Trekogen maten (veilig verlagen)
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
Trekogen maten (veilig verlagen)
Omdat er al best eens over laag rijden is gesproken, en omdat mijn eend nu toch op zijn kant ligt, leek het mij een mooi moment om eens even een en ander op te meten en te laten zien.
De trekstang bestaat uit schroefdraad, stukje stang, een "ribbeltje" en dan gaat de rest van de stang de veerpot in waar de stang aan de veerschotel zit.
Nu was er de discussie, tot hoe laag kun je gaan. Daarom wilde ik zeker weten wat de lengte van het schroefdraad is, dan kun je meten hoeveel schroefdraad er nog in je trekoog steekt en of je dat een veilige hoeveelheid schroefdraad vind.
De lengte, zie foto, is dus vanaf dat ribbeltje naar het einde van de schroefdraad, 15 cm. Dit houdt dus in, dat als je je trekoog erop gaat draaien, en je meet vanaf de rand van je trekoog naar de veerpot toe, je kunt uitrekenen hoeveel schroefdraad er daadwerkelijk in het trekoog zit.
Op het voorbeeld, de kleine foto, is het zoals ik rijd. Dat laat zien, dat ik vanaf dat ribbeltje, tot het randje van het trekoog, 12 cm ruimte heb. Dat houdt dan automatisch in dat er 3 cm schroefdraad in het trekoog zit. Dan staat je eend al behoorlijk laag hoor.
Hoe iedereen het af wil stellen, is voor iedereen zelf te bepalen, maar ik wil zeker 2 cm schroefdraad in mijn trekoog hebben. Het is vrij fijne draad, dus je hebt dan wel wat wikkelingen waar het geheel op draagt. Het is wel het hele gewicht van de auto wat daar tijdens het veren op komt te staan, dat is behoorlijk wat spanning. Maar zoals je op de foto kunt zien, is er zelfs na jaren langen mishandeling van mijn trekstangen, nog niets te zien aan het schroefdraad, dus ik denk dat ik redelijk safe zit.
Natuurlijk kun je ook de wagen hoogte op een andere manier meten, maar ik vind dit wel makkelijk. Zeker met stellen, dan hoef je niet telkens je eend van de krik te halen en ervoor te zorgen dat je een goed vlakke vloer hebt.
Ow, de voorste en de achterste trekstangen hebben de zelfde afstand tussen het ribbeltje en het einde van de stang. ook 15 cm. Dus de rekenmanier geld voor zowel voor als achter.
Greatnix Spookeend
De trekstang bestaat uit schroefdraad, stukje stang, een "ribbeltje" en dan gaat de rest van de stang de veerpot in waar de stang aan de veerschotel zit.
Nu was er de discussie, tot hoe laag kun je gaan. Daarom wilde ik zeker weten wat de lengte van het schroefdraad is, dan kun je meten hoeveel schroefdraad er nog in je trekoog steekt en of je dat een veilige hoeveelheid schroefdraad vind.
De lengte, zie foto, is dus vanaf dat ribbeltje naar het einde van de schroefdraad, 15 cm. Dit houdt dus in, dat als je je trekoog erop gaat draaien, en je meet vanaf de rand van je trekoog naar de veerpot toe, je kunt uitrekenen hoeveel schroefdraad er daadwerkelijk in het trekoog zit.
Op het voorbeeld, de kleine foto, is het zoals ik rijd. Dat laat zien, dat ik vanaf dat ribbeltje, tot het randje van het trekoog, 12 cm ruimte heb. Dat houdt dan automatisch in dat er 3 cm schroefdraad in het trekoog zit. Dan staat je eend al behoorlijk laag hoor.
Hoe iedereen het af wil stellen, is voor iedereen zelf te bepalen, maar ik wil zeker 2 cm schroefdraad in mijn trekoog hebben. Het is vrij fijne draad, dus je hebt dan wel wat wikkelingen waar het geheel op draagt. Het is wel het hele gewicht van de auto wat daar tijdens het veren op komt te staan, dat is behoorlijk wat spanning. Maar zoals je op de foto kunt zien, is er zelfs na jaren langen mishandeling van mijn trekstangen, nog niets te zien aan het schroefdraad, dus ik denk dat ik redelijk safe zit.
Natuurlijk kun je ook de wagen hoogte op een andere manier meten, maar ik vind dit wel makkelijk. Zeker met stellen, dan hoef je niet telkens je eend van de krik te halen en ervoor te zorgen dat je een goed vlakke vloer hebt.
Ow, de voorste en de achterste trekstangen hebben de zelfde afstand tussen het ribbeltje en het einde van de stang. ook 15 cm. Dus de rekenmanier geld voor zowel voor als achter.
Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
-
- Belgisch Meester Lasser
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
- Locatie: Antwerp
- Contacteer:
krijg de foto niet open
zelf wil ik ook wel lekker laag gaan maar dan weer ook niet te veel komfort van de vering in leveren.
met deze bedoel ik dat als ik een vluchtheuvel neem dat de boel steeds niet tegen elkaar knalt op de stop's .
wat ze mij verteld hebben en heb ik ook ondertussen liggen zijn acadyane ogen deze zijn langer dan kan je meer draad over houden .
ook kan ik 14 duims velgjes bemachtigen .
het zal nog een beetje meten puzzellen worden voor mij en alles wat uittesten .
weet niet of je ook in deze vermelde punten ervaring mee hebt .
enige ervaring die ik nog heb met verlagen is met de race eend .
maar daar heb je dus bijna niks vering meer .
daar krijg je en gevoel bij alsof je in een grote kart zit met ballon bandjes .
wel moet ik nog telkens 1X per jaar de boel omzetten naar terug orgineel voor de keuring hier .
maar dat is niet echt een probleem .
ff een dag werk denk ik zelf .
zelf wil ik ook wel lekker laag gaan maar dan weer ook niet te veel komfort van de vering in leveren.
met deze bedoel ik dat als ik een vluchtheuvel neem dat de boel steeds niet tegen elkaar knalt op de stop's .
wat ze mij verteld hebben en heb ik ook ondertussen liggen zijn acadyane ogen deze zijn langer dan kan je meer draad over houden .
ook kan ik 14 duims velgjes bemachtigen .
het zal nog een beetje meten puzzellen worden voor mij en alles wat uittesten .
weet niet of je ook in deze vermelde punten ervaring mee hebt .
enige ervaring die ik nog heb met verlagen is met de race eend .
maar daar heb je dus bijna niks vering meer .
daar krijg je en gevoel bij alsof je in een grote kart zit met ballon bandjes .
wel moet ik nog telkens 1X per jaar de boel omzetten naar terug orgineel voor de keuring hier .
maar dat is niet echt een probleem .
ff een dag werk denk ik zelf .
see you when you see me
-
- Gebruiker
- Berichten: 67
- Lid geworden op: vr 7 mar, 2008 10:47
- Locatie: sellingen
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 352
- Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
- Locatie: Hilversum
Ter illustratie, ik heb bij mijn duck de trekogen 1cm op de stang gedraaid, dus ik meet nog 14cm tussen het knobbeltje en de trekoog. Aan de achterkant is het 2cm, dus houd ik 13cm over op de stang.
Ik merk nu dat ik echt vrijwel overal over de grond schaaf en dat is toch vrij irritant. Maarja om zo laag mogelijk en toch practisch te zitten begin je met de laagste stand he
14 cm voor, 13 cm achter:
Het lijkt nog niet eens zo extreem laag, maar er zit nog een aardige laag onder de auto die nu echt rakelings over de grond gaat. Mijn schoen zou er niet eens onder passen. Zaterdag een stukje omhoog en dan kijken we hoe dat bevalt.
Ik merk nu dat ik echt vrijwel overal over de grond schaaf en dat is toch vrij irritant. Maarja om zo laag mogelijk en toch practisch te zitten begin je met de laagste stand he
14 cm voor, 13 cm achter:
Het lijkt nog niet eens zo extreem laag, maar er zit nog een aardige laag onder de auto die nu echt rakelings over de grond gaat. Mijn schoen zou er niet eens onder passen. Zaterdag een stukje omhoog en dan kijken we hoe dat bevalt.
-
- Moderator
- Berichten: 2566
- Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
- Locatie: aarde
Als ik Spookeends foto's mag geloven (en dat doe ik), dan heb je voor dus nog 1 cm draad van je trekstang in je trekoog zitten. Dasnieveul.. Aangezien het gewicht van je auto op slechts een paar windingen rust en tijdens het rijden de krachten daarop sterk kunnen toenemen..
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams
Douglas Adams
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
- inmijneendje
- Moderator
- Berichten: 1619
- Lid geworden op: do 26 mei, 2005 22:48
- Locatie: Kaatsheuvel
- Contacteer:
weet iemand wat de maat van de schoefdraad is van de trekstang? en als het een aparte maat is of daar tapsetjes voor te krijgen zijn.
Laatst gewijzigd door inmijneendje op wo 10 sep, 2008 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- inmijneendje
- Moderator
- Berichten: 1619
- Lid geworden op: do 26 mei, 2005 22:48
- Locatie: Kaatsheuvel
- Contacteer:
- inmijneendje
- Moderator
- Berichten: 1619
- Lid geworden op: do 26 mei, 2005 22:48
- Locatie: Kaatsheuvel
- Contacteer:
-
- Belgisch Meester Lasser
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
- Locatie: Antwerp
- Contacteer:
- inmijneendje
- Moderator
- Berichten: 1619
- Lid geworden op: do 26 mei, 2005 22:48
- Locatie: Kaatsheuvel
- Contacteer: