe ruimte die jij ook al noemt.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams
Douglas Adams
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
heb hier zo'n bandsleutel liggen, en daarmee krijg ik het filter los...
Ook een (soort van) ketting-sleutel en daarmee lukt het ook wel..
ALs ie echt niet loskomt kun je ook een schroevendraaier door het oliefilter heen rammen (halverwegen filter), en dan draaien..
Maar normaal moet het filter zonder al te veel moeite loskomen...
Ook een (soort van) ketting-sleutel en daarmee lukt het ook wel..
ALs ie echt niet loskomt kun je ook een schroevendraaier door het oliefilter heen rammen (halverwegen filter), en dan draaien..
Maar normaal moet het filter zonder al te veel moeite loskomen...
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
-
- Moderator
- Berichten: 2566
- Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
- Locatie: aarde
Schroevendraaier, hamer, slaan, draaien. ('t is maar dun blik, dat hoef je niet voor te boren. + er is daar geen paats voor een boormachine..
)
Hierdoor zal er niet gauw iets aan je blokkie beschadigen. En mocht je nu iets beschadigd hebben, dan zal dat door deze methode niet erger worden. Echt enorme krachten komen er niet vrij bij het verwijderen van je oliefilter.
Succes morgen!

Hierdoor zal er niet gauw iets aan je blokkie beschadigen. En mocht je nu iets beschadigd hebben, dan zal dat door deze methode niet erger worden. Echt enorme krachten komen er niet vrij bij het verwijderen van je oliefilter.

Succes morgen!
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams
Douglas Adams
-
- Moderator
- Berichten: 2566
- Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
- Locatie: aarde
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Ik gebruik zo'n driepoot sleutel.
Bij een Mehari zit een volledige carter beschermplaat waardoor ik geen andere methode werkbaar heb gevonden.
Behalve natuurlijk die plaat verwijderen met 8 boutjes.
Het is wel altijd geknoei met olie, een grote lekbak is dan handig.
Bij een Mehari zit een volledige carter beschermplaat waardoor ik geen andere methode werkbaar heb gevonden.
Behalve natuurlijk die plaat verwijderen met 8 boutjes.
Het is wel altijd geknoei met olie, een grote lekbak is dan handig.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.