Hele oude benzine

Plaats reactie
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Hele oude benzine

Bericht door marcopr » zo 24 feb, 2008 12:11

Binnenkort komt mijn AZU 58 weer van stal. Omdat ik de laatste twee jaar bijzonder weinig heb gereden zit is de tank nog steeds grotendeels gevuld met benzine die voorjaar 2006 is getankt. Kan dit kwaad voor de motor of gewoon starten en rijden? :shock:

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 24 feb, 2008 12:16

kwaad? Niet echt, enige nadeel is dat moderne benzine wat sneller van kwaliteit afneemt. Dus je zult merken dat het wat minder loopt (alhoewel na 2 jaar weet je dat toch niet meer).

Het kan zijn dat er wat stroperigheid in de carburateur is gekomen. Dus een flesje reiniger toevoegen is geen verkeerde ingreep. Verder gewoon lekker tanken.

Wat wel goed idee is, is om versnellingsbak olie te verversen en de motorolie te verversen.

Discusduck
Beginner
Beginner

Bericht door Discusduck » zo 24 feb, 2008 12:38

Het starten gaat misschien wat moeizamer met oude benzine. Wat ik wel eens doe na lang stilstaan is een scheutje nieuwe benzine via het luchtfilter in de carburateur. Of koop een busje startvloeistof en spuit dit in de carburateur.

Jheronimus
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Jheronimus » ma 25 feb, 2008 10:38

Hey Marco! Ik heb weldegelijk problemen gehad met oude benzine m.n. slecht starten en gepingel. Heb het toen opgelost door wat octaanbooster toe te voegen en de tank af te vullen met "verse" benzine.

TB
Moderator

Bericht door TB » ma 25 feb, 2008 16:13

Ik zou het er niet uit gaan halen ofzo. Maar misschien is het een optie om de tank helemaal af te vullen. En dan uiteraard verse benzine erin doen. Gewoon in een jerrycan halen bij de pomp. Dan mengt het alweer een stuk. En na het verversen van de motorolie + filter en eventueel de bakolie lekker gaan rijden zodat alles gangbaar is.

Vergeet ook de remmen niet na zo een tijd van stilstaan.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

2cvfreak
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door 2cvfreak » di 26 feb, 2008 13:10

ik zou t er uit halen en eerst starten op schone benzine en de oude er na 20 -30 km bij in gooien dan is de moter goed warm en gaat dat wat makelijker
ook zou ik de olie en het olie filter vervangen
2v6 Club,'87 bleu celeste
2cv6 club '86
Visa Club 0.7, '86 grijs
Cx 2200 pallas '76
Alleen een Citroën, Rijdt als een Citroën!

marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door marcopr » di 26 feb, 2008 16:07

ALs ik het goed begrijp kan het geen kwaad, maar start het wagentje beroerd. Ik zal de bak- en motorolie vervangen en bij de eerste de beste pomp de boel aftanken. Bedankt voor de tips. :shock:

Roel van de wal
Gebruiker
Gebruiker

Re: Hele oude benzine

Bericht door Roel van de wal » do 6 mar, 2008 23:41

Hé Marco, weer op stap met de Azu? Zorg dat je zsm en zo vaak mogelijk in het begin "verse" benzine tankt.
Wellicht kom je nog een keer langs met je bolide?

groeten,
Roel

marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door marcopr » vr 7 mar, 2008 09:00

Hi Roel, het is wel de bedoeling maar er komt steeds iets tussen. Er dienen nog een paar klusjes te gebeuren voordat ik rijd. Komende week moet het gebeuren en daarna laat ik de azu zeker horen en zien.
Marco
tweeceevees zijn leuk!

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » vr 7 mar, 2008 16:39

Als hij slecht start kan het ook zijn dat de contactpunten en stekker aansluitingen van de bougies iets oxyderen. Dus dat ook even nakijken.
diverse Citroens, wat anders.

Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Contacteer:

Bericht door Daffy » vr 7 mar, 2008 19:07

Nou dacht ik te lezen dat je het over een pbobleem met OUDE benzine wilde hebben !
Laat me toch niet lachen !! Benzine uit 2006 ????
Gewoon zorgen dat je ontsteking in orde is ( puntjes schuren en afstellen, bobinecontacten schuren) en starten.
Ik heb auto's gestart die vele malen langer stil hadden gestaan , en nooit brandstof afgetapt voor het starten.
Als een auto langer dan 10 jaar stil heeft gestaan, gooi ik er een liter of 5 benzine bij , en als alles loopt reinig ik de brandstoftank.
Geloof me , benzine uit 2006 is echt niet oud en geeft geen problemen bij het starten/aanslaan !!!
Wel even olie op druk starten , door te starten met de bobine losgekoppeld.

Succes
Daffy

marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door marcopr » do 10 apr, 2008 18:54

Starten, lopen. Hij is weer uit de schuur.
Afbeelding

Nog samen met Wim een dagje gesleuteld. Olie vervangen, nieuw stripje op de tochtklep, hier en daar tectyl gespoten, Vering afgesteld en het spiegeltje op het spatbord gezet.

Ik moet alleen nog aftanken, het rijdt zo fijn dat ik vergeet te stoppen. :shock:

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » do 10 apr, 2008 22:01

mooi werk. Ik heb vandaag ook de eend na driekwart jaar stilstand weer uit de garage gehaald. Zelfs de accu in die tijd niet bekeken en toch meteen starten en lopen. Toch fijn ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie