Advies gevraagd voor remmerij

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Gebruikersavatar
Erwin 110TD5
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: do 4 okt, 2007 20:30
Locatie: Waalre
Contacteer:

Advies gevraagd voor remmerij

Bericht door Erwin 110TD5 » di 18 dec, 2007 22:24

Van de auto vind ik de werking van het middelste pedaal bijna het belangrijkste....Dus graag wat advies.

Mijn Mehari '69 heeft nu voor schijfjes en achter trommels.

De leiding naar de achterwielen is voorzien van een stuk uit rubber om het bewegen van de achterwielarmen op te vangen. NU heb ik me laten vertellen dat Dot-remvloeistof niet werkt in combinatie met de rubberen leidingen omdat rubber daar niet tegen kan. En dat LHM niet kan in combinatie met schijfjes..... :cry:

Hoe los ik dit op , zonder van mijn schijfje af te stappen ?? :?
En....klopt het dat de remcylinder van DOT en LHM anders is ??
Erwin
Land Rover 110 SW TD5
Mehari '69

http://home.wanadoo.nl/eterriet
http://mehari.fotopic.net

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 18 dec, 2007 22:27

lhm is bedoelt voor de schijven, dus types met schijven hebben lhm.

types met voor trommles hebben als vloeistof dot4

dus alles gewoon ff doorpompen met verse lhm.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 18 dec, 2007 22:30

Heeft een DS geen slangen achter voor LHM remmen die je zou kunnen aanpassen?

Mengen systemen kan niet, daar kan inderdaad de rubber in de cupjes en verbindingen niet tegen. Ook kun je de hoofdremcylinder niet van het ene op het andere systeem gebruiken om dezelfde reden. NIET DOEN - LEVENSGEVAARLIJK.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » di 18 dec, 2007 22:33

Schijven is LHM inderdaad. Zoals gezegd andere rubbertjes etc nemen als er dot 4 inzit. Hoofdremclininder moet dan ook LHM zijn.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 18 dec, 2007 22:47

ALs het niet lukt met juiste rubber leidingen voor achter te vinden, dan simpelweg andere achteras met inwendige remleiding.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » di 18 dec, 2007 23:17

De slangen kunnen absoluut niet tegen LHM.
Een ander probleem is ook de diameter van de leidingen.
De oude leidingen zijn dikker, met een grotere wartel met M9 draad.
Als de auto helemaal uitelkaar ligt zou ik proberen alles om te bouwen naar LHM.
Dit zeggend, moet ik wel toegeven dat ik dat niet gedaan heb.
Ik heb toen ik daarmee bezig was eerst getest of de LHM rubbers wel tegen DOT4 konden.
Nadat de rubbers een aantal weken in de DOT4 gelegen hadden kon ik geen veranderingen in eigenschappen constateren
en heb een combinatie systeem gemaakt met LHM cilinders en DOT leidingen, en DOT4 als remvloeistof.
Alle gaten waar de wartels in komen heb ik vergroot naar M9.
Dat heeft er 6 jaar in gezeten en daarna een deel vernieuwd, want alles wat ik had kwam uit een sloper,
de vloeistof vervangen voor DOT5, een silicone vloeistof.
Dit is neutraal, niet hygroscopisch en tast de rubbers niet aan.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 19 dec, 2007 10:48

Dot 5 of Dot 5.1 André ?

Jheronimus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Jheronimus » wo 19 dec, 2007 11:32

Voor al uw antwoorden check CATS

Dot naar LHM:

http://www.cats-citroen.net/citroen_aty ... tml#brake1

Algemeen:

http://www.cats-citroen.net

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 19 dec, 2007 12:57

backfire schreef:Dot 5 of Dot 5.1 André ?
Nee, het word Dot 5 genoemd, word militair toegepast voor langdurige opslag
Dot5.1 is gewone Dot met iets hogere temp range.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 19 dec, 2007 13:13

daarom ook mijn vraag, je hoort vaak dat iemand dot 5 gebruikt terwijl ze dan 5.1 gebruiken. Dot 5 wordt bij de H-D mannen gebruikt, maar ik was toch in de veronderstelling dat je dot 5 nooit in een dot 4 systeem mag gebruiken omdat het alles aantast, vergelijk het maar met LHM in je DOT 4 systeem. Of is dit ook al weer achterhaald?

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 19 dec, 2007 20:20

Dat silicone spul wordt ook altijd bij de klassieker beurzen verkocht als alternatief voor de hygroscopische Dot4.
Het is wel aanbevolen het systeem te vernieuwen voor toepassen.
Waarschijnlijk net als Dot in een LHM systeem, de LHM rubbers kunnen best tegen Dot4, maar niet gemengd.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

gheert
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 7 okt, 2007 11:32
Locatie: vlijmen

Bericht door gheert » vr 21 dec, 2007 18:52

Hey Erwin gewoon lhm vloeistof gebruiken. Mijn eend heeft voor ook schijven en achter trommels. paar weken geleden alles voor vervangen en weer bijgevuld met lhm vloeistof.

gr Gheert

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » vr 21 dec, 2007 21:03

gheert schreef:Hey Erwin gewoon lhm vloeistof gebruiken. Mijn eend heeft voor ook schijven en achter trommels. paar weken geleden alles voor vervangen en weer bijgevuld met lhm vloeistof.

gr Gheert
In een origineel Dot systeem nooit!! LHM doen.
LHM is gebaseerd op minerale vloeistoffen en lost gewoon de Dot rubbers op!
Echt waar!
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

gheert
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 7 okt, 2007 11:32
Locatie: vlijmen

Bericht door gheert » za 22 dec, 2007 17:21

Andre ,toen ik m kocht zat er al lhm vloeistof in. het betreft een 2cv6 uit '87. Ik dacht dat dit zo hoorde.

gr Gheert

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » za 22 dec, 2007 17:33

Ja een '87 er wel, maar topic starter heeft een '69 Mehari die origineel met trommelremmen uitgerust is geweest en dus ook Dot4 als remvloeistof.
Met de overgang naar schijfremmen is ook de LHM geïntroduceerd in de a types.
Mijn Mehari uit 1972 heeft ook nog het oude remsysteem gehad, dit heb ik omgebouwd naar schijfremmen tijdens de restauratie.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Plaats reactie