paar vraagjes oa owatrollen / hoedenplank en roest

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
Maaikie
Eend ontdekker
Eend ontdekker
Contacteer:

paar vraagjes oa owatrollen / hoedenplank en roest

Bericht door Maaikie » di 22 jan, 2008 23:38

Ja ja...

Als ik dan terug ben komen de vragen ook maar weer meteen....

om het van het begin af aan zo kort mogelijk te houden...iedereen die mijn wolkje ooit wel eens gezien heeft weet dat ik een licht ( :lol: ) roestprobleem heb aan de achterkant van mijn auto....
Daar kan geen owatrol meer tegenop..maargoed...

Eerst het owatrol vraagje...ik ga deze lente met een vriendin een middagje onze eendjes in de owatrol zetten...ik ben niet supersterk, dus hoe doe ik dat zonder te veel lichaamskracht te verliezen. Kan ik het smeren met een kwast of moet dit echt in meerdere lagen? Ik heb zón blik in mijn achterbak liggen.
Of kan het ook makkelijker dat iemand weet? Ik roep maar wat...rollen ofzo met een verfroller? Lijkt me minder zwaar, maar ik weet niet of het werkt.

Hoedenplank: dolgraag zou ik een hoedenplank willen...om mijn badeendjes op te zetten, maar ook omdat ik het knus vind...zijn deze te verkrijgen of moet ik zoiets zelf knutselen of laten knutselen.

roest Omdat de achter kant niet meer te redden is met owatrol zal ik dat anders moeten aanpakken.
Nu wil iemand me gaan helpen met een aantal lasdingen. Achterkant en bij mijn voorruit rondom mijn ventilatie klepje. Zou ik in principe mijn achterkant helemaal kunnen 'goed'lassen...voor wie niet weet hoe het eruit ziet...

Deze foto...mede mogelijk gemaakt door martijn..:lol:

Afbeelding

en zo zou ik het graag willen...maar is dit haalbaar?

Afbeelding

ik hoor het graag!

groetjes, Maaike
Kingfisher Sky Celliste
29/10 Tivoli Utrecht- 3/12 De Boerderij Z'Meer - 29/12 013 Tilbug

2cv6 Special 1982 Blue Lagune(In restauratie)

Erwin 110TD5
Beginner
Beginner
Contacteer:

Bericht door Erwin 110TD5 » wo 23 jan, 2008 08:33

Ik kan je alleen een antwoord op je Owatrol vraag geven. Mijn Land Rover 110 is (op de aluminium opbouw na) ook helemaal in de owatrol gezet. Daarbij eerst een laagje puur... gewoon met een kwast aanbrengen. Daarna gemengd met tencoferro verf, gemixt.. de verhouding is een beetje kijken.. ik kwam uit op 50/50, maar anderen doen 20/80 (20 owatrol). en het chassis daarme behandeld. De laag verf is meer ter bescherming.

Bijna hetzelfde heb ik met de mehari gedaan omdat ik met de LaRo goede ervaringen heb. Eerst 1 laag owatrol puur, daarna 1 laag gemixt 50/50, daarna 1 laag gemixt 20/80.

Met een groep land rover fanatiekelingen hebben we een paar keer een sessie gehouden om de binnenkant van de kokerbalken ook te doen, alleen met owatrol puur, dat is voldoende. Eerst met een rioolrat schoonmaken en 2 weken later met dezelfde rat owatrol spuiten... Auto schuin zetten en de restjes opvangen in een bakje, zeven en hergebruiken, owatrol is duur zat !!
Erwin
Land Rover 110 SW TD5
Mehari '69

http://home.wanadoo.nl/eterriet
http://mehari.fotopic.net

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 23 jan, 2008 10:57

Voor de owatrol, lekker met de kwast, bokkepootjes halen en lekker onder de eend gaan liggen.

Rollen is veel zwaarder dan het lijkt, owatrol moet overal goed komen en met de roller moet je dan veel meer druk uitoefenen dan met een kwast.

Achterkant zou ik een vervangingsdeel bestellen en dat er in lassen, scheelt een hoop gevloek en het past tenminste.

TB
Moderator

Bericht door TB » wo 23 jan, 2008 11:27

Inderdaad, de achterkant is er wel erg aan toe. Stuk vervangen door een nieuw stuk of een goed deel uit een donorkoets.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Tom Duckpower
Moderator
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » wo 23 jan, 2008 11:36

Roest zou ik idd een nieuw paneel voor kopen, scheelt een hoop ellende..

wat betreft de hoedenplank.. er zijn hoedenzakken verkrijgbaar via de betere eendenman, en anders zijn ze te bestellen.
dit is echt een lap stof, die achter aan de bank vastzit en met de andere kant met een buis aan 2 beugels aan het dak hangt.

oplossing is zelf wat maken van stof (idee van hoedenzak, zoals het hoort), of echt een plank maken..
keus zat ;)
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Maaikie
Eend ontdekker
Eend ontdekker
Contacteer:

Bericht door Maaikie » wo 23 jan, 2008 16:25

Hey guys!

superbedankt alvast voor deze ideeën en tips!

