Pagina 1 van 2
lassen en dynamo
Geplaatst: do 24 jan, 2008 20:27
door Boudewijn
Zo'n 30 jaar geleden heb ik een Daf vrachtwagen gereden (ja ik ben al zo oud). Op het chassis zat een sticker dat bij las werkzaamheden de dynamo los gekoppeld moest worden en de klemmen van de accu verwijderd.
Moet dit ook bij een Eend ?
Geplaatst: do 24 jan, 2008 21:38
door supercees
neen, hoeft niet.
Geplaatst: do 24 jan, 2008 22:09
door Boudewijn
Bedankt Supercees.
Geplaatst: do 24 jan, 2008 22:17
door siemen
nee dat hoeft inderdaad niet maar koppel wel even je accu af.
Geplaatst: wo 26 nov, 2008 22:41
door Willem2
Misschien stomme vraag, maar hoe zit dat met de benzinetank? Is/kan dat niet gevaarlijk zijn? Of ligt dat een beetje aan de plaats waar je aan het lassen bent?
Geplaatst: do 27 nov, 2008 10:11
door the Nosepicker
Geen stomme vraag: benzine + vonken = poef, dus je vraag is heel logisch.
Maar als je aan je eend aan het lassen bent komt er doorgaans geen benzine damp vrij, dus no problemo. Als je aan de chassispoten naast de tank gaat lassen en slijpen kun je overwegen om de tank er af te schroeven, je hebt dan trouwens ook meer ruimte om te werken.
Wat Siemen zegt is iig wél altijd belangrijk, accu loskoppelen voordat je gaat lassen!
Geplaatst: do 27 nov, 2008 21:05
door Niels
degene die aan mijn achterschermen heeft gelast heeft doen een vochtige (van water,
geen benzine) poetsdoek in de tankopening geduwd om de dampen tegen te houden, geen idee of dat beter is dan een tankdop, heb er zelf geen verstand van....
Geplaatst: do 27 nov, 2008 21:35
door wouter87
nog een stommere vraag waarom gewoon niet even de dynamo toch los koppelen en de accu. soms vind ik het persoonlijk zonde als om zo'n rare puntjes een topic wordt gestart. dit is zoveel werk voor de moderators om alles schoon te houden en zoveel werk om een dynamo los te koppelen is het ook weer niet. (sorry dit is geen persoonlijke aanval meer algemeen)
Geplaatst: do 27 nov, 2008 22:50
door Willem2
Ik denk dat men gewoon wil weten hoe het moet. Het is waar dat je bij twijfel de dynamo los kan koppelen, of in mijn geval de tank er onderuit kan halen.
Maar het is handig om te weten dat het niet hoeft. Zo leer je steeds meer over de eend en dat was toch de bedoeling van dit forum, of niet?
Geplaatst: do 27 nov, 2008 23:39
door TB
wouter87 schreef:nog een stommere vraag waarom gewoon niet even de dynamo toch los koppelen en de accu. soms vind ik het persoonlijk zonde als om zo'n rare puntjes een topic wordt gestart. dit is zoveel werk voor de moderators om alles schoon te houden en zoveel werk om een dynamo los te koppelen is het ook weer niet. (sorry dit is geen persoonlijke aanval meer algemeen)
Volgens mij is een forum juist bedoeld om dingen te vragen. Zo stom vind ik dit punt helemaal niet trouwens.
Geplaatst: vr 28 nov, 2008 00:32
door dyane_maniac
nee, vooral omdat er meestal wel wordt uitgelegd WAAROM iets juist wel of niet moet. denk bij (om even weer een zijspoor te bewandelen) het lassen bij de tank of benzine leiding niet alleen aan dampen maar ook aan het feit dat een lasdruppel in no-time dwars door een plastic benzine tank of leiding gaat!! en zoals in het eendologie boekje staat: in een tank zit genoeg energie om je met 120 km ca 300km te vervoeren, die energie wil je niet in 1 keer voor je kiezen hebben.
Geplaatst: vr 28 nov, 2008 14:07
door wouter87
sorry maar ik snap jou waarom niet. je zegt dat hier wordt uitgelegd waarom. nou als ik kijk naar de dynamo hoop ik toch dat ik zelf kan vaststellen dat als er iets fout gaat ik dingen stuk maak of een optater krijg. niet dat ik jullie niet snap of niet wil snappen maar ik denk dat er heel veel vragen met logisch redeneren opgelost kunnen worden.
Geplaatst: vr 28 nov, 2008 14:32
door Jeroen-citroen
Ik denk niet dat we hier op het forum zijn om een discussie te gaan voeren of vragen al dan niet gesteld kunnen worden en wil dan ook verzoeken om deze opkomende discussie per direct te stoppen.
We zijn hier op het forum om met en van elkaar te leren en dan staat vragen vrij, daarbij komt dat wat voor de een vanzelfsprekend is het voor een ander een moeilijk dillema kan zijn.
Kortom laat elkaar in zijn/haar waarde
Geplaatst: vr 28 nov, 2008 14:38
door wouter87
excuses aan allen
Geplaatst: vr 28 nov, 2008 14:42
door the Nosepicker
wouter87 schreef:sorry maar ik snap jou waarom niet. je zegt dat hier wordt uitgelegd waarom. nou als ik kijk naar de dynamo hoop ik toch dat ik zelf kan vaststellen dat als er iets fout gaat ik dingen stuk maak of een optater krijg. niet dat ik jullie niet snap of niet wil snappen maar ik denk dat er heel veel vragen met logisch redeneren opgelost kunnen worden.
Klopt. Of door een zoekfunctie te gebruiken. Of door even te googlen. Of door toch hier je vragen te stellen in de hoop dat iemand weet waarom iets zo werkt. Of dat iemand dat ene topic op het forum wél vindt waar je zelf al een week naar zocht. (met wat mazzel plaatsen ze de link ook).
Soms wat extra opruimwerk voor moderators, maar liever af en toe een vraag teveel gesteld dan een ontplofte accu..
Dus de discussie welke vragen wel of niet gesteld kunnen worden lijkt me niet nodig.
Het eerste linkje in google was deze:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/23383/last
Google je verder, dan vind je vast (veel) meer.
En om op Dyane Maniac te reageren: idd, lasspetters kunnen dwars door je tank heen fikken. Ik had wat uitgebreider kunnen zijn in mijn bericht: je kan overwegen hem er af te schroeven, maar een spatscherm volstaat
vaak ook. Scheelt een hoop werk en tijd, voorkomt toch dat je tank lek raakt (en eventueel erger, je sleutelhok lanceert.. )