Winterklaar

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
deuchevootje
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 8 okt, 2007 23:40
Locatie: Heerlen

Winterklaar

Bericht door deuchevootje » zo 25 nov, 2007 19:07

Mn eendje heeft twee weken geleden de kleine beurt gehad, en is daarbij winterklaar gemaakt-->bobine en bougiekabels zijn met vochtwerend spul behandeld. Mn eendje start en rijdt weer heerlijk. Tot zover het technische gedeelte waar ik een beetje tot weinig verstand van heb, dus ik neem aan dat de garage (een(d) specialist) goede voorzorgsmaatregelen hebben genomen.

Aangezien men al regelmatig aan het strooien is hier, ben ik maar begonnen met het behandelen van de onderkant, voordat deze over enkele maandjes krispy begint te worden.

Dus Tectyl gekocht en de hele onderkant ingespoten. Was een leuk en intensief werkje, hoewel ik er nu uitzie als zwarte piet. Chassis en bodemplaat zien er (ook voor het inspuiten) puntgaaf uit...gelukkig.

Mijn vraag is natuurlijk of iemand nog verdere tips voor het winterklaar maken.....Lijkt me wel fijn om het een en ander te weten te komen, aangezien mijn eendje buiten slaapt.

groetjes vanuit Chevremont
2CV6 Club '85------Vandaag is Rood....de kleur van mijn Eendje

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5247
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 25 nov, 2007 21:41

Zorg dat je een goede accu hebt en een dynamo die goed laadt. Ook kun nog wat antivries in de ruitensproeier doen. Een kleine trekker voor de binnenkant van je ruiten is ook handig. Zitten de verwarmingsslangen goed vast. Moet verder geen problemen geven. Hier en daar wat olie of vert aan de scharnier van motorkap, achterklep en achterdeuren. Voor de rest geen probleem. De mijne heeft 24 jaar buiten gestaan en werd elke dag gebruikt. Maar na die tijd was ie wel wat verroest maar dat is in middels verholpen;-) Wel na de winter de onderkant. Goed schoonspuiten .
Groeten uit de Hopel
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 25 nov, 2007 22:14

Bobine en bougie kabels met vochtwerend spul behandeld?
Ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken, de meeste variaties daarop doen veel meer kwaad dan goed.
Zorgen dat alles schoon en droog is heeft echt het beste effect!
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 26 nov, 2007 08:36

André Post schreef:Bobine en bougie kabels met vochtwerend spul behandeld?
Ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken, de meeste variaties daarop doen veel meer kwaad dan goed.
Zorgen dat alles schoon en droog is heeft echt het beste effect!
Mijn mening is dat je beter nieuwe kabels kan nemen en die in een plastic
slang verpakken zodat ze nergens in de buurt van massa kunnen komen

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 26 nov, 2007 10:15

Misschien dat het vrij nieuwe kabels die met een of ander goedje zijn behandeld nu.

Vergeet ook niet de bovenkant. Ik bedoel dus de lak. Zorg dat je m schoon houdt. Pekel is ook niet fijn voor de lak. Zeker wanneer hier al wat krasjes of steenslag op zit (ten).

Ik neem aan dat je banden voldoende profiel hebben en dus niet netaan APK waardig. Best belangrijk in de winter.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » ma 26 nov, 2007 11:49

Kachelslangen en kleppen in de kachelpotten op de winterstand zetten. Dit is niet iets wat zeg maar "hoort" maar vaak is het zo dat door veel gebruiken, de kabels wat oprekken, en dat de kleppen niet helemaal meer afsluiten. Dus, dat krijg je niet alle warme lucht naar binnen, maar ontsnapt er een heleboel naar buiten toe.

Verder, om te starten altijd belangrijk, schone accu polen, massa kabel op de bak schoonmaken. Klinkt misschien niet heel miljeu bewust, maar ik heb er flinke krassen mee gemaakt in het verleden. In de winter met veel vocht enz op de weg, komt er veel zooi op je ruit terecht. Als je dan met zo'n hard plastic krabber over je ruit gaat, dan maak je snel meer krassen dan alleen in het ijs op je ruit. Ik heb daarom een spuitflacon (gewoon knijpen, worden je handen warm van) om de ruiten in te spuiten en gewoon een wisser om de ruiten dan af te doen. Je moet wel even zoeken naar een middel dat de rubbers niet teveel aantast, maar ik gebruik die van Sonax. Werkt echt super goed.

En, maakt je slotjes vast soepel en smeer je rubbers in met een beetje vaseline. De soten mag je alleen "smeren" met grafiet poeder, geen olie of vet gebruiken.

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Gebruikersavatar
deuchevootje
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 8 okt, 2007 23:40
Locatie: Heerlen

Bericht door deuchevootje » ma 26 nov, 2007 11:49

Misschien dat het vrij nieuwe kabels die met een of ander goedje zijn behandeld nu.
Inderdaad vrij nieuwe kabels ja. Ben dan benieuwd wat het voor spul is geweest, ga ik eens navragen bij de garage. Hopelijk heeft het meer voordelen dan nadelen, gezien de twijfels van enkele reacties.

Voor de rest heb ik de meeste tips al gedaan gelukkig, zijn in principe de standaarddingetjes die je uitvoert bij de 'gangbare' auto's.
2CV6 Club '85------Vandaag is Rood....de kleur van mijn Eendje

TheSeend
Moderator
Berichten: 174
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 18:13
Locatie: Dublin

Bericht door TheSeend » ma 26 nov, 2007 12:59

André Post schreef:Bobine en bougie kabels met vochtwerend spul behandeld?
Ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken, de meeste variaties daarop doen veel meer kwaad dan goed.
Zorgen dat alles schoon en droog is heeft echt het beste effect!
Ik heb een oude tuinslang open gesneden en daar mijn bougiekabels ingedaan. Werkt perfect en ziet er best wel racy uit, die zwarte kabels met extra snelle gele strepen.
Die blauwe platen zijn een 'License to drive slow.'
Al je antwoorden op je vragen

Gebruikersavatar
deuchevootje
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 8 okt, 2007 23:40
Locatie: Heerlen

Bericht door deuchevootje » ma 26 nov, 2007 22:03

Kachelslangen en kleppen in de kachelpotten op de winterstand zetten.
Dat wist ik niet, hoe doe je dat precies?
2CV6 Club '85------Vandaag is Rood....de kleur van mijn Eendje

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » ma 26 nov, 2007 22:15

ik heb ook van die tuinslangen rond de bougiekabels zitten. Mijn dyane start altijd!

overigens, mijn slangen zijn oranje met een gele streep :P ook lekker 70's
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 26 nov, 2007 22:39

deuchevootje schreef:
Kachelslangen en kleppen in de kachelpotten op de winterstand zetten.
Dat wist ik niet, hoe doe je dat precies?
Het kabelmechanisme dat aan het hefboompje in je eend zit functioneerd niet altijd even goed. Zet je kachel dus volgens de hefboom op de warmste stand en open vervolgens je motorkap. Als je dan de hendels op de kachelpot (waar de kabels op uitkomen) vastpakt, dan zul je merken dat je ze altijd nog iets verder kunt schuiven dan lukt me de hefboom van binnenuit. Zet ze op de uiterste stand en je zult (bijna) alle warmte naar binnen loodse ipv via de spatborden naar buiten.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
deuchevootje
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 8 okt, 2007 23:40
Locatie: Heerlen

Bericht door deuchevootje » di 27 nov, 2007 11:03

Oke, dat is heel duidelijk. Bedankt!
2CV6 Club '85------Vandaag is Rood....de kleur van mijn Eendje

Plaats reactie