Vervanging Brilrubbers
Vervanging Brilrubbers
De brilrubbers van onze eend zijn aan vervanging toe. Ze lekken. Waar moet ik op letten bij de vervanging?
Moet de cilinderkop er helemaal af of kun je ze er tussen schuiven?
Moet de cilinderkop er helemaal af of kun je ze er tussen schuiven?
Punky besmette Senior met het citroenvirus
brilrubbers vervangen
ja de cilinderkop moet er helemaal af, let erop dat je dezelfde brilrubber nieuw koopt, er zijn wat verschillen, let erop dat je ze niet op de kop monteert, let erop dat de brilrubbers goed in het motorblok vallen. Als je de cilinderkop weer vastzet (3 dopmoeren) heb je een momentsleutel nodig, bij dat vastzetten moet je ook opletten dat de stoterstangen de ruimte hebben onder de tuimelaars. Stoterstangen niet per ongeluk op de kop erin: de bolling van de onder- en bovenkant is verschillend. Het vervangen van de brilrubbers is goed te doen, het lastigste is nog om de cilinder weer over zuigers te krijgen. Zelf had ik nog een apart probleem: de dop uit mijn doppenset past niet over de dopmoer van de cilinderkop, en je hebt wel een dop nodig omdat er een dop op je momentsleutel gaat. Oplossing: een pijpsleutel op de dopmoer, een dop over je pijpsleutel, en de momentsleutel aan de dop: dat ging. succes
Vervanging brilrubbers
Als ik de reacties zo lees moet het wel te doen zijn. Het lekken van die brilrubbers is aan de onderkant van het blok te zien. Dezen bleven lekken, ook nadat de olievulpijp vernieuwd was.
Met de moeren van het spruitstuk verwacht ik geen grote problemen. Dezen zijn een paar maanden geleden nog los geweest!
Tot zover iedereen bedankt voor zijn/haar reaktie!!!
Ruud
Met de moeren van het spruitstuk verwacht ik geen grote problemen. Dezen zijn een paar maanden geleden nog los geweest!
Tot zover iedereen bedankt voor zijn/haar reaktie!!!
Ruud
-
- Regelmatige poster
- Contacteer:
tips
Nog even een tip niet alleen de vulpijp vervangen maar ook meten of de nieuwe goed is, het gebeurt nog wel eens dat deze ook niet goed is.
Wat betreft meoren losdraaien, in principe is het maat 11 maar zal wel kleiner geworden zijn. Nu zijn er dopjes van Snap On, deze zijn echt geweldig. Deze vreten zich vast omdat hij aan de binnen kant cinisch is.
Je kunt zelfs een inbus bout die rond is aan de buitenkant ermee losdraaien.
Verden eventueel voor de kruiskopjes, zorg voor een goed passende schroevendraaier, ben je bang dat je er uit schiet gebruik grip pasta bij ons verkrijgbaar, niet goed geld terug.
Wat betreft meoren losdraaien, in principe is het maat 11 maar zal wel kleiner geworden zijn. Nu zijn er dopjes van Snap On, deze zijn echt geweldig. Deze vreten zich vast omdat hij aan de binnen kant cinisch is.
Je kunt zelfs een inbus bout die rond is aan de buitenkant ermee losdraaien.
Verden eventueel voor de kruiskopjes, zorg voor een goed passende schroevendraaier, ben je bang dat je er uit schiet gebruik grip pasta bij ons verkrijgbaar, niet goed geld terug.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/
Vervanging brilrubbers
Hoe meet ik dat de olievulpijp goed is?
-
- Regelmatige poster
- Contacteer:
Olievulpijp
Je neemt een doorzichtige slang van 1.5 mtr en inwendig bv 5 mm.
Deze maak je op een plank vast in U vorm en vul gedeeltelijk bv 30 cm aan beide kanten met koelvloeistof of water met kleurtje voor het aflezen makkelijk.Als je nu een zijde verbind met de peilstok pijp dan kun je dus zien of er onder of bovendruk heerst in het blok.
Stationair dient er minimaal 5 cm onderdruk te zijn dus het water aan de aangesloten kant van de oliepeilstok pijp moet minimaal 5 cm stijgen.
