Pagina 1 van 3
chassis, origineel of immitatie
Geplaatst: do 30 okt, 2003 16:10
door joepachup
Hallo allemaal,
Het chassis van mijn grijze charlston heeft me in de steek gelaten en nu sta ik voor de keuze origineel of immitatie.
Het originele chassis schijnt erg moelijk leverbaar te zijn, wat zijn de risico's van een immitatie chassis? (apk, verzekering na schade enz.)
Ik weet dat de rdw het in ieder geval niet goedkeurt.
Gr. Joep
Geplaatst: do 30 okt, 2003 16:42
door Ramon
er mogen tegenwoordig alleen nog maar originele onder een eend worden gezet als ik het goed heb. moeilijk te krijgen maar komt weer opgang ,dankzij citroen club cassis. dus gewoon ff navragen bij de 2cv specialist kan je ook bestellen meen ik.
Geplaatst: vr 31 okt, 2003 09:07
door Bjorn
lees het chassis verhaal hier op de site eens. Dan weet je precies wat mag en wat niet mag.
Ik neem zelf altijd een orgineel.
Geplaatst: vr 31 okt, 2003 11:26
door joepachup
Het chassis verhaal hier op de site was wel verhelderend ja, ik denk dat ik het toch maar op "safe" speel en een origineel aanschaf.
En dan maar hopen dat ie het een tijdje uithoud.
Gr. Joep
Geplaatst: vr 31 okt, 2003 11:40
door Bjorn
als je 'm van binnen en buiten goed behandeld, en de behandeling regelmatig herhaald gaat ie net zo lang mee als een ander chassis.
Geplaatst: vr 31 okt, 2003 12:11
door Teun
de nieuwe chassis zijn ook verstevigd...
Geplaatst: vr 31 okt, 2003 12:37
door Bjorn
Bullit schreef:Ik vind het sowieso een goede zaak dat we de RDW continu blijven bestoken met vragen over het 2cv-chassis verhaal. Ze weten zelf ook dat het grote onzin is.
B.
Het probleem ligt overigens bij Citroën Nederland, en niet bij de RDW.
Citroën Nederland moet namelijk toestemming geven dat er immitatiechassis mogen worden gebruikt, en dat doen ze niet. Als de importeur toestemming geeft keurt de RDW ze goed.
Dit verhaal speelt overigens niet alleen bij 2cv's, maar ook bij andere auto's met een zelfdragend chassis .
Kheb een Landrover gehad, daar zitten ze met hetzelfde gezeik. De RDW kan hier niks aan doen.
Geplaatst: vr 31 okt, 2003 12:50
door joepachup
Ja, citroën ruikt natuurlijk geld, en op deze manier houden ze grip op de markt.
Geplaatst: vr 31 okt, 2003 15:19
door Bullit
dan moet de RDW eens wat 'klote' tonen: wie bepaalt wat veilig is de RDW of de citroen importeur??!! De TUV voert ook zelf tests uit, daar kan citroen Dld niks tegen doen. Wat een belachelijke gang van zaken!!
B.
Geplaatst: vr 31 okt, 2003 16:43
door BlueDuck
Is dat zo dat citroen daar geen toestemming voor geeft? Raar hoor, zij maken die chassis toch niet meer zelf? Ik zie echt niet in wat voor citroen de reden zou moeten zijn dat imitatie chassis niet eronder mogen. Hooguit dat je bij een ongeluk ofzo citroen niet aansprakelijk kan stellen. Maar ja je kan moeilkijk de fabrikant aansprakelijk stellen voor het feit dat er iemand anders op je in rijd. En iedereen weet hoe veilig een eend is, dus dat kan het volgens mij ook niet zijn. Ik denk juist dat de rdw al dat gezeur over wat wel en niet mag gewoon zat was, en een duidelijke harde lijn heeft getrokken. Origineel eronder, en anders niet.
Ik hoop dat ze inderdaad ooit nog eens bij hun positieven komen en gewoon alle tuv goedgekeurde chassis gaan toelaten.
Groetjes, Niels
Geplaatst: vr 31 okt, 2003 17:05
door Bjorn
ze maken het inderdaad niet meer zelf. (sinds 1 jaar ofzo)
De produktielijn is verkocht aan Club Cassis. Volgens Mark van Boekel produceren ze in Cassis ook voor Citroën.
Ze zullen denk ik in licentie bouwen oid(?) ze verkopen het namelijk als "orgineel Citroën" voorzien van een certifikaat, en voeren ook het logo enzo.
Geplaatst: za 1 nov, 2003 10:46
door hanzz
hoe kan de rdw nu zien bij een ongeval dat je daar geen orgineel chassis onder hebt geschoven?
zorg gewoon dat je oude chassisnr er terug in getypt staat en er is toch geen probleem?
waar zit het chassisnr eigenlijk op het chassis van een eend?
ik heb er ook een op mijn schutbord staan
hans
Geplaatst: za 1 nov, 2003 12:14
door Bullit
nou dat is best duidelijk, niet originele chassis zien er ook na een ongeval nog steeds heel anders uit. Je chassisnummer zit in de 'arm' rechtsvoor ingeslagen.
B.
Geplaatst: zo 2 nov, 2003 10:09
door Punky
De verschillen in de chassis zijn best groot. Zo ziet het ophangsysteem van de veerpotten er al heel anders uit en hebben imitatie chassis over het algemeen dikker staal.
Verder is het zo dat wanneer de RDW je nummer inslaat zij openings en sluittekens gebruiken (bij origineel citroen logo bij herinslag RDW logo).
Hier zal een verzekering (willen ze moeilijk doen) best naar kijken.
Geplaatst: zo 2 nov, 2003 15:00
door hanzz
we kunnen bij een ongeval ook gewoon naar u komen, dan kan jij ze misschien overtuigen dat dit chassis zogezegd orgineel is
hans