Pagina 1 van 5

Trekogen maten (veilig verlagen)

Geplaatst: ma 25 feb, 2008 16:37
door Spookeend
Omdat er al best eens over laag rijden is gesproken, en omdat mijn eend nu toch op zijn kant ligt, leek het mij een mooi moment om eens even een en ander op te meten en te laten zien.

Afbeelding

De trekstang bestaat uit schroefdraad, stukje stang, een "ribbeltje" en dan gaat de rest van de stang de veerpot in waar de stang aan de veerschotel zit.

Nu was er de discussie, tot hoe laag kun je gaan. Daarom wilde ik zeker weten wat de lengte van het schroefdraad is, dan kun je meten hoeveel schroefdraad er nog in je trekoog steekt en of je dat een veilige hoeveelheid schroefdraad vind.

De lengte, zie foto, is dus vanaf dat ribbeltje naar het einde van de schroefdraad, 15 cm. Dit houdt dus in, dat als je je trekoog erop gaat draaien, en je meet vanaf de rand van je trekoog naar de veerpot toe, je kunt uitrekenen hoeveel schroefdraad er daadwerkelijk in het trekoog zit.

Op het voorbeeld, de kleine foto, is het zoals ik rijd. Dat laat zien, dat ik vanaf dat ribbeltje, tot het randje van het trekoog, 12 cm ruimte heb. Dat houdt dan automatisch in dat er 3 cm schroefdraad in het trekoog zit. Dan staat je eend al behoorlijk laag hoor.

Hoe iedereen het af wil stellen, is voor iedereen zelf te bepalen, maar ik wil zeker 2 cm schroefdraad in mijn trekoog hebben. Het is vrij fijne draad, dus je hebt dan wel wat wikkelingen waar het geheel op draagt. Het is wel het hele gewicht van de auto wat daar tijdens het veren op komt te staan, dat is behoorlijk wat spanning. Maar zoals je op de foto kunt zien, is er zelfs na jaren langen mishandeling van mijn trekstangen, nog niets te zien aan het schroefdraad, dus ik denk dat ik redelijk safe zit.

Natuurlijk kun je ook de wagen hoogte op een andere manier meten, maar ik vind dit wel makkelijk. Zeker met stellen, dan hoef je niet telkens je eend van de krik te halen en ervoor te zorgen dat je een goed vlakke vloer hebt.

Ow, de voorste en de achterste trekstangen hebben de zelfde afstand tussen het ribbeltje en het einde van de stang. ook 15 cm. Dus de rekenmanier geld voor zowel voor als achter.

Greatnix Spookeend

Geplaatst: wo 2 apr, 2008 21:14
door joe_catchou
krijg de foto niet open

zelf wil ik ook wel lekker laag gaan maar dan weer ook niet te veel komfort van de vering in leveren.

met deze bedoel ik dat als ik een vluchtheuvel neem dat de boel steeds niet tegen elkaar knalt op de stop's .

wat ze mij verteld hebben en heb ik ook ondertussen liggen zijn acadyane ogen deze zijn langer dan kan je meer draad over houden .

ook kan ik 14 duims velgjes bemachtigen .

het zal nog een beetje meten puzzellen worden voor mij en alles wat uittesten .

weet niet of je ook in deze vermelde punten ervaring mee hebt .

enige ervaring die ik nog heb met verlagen is met de race eend .
maar daar heb je dus bijna niks vering meer .
daar krijg je en gevoel bij alsof je in een grote kart zit met ballon bandjes .

wel moet ik nog telkens 1X per jaar de boel omzetten naar terug orgineel voor de keuring hier .

maar dat is niet echt een probleem .
ff een dag werk denk ik zelf .

Geplaatst: vr 11 apr, 2008 08:55
door FmXXX-STanie
en hoelaag is die auto dan ??

of hoeveel lager ??

Geplaatst: vr 11 apr, 2008 09:27
door Punky
Dat is afhankelijk van de staat van je veren.

Geplaatst: do 22 mei, 2008 18:32
door Deuche Fester
Ter illustratie, ik heb bij mijn duck de trekogen 1cm op de stang gedraaid, dus ik meet nog 14cm tussen het knobbeltje en de trekoog. Aan de achterkant is het 2cm, dus houd ik 13cm over op de stang.
Ik merk nu dat ik echt vrijwel overal over de grond schaaf en dat is toch vrij irritant. Maarja om zo laag mogelijk en toch practisch te zitten begin je met de laagste stand he ;)

14 cm voor, 13 cm achter:
Afbeelding

Het lijkt nog niet eens zo extreem laag, maar er zit nog een aardige laag onder de auto die nu echt rakelings over de grond gaat. Mijn schoen zou er niet eens onder passen. Zaterdag een stukje omhoog en dan kijken we hoe dat bevalt.

Geplaatst: vr 23 mei, 2008 18:21
door the Nosepicker
Als ik Spookeends foto's mag geloven (en dat doe ik), dan heb je voor dus nog 1 cm draad van je trekstang in je trekoog zitten. Dasnieveul.. Aangezien het gewicht van je auto op slechts een paar windingen rust en tijdens het rijden de krachten daarop sterk kunnen toenemen.. :?

Geplaatst: za 24 mei, 2008 20:15
door Lelijke Eend
Inschroiefdiepte van schroefdraad moet minimaal 1,6 keer de diameter van het schroefdraad zijn. Dat is overigens een standaard werktuigbouwregel. In aluminum is het bijvoorbeeld 2 keer de schroefdraaddiameter.

Geplaatst: di 9 sep, 2008 22:18
door inmijneendje
weet iemand wat de maat van de schoefdraad is van de trekstang? en als het een aparte maat is of daar tapsetjes voor te krijgen zijn.

Geplaatst: di 9 sep, 2008 22:31
door Punky
Ik heb ooit eens begrepen dat het een erg fijne spoed is en dat deze dus moeilijk aan te komen is.

Geplaatst: di 9 sep, 2008 22:37
door inmijneendje
Punky schreef:Ik heb ooit eens begrepen dat het een erg fijne spoed is en dat deze dus moeilijk aan te komen is.
ja maar wat is de maat, zodat ik kan gaan zoeken naar een juist tapsetje

Geplaatst: di 9 sep, 2008 23:49
door AZL57
Wat moet je dan tappen?

Geplaatst: wo 10 sep, 2008 17:30
door inmijneendje
AZL57 schreef:Wat moet je dan tappen?
De schroef draad van de trekstang die is vrij roestig en vuil, en ik heb lange trekstangogen en daar moet de draad heel ver in.

Geplaatst: wo 10 sep, 2008 20:27
door joe_catchou
aha acadyane ogen

ga je hem dan verhogen ???

Geplaatst: wo 10 sep, 2008 23:04
door inmijneendje
joe_catchou schreef:aha acadyane ogen

ga je hem dan verhogen ???
nee normale hoogte, mss iets lager

Geplaatst: wo 10 sep, 2008 23:25
door AZL57
Aha, draad schoon snijden dat is normaal geen probleem.
Alleen de achterogen van de acadyane zijn langer volgens mij.