lassen en dynamo

Stel hier je vragen over lassen.
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

lassen en dynamo

Bericht door Boudewijn » do 24 jan, 2008 20:27

Zo'n 30 jaar geleden heb ik een Daf vrachtwagen gereden (ja ik ben al zo oud). Op het chassis zat een sticker dat bij las werkzaamheden de dynamo los gekoppeld moest worden en de klemmen van de accu verwijderd.

Moet dit ook bij een Eend ?

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door supercees » do 24 jan, 2008 21:38

neen, hoeft niet.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » do 24 jan, 2008 22:09

Bedankt Supercees.
Schultenbräu das ist mein Bier !

siemen
Las Expert
Las Expert
Contacteer:

Bericht door siemen » do 24 jan, 2008 22:17

nee dat hoeft inderdaad niet maar koppel wel even je accu af.
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Willem2 » wo 26 nov, 2008 22:41

Misschien stomme vraag, maar hoe zit dat met de benzinetank? Is/kan dat niet gevaarlijk zijn? Of ligt dat een beetje aan de plaats waar je aan het lassen bent?
Eend voor allen, allen voor eend..

the Nosepicker
Moderator

Bericht door the Nosepicker » do 27 nov, 2008 10:11

Geen stomme vraag: benzine + vonken = poef, dus je vraag is heel logisch.
Maar als je aan je eend aan het lassen bent komt er doorgaans geen benzine damp vrij, dus no problemo. Als je aan de chassispoten naast de tank gaat lassen en slijpen kun je overwegen om de tank er af te schroeven, je hebt dan trouwens ook meer ruimte om te werken.
Wat Siemen zegt is iig wél altijd belangrijk, accu loskoppelen voordat je gaat lassen!
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Niels » do 27 nov, 2008 21:05

degene die aan mijn achterschermen heeft gelast heeft doen een vochtige (van water, :P geen benzine) poetsdoek in de tankopening geduwd om de dampen tegen te houden, geen idee of dat beter is dan een tankdop, heb er zelf geen verstand van....
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

wouter87
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door wouter87 » do 27 nov, 2008 21:35

nog een stommere vraag waarom gewoon niet even de dynamo toch los koppelen en de accu. soms vind ik het persoonlijk zonde als om zo'n rare puntjes een topic wordt gestart. dit is zoveel werk voor de moderators om alles schoon te houden en zoveel werk om een dynamo los te koppelen is het ook weer niet. (sorry dit is geen persoonlijke aanval meer algemeen)
C'est une bonne voiture

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Willem2 » do 27 nov, 2008 22:50

Ik denk dat men gewoon wil weten hoe het moet. Het is waar dat je bij twijfel de dynamo los kan koppelen, of in mijn geval de tank er onderuit kan halen.
Maar het is handig om te weten dat het niet hoeft. Zo leer je steeds meer over de eend en dat was toch de bedoeling van dit forum, of niet?
Eend voor allen, allen voor eend..

TB
Moderator

Bericht door TB » do 27 nov, 2008 23:39

wouter87 schreef:nog een stommere vraag waarom gewoon niet even de dynamo toch los koppelen en de accu. soms vind ik het persoonlijk zonde als om zo'n rare puntjes een topic wordt gestart. dit is zoveel werk voor de moderators om alles schoon te houden en zoveel werk om een dynamo los te koppelen is het ook weer niet. (sorry dit is geen persoonlijke aanval meer algemeen)
Volgens mij is een forum juist bedoeld om dingen te vragen. Zo stom vind ik dit punt helemaal niet trouwens.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » vr 28 nov, 2008 00:32

nee, vooral omdat er meestal wel wordt uitgelegd WAAROM iets juist wel of niet moet. denk bij (om even weer een zijspoor te bewandelen) het lassen bij de tank of benzine leiding niet alleen aan dampen maar ook aan het feit dat een lasdruppel in no-time dwars door een plastic benzine tank of leiding gaat!! en zoals in het eendologie boekje staat: in een tank zit genoeg energie om je met 120 km ca 300km te vervoeren, die energie wil je niet in 1 keer voor je kiezen hebben.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

wouter87
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door wouter87 » vr 28 nov, 2008 14:07

sorry maar ik snap jou waarom niet. je zegt dat hier wordt uitgelegd waarom. nou als ik kijk naar de dynamo hoop ik toch dat ik zelf kan vaststellen dat als er iets fout gaat ik dingen stuk maak of een optater krijg. niet dat ik jullie niet snap of niet wil snappen maar ik denk dat er heel veel vragen met logisch redeneren opgelost kunnen worden.
C'est une bonne voiture

Jeroen-citroen
Moderator

Bericht door Jeroen-citroen » vr 28 nov, 2008 14:32

Ik denk niet dat we hier op het forum zijn om een discussie te gaan voeren of vragen al dan niet gesteld kunnen worden en wil dan ook verzoeken om deze opkomende discussie per direct te stoppen.

We zijn hier op het forum om met en van elkaar te leren en dan staat vragen vrij, daarbij komt dat wat voor de een vanzelfsprekend is het voor een ander een moeilijk dillema kan zijn.

Kortom laat elkaar in zijn/haar waarde
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

wouter87
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door wouter87 » vr 28 nov, 2008 14:38

excuses aan allen :!:
C'est une bonne voiture

the Nosepicker
Moderator

Bericht door the Nosepicker » vr 28 nov, 2008 14:42

wouter87 schreef:sorry maar ik snap jou waarom niet. je zegt dat hier wordt uitgelegd waarom. nou als ik kijk naar de dynamo hoop ik toch dat ik zelf kan vaststellen dat als er iets fout gaat ik dingen stuk maak of een optater krijg. niet dat ik jullie niet snap of niet wil snappen maar ik denk dat er heel veel vragen met logisch redeneren opgelost kunnen worden.
Klopt. Of door een zoekfunctie te gebruiken. Of door even te googlen. Of door toch hier je vragen te stellen in de hoop dat iemand weet waarom iets zo werkt. Of dat iemand dat ene topic op het forum wél vindt waar je zelf al een week naar zocht. (met wat mazzel plaatsen ze de link ook).

Soms wat extra opruimwerk voor moderators, maar liever af en toe een vraag teveel gesteld dan een ontplofte accu.. ;) Dus de discussie welke vragen wel of niet gesteld kunnen worden lijkt me niet nodig.

Het eerste linkje in google was deze:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/23383/last
Google je verder, dan vind je vast (veel) meer.

En om op Dyane Maniac te reageren: idd, lasspetters kunnen dwars door je tank heen fikken. Ik had wat uitgebreider kunnen zijn in mijn bericht: je kan overwegen hem er af te schroeven, maar een spatscherm volstaat vaak ook. Scheelt een hoop werk en tijd, voorkomt toch dat je tank lek raakt (en eventueel erger, je sleutelhok lanceert.. )
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Plaats reactie