Pagina 1 van 3

Advies gevraagd voor remmerij

Geplaatst: di 18 dec, 2007 22:24
door Erwin 110TD5
Van de auto vind ik de werking van het middelste pedaal bijna het belangrijkste....Dus graag wat advies.

Mijn Mehari '69 heeft nu voor schijfjes en achter trommels.

De leiding naar de achterwielen is voorzien van een stuk uit rubber om het bewegen van de achterwielarmen op te vangen. NU heb ik me laten vertellen dat Dot-remvloeistof niet werkt in combinatie met de rubberen leidingen omdat rubber daar niet tegen kan. En dat LHM niet kan in combinatie met schijfjes..... :cry:

Hoe los ik dit op , zonder van mijn schijfje af te stappen ?? :?
En....klopt het dat de remcylinder van DOT en LHM anders is ??

Geplaatst: di 18 dec, 2007 22:27
door Ramon
lhm is bedoelt voor de schijven, dus types met schijven hebben lhm.

types met voor trommles hebben als vloeistof dot4

dus alles gewoon ff doorpompen met verse lhm.

Geplaatst: di 18 dec, 2007 22:30
door AZL57
Heeft een DS geen slangen achter voor LHM remmen die je zou kunnen aanpassen?

Mengen systemen kan niet, daar kan inderdaad de rubber in de cupjes en verbindingen niet tegen. Ook kun je de hoofdremcylinder niet van het ene op het andere systeem gebruiken om dezelfde reden. NIET DOEN - LEVENSGEVAARLIJK.

Geplaatst: di 18 dec, 2007 22:33
door TB
Schijven is LHM inderdaad. Zoals gezegd andere rubbertjes etc nemen als er dot 4 inzit. Hoofdremclininder moet dan ook LHM zijn.

Geplaatst: di 18 dec, 2007 22:47
door backfire
ALs het niet lukt met juiste rubber leidingen voor achter te vinden, dan simpelweg andere achteras met inwendige remleiding.

Geplaatst: di 18 dec, 2007 23:17
door André Post
De slangen kunnen absoluut niet tegen LHM.
Een ander probleem is ook de diameter van de leidingen.
De oude leidingen zijn dikker, met een grotere wartel met M9 draad.
Als de auto helemaal uitelkaar ligt zou ik proberen alles om te bouwen naar LHM.
Dit zeggend, moet ik wel toegeven dat ik dat niet gedaan heb.
Ik heb toen ik daarmee bezig was eerst getest of de LHM rubbers wel tegen DOT4 konden.
Nadat de rubbers een aantal weken in de DOT4 gelegen hadden kon ik geen veranderingen in eigenschappen constateren
en heb een combinatie systeem gemaakt met LHM cilinders en DOT leidingen, en DOT4 als remvloeistof.
Alle gaten waar de wartels in komen heb ik vergroot naar M9.
Dat heeft er 6 jaar in gezeten en daarna een deel vernieuwd, want alles wat ik had kwam uit een sloper,
de vloeistof vervangen voor DOT5, een silicone vloeistof.
Dit is neutraal, niet hygroscopisch en tast de rubbers niet aan.

Geplaatst: wo 19 dec, 2007 10:48
door backfire
Dot 5 of Dot 5.1 André ?

Geplaatst: wo 19 dec, 2007 11:32
door Jheronimus
Voor al uw antwoorden check CATS

Dot naar LHM:

http://www.cats-citroen.net/citroen_aty ... tml#brake1

Algemeen:

http://www.cats-citroen.net

Geplaatst: wo 19 dec, 2007 12:57
door André Post
backfire schreef:Dot 5 of Dot 5.1 André ?
Nee, het word Dot 5 genoemd, word militair toegepast voor langdurige opslag
Dot5.1 is gewone Dot met iets hogere temp range.

Geplaatst: wo 19 dec, 2007 13:13
door backfire
daarom ook mijn vraag, je hoort vaak dat iemand dot 5 gebruikt terwijl ze dan 5.1 gebruiken. Dot 5 wordt bij de H-D mannen gebruikt, maar ik was toch in de veronderstelling dat je dot 5 nooit in een dot 4 systeem mag gebruiken omdat het alles aantast, vergelijk het maar met LHM in je DOT 4 systeem. Of is dit ook al weer achterhaald?

Geplaatst: wo 19 dec, 2007 20:20
door André Post
Dat silicone spul wordt ook altijd bij de klassieker beurzen verkocht als alternatief voor de hygroscopische Dot4.
Het is wel aanbevolen het systeem te vernieuwen voor toepassen.
Waarschijnlijk net als Dot in een LHM systeem, de LHM rubbers kunnen best tegen Dot4, maar niet gemengd.

Geplaatst: vr 21 dec, 2007 18:52
door gheert
Hey Erwin gewoon lhm vloeistof gebruiken. Mijn eend heeft voor ook schijven en achter trommels. paar weken geleden alles voor vervangen en weer bijgevuld met lhm vloeistof.

gr Gheert

Geplaatst: vr 21 dec, 2007 21:03
door André Post
gheert schreef:Hey Erwin gewoon lhm vloeistof gebruiken. Mijn eend heeft voor ook schijven en achter trommels. paar weken geleden alles voor vervangen en weer bijgevuld met lhm vloeistof.

gr Gheert
In een origineel Dot systeem nooit!! LHM doen.
LHM is gebaseerd op minerale vloeistoffen en lost gewoon de Dot rubbers op!
Echt waar!

Geplaatst: za 22 dec, 2007 17:21
door gheert
Andre ,toen ik m kocht zat er al lhm vloeistof in. het betreft een 2cv6 uit '87. Ik dacht dat dit zo hoorde.

gr Gheert

Geplaatst: za 22 dec, 2007 17:33
door André Post
Ja een '87 er wel, maar topic starter heeft een '69 Mehari die origineel met trommelremmen uitgerust is geweest en dus ook Dot4 als remvloeistof.
Met de overgang naar schijfremmen is ook de LHM geïntroduceerd in de a types.
Mijn Mehari uit 1972 heeft ook nog het oude remsysteem gehad, dit heb ik omgebouwd naar schijfremmen tijdens de restauratie.