Pagina 1 van 1
Zuigerveren en dergelijke
Geplaatst: do 28 feb, 2008 23:50
door stef1987
Hallo,
Ik heb onlangs een motor op de kop getikt. Nu ben ik hem aan het opknappen en vooral schoonmaken.
Nu ik alle onderdelen (pakkingen) enzo op een rijtje zet komt er tog een smak geld bij, wat ik als student dus totaal niet heb.
Namelijk:
2 x brilrubber a 2,- 4,-
karterstopring + koperen ring 3,-
Zuigerveren 35,00
oliedruksensor 5,95
oliefilter 6,00
Priseaslager (koper) 10,-
pakkingen:
2 x uitlaat (spruitstuk) a 2,00 4,00
2 x inlaat (spruitstuk) a 2,00 4,00
3 x olieleidingpakking (koper)a 1,00 3,-
oliepomppakking 1,00
rubbere ring 2,50
Olievulpijppakking 1,00
krukaskeerring (achter) 8,-
87,45
Nu vraag ik me af of ik er verstandig aan doe om de zuigerveren te vervangen....scheelt immers 35 euro.
Graag hoor ik jullie.
P.s. hoe haal je de krukaskeerring aan de voorkant eruit?
Groet,
Steven
Geplaatst: do 28 feb, 2008 23:55
door AZL57
Er staan een hoop dingen op je lijstje die je alleen hoeft te vervangen als ze kapot zijn , anders kun je ze hergebruiken.
Keering voor, voorzichtig links en rechts in de ring twee gaatjes boren 3mm. Onder het rubber zit plaatstaal. Hier draai je voorzichtig twee zelftappers in. Dan met twee tangen de ring eruit trekken. Kan nog wel eens vastplakken. De nieuwe ring een beetje invetten dan gaat ie beter erin.
Geplaatst: vr 29 feb, 2008 08:53
door Bjorn
je weet pas of je de zuigerveren moet vervangen als je ze opgemeten hebt...
Geplaatst: vr 29 feb, 2008 09:02
door Gerard2cv
Ik kan me haast niet voorstellen dat alle losse pakkingen goedkoper zijn dan een compleet pakkingset.Het pakkingset kost € 15,- en als je het los
opteld zit je over de € 21.- heen
Geplaatst: vr 29 feb, 2008 09:48
door stef1987
ik heb geen idee hoeveel het blokje gelopen heeft.
ik vervang niet alle pakkingen... een paar heb ik nog thuis op de plank liggen.
Maar heeft het veel voordeel om de zuigerveren direct te vervangen?
groet.
steven
Geplaatst: vr 29 feb, 2008 10:26
door dyane_maniac
tsja als je niet weet in welke staat het blokje is, weet je ook niet wat er vervangen dient te worden. zo simpel is het. ik vind je lijst bij wijze van spreken nog karig. die pakkingen hoef je alleen te vervangen als ze lekken. belangrijk is dan bijvoorbeeld om wel die priseaslager en de keerring daar te vervangen omdat je daar slecht bijkomt. anders zou ik m inbouwen, afstellen en mee gaan rijden. dan kom je er vanzelf achter wat er evt loos mee is. pas dan kun je ook (of je moet een losse bak, startmotor en accu hebben) de compressie meten.
als je serieus een blok wil reviseren maar zonder onnodig geld uit te geven, moet je gewoon weten in welke staat het verkeerd.
douwe
Geplaatst: vr 29 feb, 2008 10:45
door jeroentje
Als staat blokje onbekend is, zou ik of niks doen en gewoon rijden en maken wat kapot gaat. Of echt een revisie doen. Nu geld uitgeven aan een blokje wat later voor geen meter blijkt te lopen is weggooien van je geld.
Je geeft aan eigenlijk geen geld ervoor te hebben. Dan zou ik het ook niet doen. Gewoon rijden. Blokje ligt erin een paar uurtjes weer uit. Om evt alsnog e.e.a. te doen.
De genoemde methode met 2 kleine gaatjes boren is idd een mooie methode. Maar er zit geen plaatje ijzer achter. Tenminste niet bij een 'modern' blokje. Daar zit wel een distributie tandwiel achter.

[/url]
Geplaatst: vr 29 feb, 2008 12:43
door TB
Pakkingen los zijn best duur hoor. En 8 euro voor de achterste keerring? Zal lekker een ander adres opzoeken...
Geplaatst: vr 29 feb, 2008 14:04
door stef1987
Hallo,
Het is een vrij jong motortje, al met plastic koelbeplating en lag al een jaar of 15 stil.
Ik denk dat ik de brilrubbers sowiezo vervang (deze waren erg droog geworden). En de pakking aan de voor en achterkant van de krukas.
De prijzen heb ik van een internetshop gehaalt (ik weet niet of ik op dit forum de naam mag noemen, dus ik doe het maar niet).
Mijn huidige motor loopt nu nog erg lekker. Zonder al te veel problemen rijd die 120 (meestal rij ik 100....dat vind ik snel genoeg).
Heeft iemand een keer een motor laten draaien zonder deze in te bouwen. Mijn eend gebruik ik nu eigenlijk dagelijk n.l.
Greets,
Steven
Geplaatst: vr 29 feb, 2008 14:39
door Erikjan
Ik heb al een paar keer een blok laten draaien op de werkbank. Dit gaat prima. Even de startkabels (let op dat ze dik genoeg zijn) op de starmotor en versnellingsbak. Ontsteking aansluiten benzine leiding in een jarrycan en contact maken op het start relais. En als je geen demper er op hebt oordoppen in.

Geplaatst: vr 29 feb, 2008 14:54
door AZL57
Als je motor zolang stil gestaan heeft. Even de koppen eraf halen voor je hem laat draaien. Er zamelt zich namelijk nogal wat roest en roet in het spruitstuk. Als je probeert te starten valt dit in de cylinders en heb je grote kans op een vastloper of andere schade. Dus eerst schoonmaken en even de zuigers en cylinders insmeren met olie.
Daarna verse olie in het blok en een nieuwe oliefilter dan kom je ook al een heel eind.
Geplaatst: vr 29 feb, 2008 14:57
door stef1987
Hahah, klopt. Er zat een berg roest en schilvers bij de uitlaatklep. 1 kop is al gereed. De zuiger en de cilinder was zelfs nog vettig. Ook de kleppen zagen er nog goed uit. Alleen heb ik nu twijfels bij de uitlaatklep.
Geplaatst: vr 29 feb, 2008 17:54
door Peter v G
My 2 cents.
Een blokje wat zolang stilgestaan heeft en je toch niet direct nodig hebt zou ik lekker uitelkaar halen.
Kan je gelijk de binnenzijde van het carter goed schoonmaken.
Indien de zuigerveren niet zijn aangetast door vocht en de cylinders niet overmatig versleten zijn (Stootrand bovenin.) geen beschadigingen vertonen, plaats ze dan terug.
Koppen goed schoonmaken en de klepzetels nazien op beschadigingen, corrosie.
Een pakkingsetje kost ca.E35??, daar moet je niet voor gaan tobben.
Geplaatst: vr 29 feb, 2008 23:19
door TB
Als ie zolang heeft stilgestaan: zeker wel ff alles nakijken hoor. Als er stukken roest invallen via het spruitstuk dan ben je verder van huis. Dat is zonde.