Dan ga je het toerental opvoeren en kijk wat het water doet, bij elk toerental moet er in elk geval onderdruk blijven bestaan, ook bij zeer hoog toerental.
Deze maak je op een plank vast in U vorm en vul gedeeltelijk bv 30 cm aan beide kanten met koelvloeistof of water met kleurtje voor het aflezen makkelijk.Als je nu een zijde verbind met de peilstok pijp dan kun je dus zien of er onder of bovendruk heerst in het blok.
Stationair dient er minimaal 5 cm onderdruk te zijn dus het water aan de aangesloten kant van de oliepeilstok pijp moet minimaal 5 cm stijgen.
Dan ga je het toerental opvoeren en kijk wat het water doet, bij elk toerental moet er in elk geval onderdruk blijven bestaan, ook bij zeer hoog toerental.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
-
- Regelmatige poster
Re: brilrubbers vervangen
de cilinder hoeft er helemaal niet af, alleen de kop. Dus als de compressie nog goed is en je daar dus niks hoeft te kontroleren, zou ik de cilinder zeker laten zitten!!Sjaak Salet schreef:Het vervangen van de brilrubbers is goed te doen, het lastigste is nog om de cilinder weer over zuigers te krijgen.
- Punky
- Addicted user
- Contacteer:
Even het onderwerp weer aanhalen.
We willen dus binnenkort (na de kerst) beginnen aan het vervangen van de brilrubbers. Zoals Bjorn hierboven al aangeeft is het het makkelijkst om de cilinders te laten zitten en de koppen te verwijderen. Nu weet ik dat bij mijn donorblokje deze 2 onderdelen een hechte relatie met elkaar waren aangegaan. Met lomp geweld is deze verbinding verbroken.
Welke handigheid is er om deze 2 van elkaar te scheiden zonder het geheel te ontregelen of te slopen? Dit voor het geval deze 2 bij het huidige blok ook een hechte relatie met elkaar zijn aangegaan.
We willen dus binnenkort (na de kerst) beginnen aan het vervangen van de brilrubbers. Zoals Bjorn hierboven al aangeeft is het het makkelijkst om de cilinders te laten zitten en de koppen te verwijderen. Nu weet ik dat bij mijn donorblokje deze 2 onderdelen een hechte relatie met elkaar waren aangegaan. Met lomp geweld is deze verbinding verbroken.
Welke handigheid is er om deze 2 van elkaar te scheiden zonder het geheel te ontregelen of te slopen? Dit voor het geval deze 2 bij het huidige blok ook een hechte relatie met elkaar zijn aangegaan.

PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
- Duintje
- Moderator
- Contacteer:
ik heb het een paar maanden geleden gedaan.
Ik heb dus ook de cilinder op zijn plek laten zitten en de kop eraf getrokken.
Hij wilde wel mee komen maar die moet je dus tegenhouden, eventueel met een schroevedraaier de cilinder en kop iets uit elkaar duwen en dan gaat de rest heel soepeltjes.
Bij het aandraaien van de kop zat ik wel te suffen, want de stoterstang zat niet goed en daarom ging het vrij moeizaam. Toen ik het uiteindelijk zag, weer iets terug gedraaid en hem weer op zijn plek geduwd. Hopelijk is hij recht gebleven.
Het is ook belangrijk om het spruitstuk en de kop afwisselend aan ta draaien, dus dat je niet eerst het spruitstuk doet en dan de kop. Als je ze om en om iets strakker zet komt het allemaal netjes recht te staan.
Marcel
Ik heb dus ook de cilinder op zijn plek laten zitten en de kop eraf getrokken.
Hij wilde wel mee komen maar die moet je dus tegenhouden, eventueel met een schroevedraaier de cilinder en kop iets uit elkaar duwen en dan gaat de rest heel soepeltjes.
Bij het aandraaien van de kop zat ik wel te suffen, want de stoterstang zat niet goed en daarom ging het vrij moeizaam. Toen ik het uiteindelijk zag, weer iets terug gedraaid en hem weer op zijn plek geduwd. Hopelijk is hij recht gebleven.
Het is ook belangrijk om het spruitstuk en de kop afwisselend aan ta draaien, dus dat je niet eerst het spruitstuk doet en dan de kop. Als je ze om en om iets strakker zet komt het allemaal netjes recht te staan.
Marcel