Pagina 1 van 2

Remmen geblokkeerd

Geplaatst: za 10 nov, 2007 12:33
door Caro_Guzzi
Hallo,

Mijn naam is Caroline, sinds 2 minuten ingeschreven op dit forum en sinds 2 weken bezitster van een Dyane 6.

Afgelopenvrijdag ben ik in dorpje stil komen te staan vanwege de remmen die zich steeds meer en meer vast zette (hoe kan dit..?)Er zat geen enkele speling meer in et rempedaal.

Vandaag hebben we haar opgehaald en de remmen waren niet meer geblokkeerd. Nu zagen we wel dat er lhm ipv dot4 inzit.

Het niveau zat over het maximum, kan dit het probleem veroorzaakt hebben ?

Om lhm te vervangen voor dot4 hoe moet ik dan te werk gaan ? Moeten alle rubbers dan ook vervangen worden ?

Alvast bedankt voor jullie reacties

Caro

Geplaatst: za 10 nov, 2007 12:38
door Robbert.
Allereerst welkom

Als je de verkeerde remvloeistof gebruikt wordt het hele remsysteem aangetast, dus op z'n minst zullen alle rubbers in dat systeem aangepast moeten worden. Ook de remcylinders achter zijn alleen geschikt voor Dot 4 heb ik mij laten vertellen, dus waarschijnlijk zijn die ook aangetast.

Volgens mij is er al veel over geschreven op het forum, zoek via de zoekfunctie eens op verkeerde remvloeistof.

Suc6 er mee!

Geplaatst: za 10 nov, 2007 13:01
door André Post
Je Dyane heeft dus trommel remmen?
Als dat zo is en er zit nu LHM in moeten alle rubbers vervangen worden
inclusief de slangen naar de achterdraagarmen en de slang naar de versnellingsbak.
Bovendien het systeem grondig reinigen en doorspoelen en vullen met Dot4.
Als het schijfremmen zijn geldt het zelfde, maar zonder slangen en Dot4 vervangen door LHM.

Geplaatst: za 10 nov, 2007 13:21
door Michiel van G.
hallo Caroline, welkom
ik vrees inderdaad dat je hele remsysteem aan revisie mag.

heb je meer informatie over je dyane? plaatjes? kenteken? dan kan ik beter bepalen wat je nodig zult hebben om hem te repareren.

groet,
michiel

Geplaatst: za 10 nov, 2007 13:40
door Caro_Guzzi
Er zijn 3 foto's te zien op de volgende website, weet niet hoe ik het bij het bericht moet plaatsen.

http://www.flickr.com/photos/12965588@N ... 3056187753

Groetjes,
Caroline

Geplaatst: za 10 nov, 2007 13:51
door backfire
Weet je ook hoe lang de LHM er al in zit?

Nieuwe hoofdremcilinder zal je wel nodig hebben, voor de rest, als het een DOT4 systeem is met spiritus doorspoelen en droogblazen met compressor. Daarna weer vullen met DOT4. Hopelijk heeft de LHM er niet te lang in gezeten, anders moet je ook de remcilinders vervangen.

Geplaatst: za 10 nov, 2007 13:59
door Caro_Guzzi
Nee, geen idee hoe lang de LHM erin zit.
We gaan straks de oude eigenaar bellen om meer info te krijgen.
heel erg bedankt voor de spiritus-tip !!

Geplaatst: za 10 nov, 2007 16:09
door Ami Super
Lees dit eens, helemaal onderaan de pagina: http://cats-citroen.net/citroen_atypes/howto.html

Geplaatst: za 10 nov, 2007 16:52
door Caro_Guzzi
super, ik sla de site meteen in "mijn favorieten" op

Geplaatst: za 10 nov, 2007 19:25
door AZL57
Een andere mogelijkheid als hij toch schijven heeft. De aanslag van de rempedaal kan verbogen zijn. Hierdoor komt ie niet meer helemaal terug en bouwt zo steeds meer druk op. Even een bahco op de aanslag rand zetten en terug buigen. Hebben wij een keer gehad met onze sahara, die hadden we zo midden op een kruising klemgezet en zelfs twee motoren kregen hem, niet van zijn plaats. ;-)

Geplaatst: za 10 nov, 2007 19:26
door AZL57
Een andere mogelijkheid als hij toch schijven heeft. De aanslag van de rempedaal kan verbogen zijn. Hierdoor komt ie niet meer helemaal terug en bouwt zo steeds meer druk op. Even een bahco op de aanslag rand zetten en terug buigen. Hebben wij een keer gehad met onze sahara, die hadden we zo midden op een kruising klemgezet en zelfs twee motoren kregen hem, niet van zijn plaats. ;-)

Geplaatst: za 10 nov, 2007 20:15
door Caro_Guzzi
Deze heeft voor én achter een trommelrem.
Dus geen schijven.
Kan die druk ok zo opgebouwd worden omdat het niveau va de remvloeistof té hoog was ?

Voor de LHM , de Dyane heeft altijd LHM gehad zegt de vorige eigenaar, We laten het maar zo.

Geplaatst: zo 11 nov, 2007 10:48
door Michiel van G.
trommels voor - en achter is áltijd DOT4. LHM werd enkel toegepast op de a-typen met schijfremmen voor. dus hoe je het went of keert, in jouw dyane hoort DOT4 thuis.

Geplaatst: zo 11 nov, 2007 11:28
door OnsEendje2
Ten eerste WELKOM!

Even voor meer inzicht, ' t gaat om dit pracht exemplaar:
Afbeelding

Alleen snap ik niet zo goed waneer er die LHM ingekomen is, da's toch een prutsklus geweest. Met remmen moet je nooit klooien. Je hebt nog mazzel dat hij teveel remde en niet te weinig...... Kan je nog verhaal halen?

Geplaatst: zo 11 nov, 2007 11:41
door backfire
Inderdaad Trommels is altijd DOT4. Als de vorige eigenaar ook altijd LHM er in heeft gehad dan ga er maar van uit dat alle rubber dichtingen niet meer goed zijn. Uiteindelijk voor je eigen veiligheid zal je alle remcilinders en de hoofdremcilinder moeten vervangen. Nu valt dat qua kosten nog wel mee, zo'n 200 Euro, maar het is erg veel werk.

Te vol is niet de bedoeling, maar er zit altijd een ontluchtingsgaatje in de deksel en dus het te veel aan vloeistof loopt er dan gewoon uit en tast het omringende metaal aan.