Pagina 1 van 1
lekkage aan nokkenas
Geplaatst: do 27 dec, 2007 13:03
door douwewand
hoe kan ik de oliekeerring van de nokkenas vervangen?
Geplaatst: do 27 dec, 2007 13:09
door Ramon
aan welke kant!! neem dan aan aan de voorkant. dat is een zogeheten labirint keering dat is een sort spiraal en naar mijn mening niet te vervangen!
er staat zeker een sloot olie in je onsteking???
Ramon
Geplaatst: do 27 dec, 2007 14:20
door TB
Nokkenas heeft inderdaad geen oliekeerring. Inderdaad een zogeheten labyrinthafdichting.
Je hebt het over een keerring, bedoel je niet die van de krukas?
Geplaatst: do 27 dec, 2007 15:41
door douwewand
Ja, inderdaad een sloot olie bij de ontsteking.
Geplaatst: do 27 dec, 2007 16:39
door Boudewijn
Vervang de olievulpijp dan maar. Er komt alleen olie door het layrint als het erg versleten is of als de carter-onderdruk niet goed is. Deze onderdruk wordt geregeld door een ventiel in de olievulpijp. De druk is te meten door een u-buis gevuld met water aan te sluiten op de buis van de oliepeilstok. Zie ook elders op dit forum. Wel flink gas geven. Bij mijn Eend was de onderdruk goed tot 5500 omw/min. Daarboven had ik ineens overdruk en kwam de olie overal door naar buiten.
Geplaatst: vr 18 jan, 2008 21:04
door stef1987
Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb, maar naar mijn olievulpijp is al gekeken.
Achter het onderbrekingshuis is het vochtig van de olie. Het lijkt van de as te komen. Steeds hangt er ook een druppel olie onder mijn blok, afkomstig van achter het onderbrekershuis.
Ik gebruik nu in de winter olie 10 W 40. Kan dit het zijn?
Groeten,
Steven
Geplaatst: vr 18 jan, 2008 21:49
door geit
Of de oliekoeler ,reinig alles eens grondig en kijk waar het vandaan komt.
Geplaatst: vr 18 jan, 2008 21:50
door stef1987
De oliekoeler heb ik ook al goed bekeken. Deze lijkt nog in een goede staat te zijn.
Zou het door het oliesoort 10w40 kunnen komen?
Geplaatst: vr 18 jan, 2008 22:40
door geit
Nee hoor,mijn garagist gebruikt dit ook voor mijn geitje
Maar reinig alles eens grondig en laat dan de motor draaien ,zie je misschien waar het vandaan komt.
Geplaatst: vr 18 jan, 2008 22:50
door stef1987
ik zag er nog eens goed onderduiken en alle kappen eraf halen.
Ik hoop dat ik erachter kom wat het is.
Geplaatst: za 19 jan, 2008 09:14
door Boudewijn
Is de onderdruk ook bij hoge toerentallen gemeten? Bij mij had ik onderdruk tot 5500 r/min. daarboven ontstond er ineens een overdruk. Let op: 5500 r/min is echt heel veel gas geven, maar op topsnelheid maakt de motor nog meer toeren.
Geplaatst: za 19 jan, 2008 10:47
door Yannick
geit schreef:Of de oliekoeler ,reinig alles eens grondig en kijk waar het vandaan komt.
Na veelvuldig olie vanonder mijn blok te hebben geveegd, en toen het toch wel vrij nat bleef in mijn koelhuis, verdacht ik ook één of andere pakking/lager/keerring van de krukas, maar daar is alles kurkdroog. En nu blijkt inderdaad mijn oliekoeler lek te zijn. Gelukkig

Geplaatst: za 19 jan, 2008 11:15
door stef1987
Dan tog nog even de oliekoeler bekijke.
Waar was hij bij jou lek Yannick?