kabelboom
kabelboom
Beste mensen,
door kortsluiting in de verlichtingsschakelaar, is mijn hele kabelboom gesmolten. De eend had kunnen afbranden , dus we hebben geluk gehad.
Maar nu moet er dus een nandere kabelboom in.
Dit doe ik niet dagelijks en daarom een vraagje.
Moet alle elektrische onderdelen vervangen worden , zoniet hoe moet ik ze dan controleren.
En het vervangen van de bedrading is dat veel werk en kan ik het dus beter aan een prof over laten.
door kortsluiting in de verlichtingsschakelaar, is mijn hele kabelboom gesmolten. De eend had kunnen afbranden , dus we hebben geluk gehad.
Maar nu moet er dus een nandere kabelboom in.
Dit doe ik niet dagelijks en daarom een vraagje.
Moet alle elektrische onderdelen vervangen worden , zoniet hoe moet ik ze dan controleren.
En het vervangen van de bedrading is dat veel werk en kan ik het dus beter aan een prof over laten.
Ben ook nog orchideeendokter
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Ik zou beginnen met het inbouwen van een tweedehands draadboom en dan eens kijken of alles het nog doet. Deze klus is goed zelf te doen. Het is wel aan te raden om een draadboom te hebben die gemerkt is.
Ik zou het onderdeel waar de kortsluiting is ontstaan, natuurlijk wel vervangen of nakijken.
Ik zou het onderdeel waar de kortsluiting is ontstaan, natuurlijk wel vervangen of nakijken.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
kabelboom
Kabelboom kompleet vervangen lijkt me het beste. Let erop dat je een gelijke kabelboom neemt. Er is verschil in bouwjaar en dus in uitvoering. De laatste modellen hadden rechthoekige schakelaars en het model ervoor ronde schakelaars met ronde stekkertjes. Als je niet de goede boom gebruikt, moet je heeeeel veel aanpassen. Het vervange op zich is niet moeilijk, alleen tijdrovend. Het mooiste is dat je ergens binnen kunt staan. Meestal zijn de electrische komponenten niet stuk, maar je kunt ze eenvoudig met behulp van een losse accu testen. Gebruik ook alle doorvoerrubbers weer waar de draadboom door scherpe delen gaat, zo voorkom je dat de boom doorslijt en het opnieuw stuk kan gaan. veel succes.
-
- Gebruiker
- Berichten: 63
- Lid geworden op: za 29 sep, 2007 13:47
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Misschien deels een beetje offtopic, maar kan je ook niet heel makkelijk zelf een kabelboom maken (dit is een vraag :p geen suggestie )? Lijkt me zelf wel een keer tof om te doen, maar dan vraag ik me eigenlijk af of er dan iemand ergens een recept heeft
Citroën 2CV6 Spécial, 1985
zoeken? "probleem" site:forum.2cv.nl
zoeken? "probleem" site:forum.2cv.nl
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 221
- Lid geworden op: ma 21 nov, 2005 11:48
- Locatie: standdaarbuiten
jawel, de oude uit mekaar peuteren op een houten tafel oid en maar namaken op lengteWouterr schreef:Misschien deels een beetje offtopic, maar kan je ook niet heel makkelijk zelf een kabelboom maken (dit is een vraag :p geen suggestie )? Lijkt me zelf wel een keer tof om te doen, maar dan vraag ik me eigenlijk af of er dan iemand ergens een recept heeft
dyane 4 68 en dyane 6 69
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 260
- Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
- Locatie: eindhoven
Ik had helaas geen voorbeeld. Dus heb met het motorkapje van de mehari de contouren getekend op de plankenvloer op zolder (staat er nu nog op). Toen alles ingetekend (ongeveer). Wat overlengte overgelaten. Toen de wagen eenmaal in elkaar zat, de boom erin geknutseld en alles op maat gemaakt. De boom naar achteren heb ik ter plekke gemaakt. Rol zwart en rol rood van 100 m, en beginnen te knopen (pak dan gelijk 2,5mm kost bijna niks extra's). De kabels zijn gelabeld met stickertjes die normaal door electricien's worden gebruikt. Doorzichtige krimpkous eroverheen, en het blijft altijd leesbaar.
Heb alleen niet zoveel foto's gemaakt van het kabelgedeelte.
Heb alleen niet zoveel foto's gemaakt van het kabelgedeelte.
Je kunt dan het beste tellerblok en accu plus accubak uit de auto halen dan heb je een opening waardoor je iets handiger kan werken.
Verder kun je diverse dingen testen door niet de accu aan te sluiten maar bijvoorbeeld een acculader je hebt dan wel je 12 volt maar niet de power van een accu. Dus mocht je eens ergens iets raken dan krijg je alleen een vonk en niet een afgefikte kabel.
Verder kun je diverse dingen testen door niet de accu aan te sluiten maar bijvoorbeeld een acculader je hebt dan wel je 12 volt maar niet de power van een accu. Dus mocht je eens ergens iets raken dan krijg je alleen een vonk en niet een afgefikte kabel.
diverse Citroens, wat anders.