Daar ga ik zeker over nadenken..wat zijn bokkenpootjes..want onder de eend liggen zie ik mezelf nog niet helemaal doen...maar misschien valt dat qua lichamelijke inspanning nog wel mee?
Kingfisher Sky Celliste

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 23 jan, 2008 18:49

Er onder liggen is net juist heel ontspannend, plaid op de grond, kussentje onder je hoofd en een veiligheidsbril op (vanwege eventuelle spatters in je oog). Bokkenpoot is een lange kwast waarvan het uiteinde in een hoek van 45 graden staat, daardoor kun je makkelijk in lastige hoekjes kwasten. Je hebt platte en ronde uitvoeringen. Worden bijvoorbeeld ook gebruikt om achter verwarming te schilderen ;)

siemen
Las Expert
Las Expert
Contacteer:

Bericht door siemen » wo 23 jan, 2008 18:49

roest verwijderen en met primer spuiten daarna de kleur.
owarol kan ook maar zou je in de toekomst je eend eens een keer overspuiten heb je veel werk om het er weer af te halen!
net als tweceve zijn eend die heeft ook veele naden vol laten lopen met ml en dat moet er nu ook uit!

owja het beste is natuurlijk het achter scherm te vervangen!
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Maaikie
Eend ontdekker
Eend ontdekker
Contacteer:

Bericht door Maaikie » wo 23 jan, 2008 18:56

thanks backfire! Da's alvast een fijne gedachte...

de lasser die we kennen is een meesterlasser..(ik zie lasexpert onder jouw naam staan, dus jij hebt er meer verstand van dan ik lol) die heel graag wil helpen..juist omdat ik zelf zo óntzétténd handig ben maar ook omdat hij gek op eendjes is en weet dat ik niet zo lekker in mijn lijf hang...

Dus kan ik het beste het scherm vervangen toch? zoals jij ook zegt, dat was ook een tikje de bedoeling..voor en achter lassen / vervangen maar de rest van het chassis in de owatrol zetten...

deze fijne vriend kan onder water lassen, dus heb ik al aangeboden mijn eend een zwembad in te rijden...haha...maar dat leek hem dan voor de eend weer niet zo goed...:-)

Ik heb weer leermomenten in ieder geval..bokkepootjes...nog nooit van gehoord..behalve dan als :

Afbeelding

superdank alvast hoor...:0)
Kingfisher Sky Celliste

Wiebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Wiebe » wo 23 jan, 2008 19:37

Maaikie schreef:thanks backfire! Da's alvast een fijne gedachte...

de lasser die we kennen is een meesterlasser..(ik zie lasexpert onder jouw naam staan, dus jij hebt er meer verstand van dan ik lol) die heel graag wil helpen..juist omdat ik zelf zo óntzétténd handig ben maar ook omdat hij gek op eendjes is en weet dat ik niet zo lekker in mijn lijf hang...

Dus kan ik het beste het scherm vervangen toch? zoals jij ook zegt, dat was ook een tikje de bedoeling..voor en achter lassen / vervangen maar de rest van het chassis in de owatrol zetten...

deze fijne vriend kan onder water lassen, dus heb ik al aangeboden mijn eend een zwembad in te rijden...haha...maar dat leek hem dan voor de eend weer niet zo goed...:-)

Ik heb weer leermomenten in ieder geval..bokkepootjes...nog nooit van gehoord..behalve dan als :

Afbeelding

superdank alvast hoor...:0)
Je bokkepootjes heb je alvast in de owatrol gedopt zie 'k! :wink:

Maaikie
Eend ontdekker
Eend ontdekker
Contacteer:

Bericht door Maaikie » wo 23 jan, 2008 23:06

ja....dan roest ik in ieder geval niet van binnen...:D
Kingfisher Sky Celliste

Basss
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Basss » wo 23 jan, 2008 23:15

Maaike,

je staart is verrot :cry:

Maar kop op hoor!!!!

toen ik mijn eendje kocht, waren mijn staartstukken en het deel onder de kentekenplaat
er niet veel beter aan toe dan de jouwe.
Heb 2 jaar rondgereden met gaten waar je doorheen kon kijken.. en Ducktape :lol: over de staartstukken.
Afgelopen zomer heb ik dan eindelijk nieuwe staartstukken erin laten
lassen, en onder de kentekenplaat is er een goed stuk ingekomen.

Nu heeft mijn eendje dus weer een mooi strak kontje!! :oops:

Hoeft de wereld niet te kosten.. en is zeker nog te maken!
Helaas is het gewoon een roestgevoelig deel van de eend.

good luck!

Maaikie
Eend ontdekker
Eend ontdekker
Contacteer:

Bericht door Maaikie » wo 23 jan, 2008 23:19

ja.....dat ie rot was wist ik al....gelukkig is het een niet dragend deel, en rolt ze nog steeds door de apk heen, maar ik vind het zelf gewoon van het begin af lelijk!

Een deukje, een krasje, kan ik mee leven, maar van het begin af aan wilde ik dit graag veranderen, en nu wil iemand me er gewoon mee helpen! Da's toch geweldig!

Het voordeel is dat het echt alleen aan de buitenkant zit en niets aan de binnenkant...het is echt alleen dáár door gelukkig....

Dus mijn kontje wordt aangepakt en mijn voorstukkie rondom mijn ventilatieklepje en dan krijg ik bijna een nieuwe eend...

(blijven dromen maaik, blijven dromen) :lol:
Kingfisher Sky Celliste

Plaats reactie