Tot mijn grote schrik zag ik dat mijn olieniveau te laag was.
Iets onder het toegestane deel van de maatstok.
Ik controleer het elke maand maar het was ineens behoorlijk gezakt.
Geen plas onder de eend dus gelukkig geen overdreven lekkage. wel wat druppels onder de sump, misschien toch ergens iets weggelekt dus.
Er moest meer dan een halve liter bij om hem weer goed op niveau gevuld te krijgen.
Wat me opviel was dat de olie op de maatstok flink smerig was terwijl het de maanden daarvoor nog redelijk geel was.
Tijd om op zijn minst olie en filter te vervangen leek mij. Het filter is daarbij een probleem geworden, dat staat in een apart topic.
Op zijn minst omdat het best eens zou kunnen dat ik er zo een paar honderd km mee heb gereden en er wellicht (nog onmerkbare) schade is ontstaan.
Of wellicht een laag viezigheid.
Kan iemand mij iets vertellen over de gevolgen hiervan en eventuele consequenties voor het motorblok?
Zijn er bijvoorbeeld onderdelen die heel noodzakelijk moeten worden gecheckt nu?[/u]
te laag olieniveau. Schade?
-
- Moderator
-
- Regelmatige poster
- Contacteer:
ik heb hem sinds juli, afgezien van een nieuwe ontsteking, bobine en wat slangenwerk is er aan het verder blok niets gebeurd.
Volgens de heren van de eendengarage in wormer is er wel wat hoorbaar wat kan duiden op wat teveel klepspeling maar dat was al zo vanaf day one en niet heel ernstig, niet mijn woorden.
Ik heb tot nu toe de ballen verstand van dat soort dingen dus je kunt mij alles wijsmaken.
Volgens de heren van de eendengarage in wormer is er wel wat hoorbaar wat kan duiden op wat teveel klepspeling maar dat was al zo vanaf day one en niet heel ernstig, niet mijn woorden.
Ik heb tot nu toe de ballen verstand van dat soort dingen dus je kunt mij alles wijsmaken.
-
- Moderator
Pas op wat je zegt..Charl schreef:Ik heb tot nu toe de ballen verstand van dat soort dingen dus je kunt mij alles wijsmaken.

Maar over dat eventuele teveel aan klepspeling, dat is toch simpel te verhelpen? Of is er meer aan de hand (nokkenasvolgers wat ingesleten)? Maar Charl, in ieder geval geen paniek!
En ik ga offtopic, je had het over olietekort. Tja, wat moet ik daar van zeggen? De oliereserves raken ooit uitgeput, dus dit probleem raakt iedereen.. Moeten we toch echt allemaal aan de ethanol!

In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams
Douglas Adams