Trekogen maten (veilig verlagen)
Geplaatst: ma 25 feb, 2008 16:37
Omdat er al best eens over laag rijden is gesproken, en omdat mijn eend nu toch op zijn kant ligt, leek het mij een mooi moment om eens even een en ander op te meten en te laten zien.
De trekstang bestaat uit schroefdraad, stukje stang, een "ribbeltje" en dan gaat de rest van de stang de veerpot in waar de stang aan de veerschotel zit.
Nu was er de discussie, tot hoe laag kun je gaan. Daarom wilde ik zeker weten wat de lengte van het schroefdraad is, dan kun je meten hoeveel schroefdraad er nog in je trekoog steekt en of je dat een veilige hoeveelheid schroefdraad vind.
De lengte, zie foto, is dus vanaf dat ribbeltje naar het einde van de schroefdraad, 15 cm. Dit houdt dus in, dat als je je trekoog erop gaat draaien, en je meet vanaf de rand van je trekoog naar de veerpot toe, je kunt uitrekenen hoeveel schroefdraad er daadwerkelijk in het trekoog zit.
Op het voorbeeld, de kleine foto, is het zoals ik rijd. Dat laat zien, dat ik vanaf dat ribbeltje, tot het randje van het trekoog, 12 cm ruimte heb. Dat houdt dan automatisch in dat er 3 cm schroefdraad in het trekoog zit. Dan staat je eend al behoorlijk laag hoor.
Hoe iedereen het af wil stellen, is voor iedereen zelf te bepalen, maar ik wil zeker 2 cm schroefdraad in mijn trekoog hebben. Het is vrij fijne draad, dus je hebt dan wel wat wikkelingen waar het geheel op draagt. Het is wel het hele gewicht van de auto wat daar tijdens het veren op komt te staan, dat is behoorlijk wat spanning. Maar zoals je op de foto kunt zien, is er zelfs na jaren langen mishandeling van mijn trekstangen, nog niets te zien aan het schroefdraad, dus ik denk dat ik redelijk safe zit.
Natuurlijk kun je ook de wagen hoogte op een andere manier meten, maar ik vind dit wel makkelijk. Zeker met stellen, dan hoef je niet telkens je eend van de krik te halen en ervoor te zorgen dat je een goed vlakke vloer hebt.
Ow, de voorste en de achterste trekstangen hebben de zelfde afstand tussen het ribbeltje en het einde van de stang. ook 15 cm. Dus de rekenmanier geld voor zowel voor als achter.
Greatnix Spookeend
De trekstang bestaat uit schroefdraad, stukje stang, een "ribbeltje" en dan gaat de rest van de stang de veerpot in waar de stang aan de veerschotel zit.
Nu was er de discussie, tot hoe laag kun je gaan. Daarom wilde ik zeker weten wat de lengte van het schroefdraad is, dan kun je meten hoeveel schroefdraad er nog in je trekoog steekt en of je dat een veilige hoeveelheid schroefdraad vind.
De lengte, zie foto, is dus vanaf dat ribbeltje naar het einde van de schroefdraad, 15 cm. Dit houdt dus in, dat als je je trekoog erop gaat draaien, en je meet vanaf de rand van je trekoog naar de veerpot toe, je kunt uitrekenen hoeveel schroefdraad er daadwerkelijk in het trekoog zit.
Op het voorbeeld, de kleine foto, is het zoals ik rijd. Dat laat zien, dat ik vanaf dat ribbeltje, tot het randje van het trekoog, 12 cm ruimte heb. Dat houdt dan automatisch in dat er 3 cm schroefdraad in het trekoog zit. Dan staat je eend al behoorlijk laag hoor.
Hoe iedereen het af wil stellen, is voor iedereen zelf te bepalen, maar ik wil zeker 2 cm schroefdraad in mijn trekoog hebben. Het is vrij fijne draad, dus je hebt dan wel wat wikkelingen waar het geheel op draagt. Het is wel het hele gewicht van de auto wat daar tijdens het veren op komt te staan, dat is behoorlijk wat spanning. Maar zoals je op de foto kunt zien, is er zelfs na jaren langen mishandeling van mijn trekstangen, nog niets te zien aan het schroefdraad, dus ik denk dat ik redelijk safe zit.
Natuurlijk kun je ook de wagen hoogte op een andere manier meten, maar ik vind dit wel makkelijk. Zeker met stellen, dan hoef je niet telkens je eend van de krik te halen en ervoor te zorgen dat je een goed vlakke vloer hebt.
Ow, de voorste en de achterste trekstangen hebben de zelfde afstand tussen het ribbeltje en het einde van de stang. ook 15 cm. Dus de rekenmanier geld voor zowel voor als achter.
Greatnix Spookeend