Pagina 1 van 2

Bougie kapotte groeven in de cilinder

Geplaatst: ma 4 feb, 2008 08:43
door zloek
Hallo. Ik wou mijn bougies vervangen en er blijkt dat een cilinder vervomde indraaigroeven heeft voor de bougie. De oude bougie gaat erin, maar een nieuwe gaat er niet meer in. Ik dit zo goedkoop mogelijk oplossen. Kan iemand mij helpen hoe ik dit kan oplossen? Alvast Dank:)

Geplaatst: ma 4 feb, 2008 09:37
door Gerard2cv
Kan het zijn dat er om de oude bougie een draadhulsje zit,wat je moet proberen over te zetten?

Geplaatst: ma 4 feb, 2008 09:46
door zloek
nee, niks hoeft overgezet te worden. De draad van de oude bougie is vervormd, omdat iemand het waarscijnlijk verkeerd ingedraait heeft:(

Geplaatst: ma 4 feb, 2008 10:05
door Gerard2cv
Dan kan je het beste er een tap van M12X1,25 indraaien,waarmee je de
draad weer recht maakt en monteer een bougie altijd met een rubber
hulsje om hem te verlengen zodat hij er makkelijker recht ingaat en altijd
wat copaslip eraan omdat de aluminium kop kwetsbaar is

Geplaatst: ma 4 feb, 2008 11:29
door 2cvfreak
ik snap het verhaal niet 100% maar mij lijkt draad tappen ( zie boven staat bericht van gerard)
het makelijkst mieschien is een helicoil wel een oplossing (is op het forum wel eerder over gesproken)
maar ik denk het eerlijk gezecht niet



2cv fre@k

Geplaatst: ma 4 feb, 2008 12:42
door rusty
mocht de draad er helemaal uit zijn, kun je bij een automaterialenzaak (brezan) een draadbus halen die je om je bougie heen doet voor je hem erin draait.

Toevallig vanochtend bij mij de bougie eruit geknald en ook zo'n draadbus moeten halen. zit er nog niet in, maar dat komt vanavond wel. je moet de draadbus wel inkorten, want die is wel erg veel te lang.

greetzzzzzzzzzzzzzz

Rusty

Geplaatst: ma 4 feb, 2008 12:56
door TB
Dat hebben ze dan wel lomp gedaan zeg om een bougie er zo in te draaien. Snap niet hoe je t voor elkaar krijgt maar goed het is nou eenmaal zo.

Ik zou proberen opnieuw te tappen. Als je de juiste tap neemt zoals gerard hierboven noemt dan moet het lukken. En anders bij de automaterialenzaak helicoil laten plaatsen. Dat kost je wel paar centjes maar dan kan de bougie er weer in.

Geplaatst: ma 4 feb, 2008 13:16
door Gerard2cv
Rusty,waarom heb je niet de goede lengte gekocht, en heb je een tap om
die draad erin te tappen,Zorg er dan wel voor dat er geen slijpsel in de Cil.
valt.door flink vet aan de tap te doen

Geplaatst: wo 6 feb, 2008 10:32
door rusty
Gerard Maas schreef:Rusty,waarom heb je niet de goede lengte gekocht, en heb je een tap om
die draad erin te tappen,Zorg er dan wel voor dat er geen slijpsel in de Cil.
valt.door flink vet aan de tap te doen
de goede lengte hadden ze niet. en ik wilde het toch fixen, maar krijg em er echt niet in zonder tap, dus die vanmiddag maar ff halen. en dan een flinke dot vet aan de tap doen voor het tappen, dan blijven de spanen er hopelijk in plakken. (en nu pas goed de reactie van Gerard lezen......... die hetzelfde zegt.......... :oops: )

misschien dat ik nog wel iets maak om op de stofzuiger te kunen zetten, zodat ik de cilinder leeg kan zuigen, maar dan zit ik weer met het probleem dat ik geen stroom heb beneden...... (igg geen kabel die lang genoeg is.)

en anders eerst starten zonder bougie dan blaast ie de splinters er wel doot de opening uit.

greetzzzzzzzzzzzzzz

Rusty

Geplaatst: wo 6 feb, 2008 16:42
door AZL57
Ik denk niet dat ie ze uitblaast door te starten. De garage gebruikte vet aan de tap en daarna werd de cylinder even met perslucht uitgeblazen.

Geplaatst: do 7 feb, 2008 07:10
door Gerard2cv
Ik deed het in de garage altijd,door de slang perslucht met een lap in de
uitlaat te stoppen en de uitlaatklep open,zodat de perslucht het bougiegat
uitkwam.Maar bij gebrek daaraan flink vet aan de tap en vaak schoonmaken

Geplaatst: do 7 feb, 2008 11:29
door rusty
hmmm gister bij de brazan geweest, tap kost €30,-- !!!! heb em niet meegenomen, bij 2 garagebedrijven langs geweest, en die hebben em niet.........

vanmiddag dan toch maar de tap halen.

je zal zien als ik nu geen tap koop heb ik em komend jaar zeker vaker nodig!!! maar als ik er wel een koop de rest van m'n leven niet meer...

greetzzzzzzzzzzz

Rusty

Geplaatst: do 7 feb, 2008 13:12
door TB
Inderdaad prijzig, zulk spul van goede kwaliteit kost nou eenmaal wat. Ik denk dat je weinig keus hebt en m toch zult moeten aanschaffen...

Geplaatst: do 7 feb, 2008 14:17
door 2cvfreak
ik denk dat er weinig anders opzit mar wat TB al zegt .... kwaliteit kost wat

Geplaatst: do 7 feb, 2008 16:14
door Gerard2cv
Je kan je dan dus gaan specialiseren in schroefdraad vervangen en zo de
tap terug verdienen