Pagina 1 van 1

dyane slepend geluid achteruit afdraaien

Geplaatst: di 4 mar, 2008 09:10
door marie
Beste,

wanneer we onze Dyane de oprit afrijden en daarbij tegelijk rechts afdraaien, horen we links vooraan een slepend geluid. Eenmaal terug vooruit aan het rijden stopt het, maar ik heb de indruk dat het wel nog heel zachtjes aanwezig is. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn ?
Alvast bedankt!

Geplaatst: di 4 mar, 2008 09:19
door the Nosepicker
Laat eens iemand meekijken onder het spatbord? Mijn eerste idee is (als het alleen bij insturen plaatsvindt) een aanlopend wiel in je wielkast/spatbord.
Als het dat niet is kun je eens verder gaan kijken richting aandrijfassen/remmen/heel die handel.

Geplaatst: di 4 mar, 2008 10:11
door gsm
Roest in je velg

Geplaatst: di 4 mar, 2008 10:16
door dyane_maniac
kijk even op je draagarmen of daar een kale plek op zit. het kan zijn dat je wielen iets te ver sturen en dan tegen de draagarm aan lopen.

check idd ook even binnenspatborden of die niet tegen wiel of aandrijfas kan komen. en idd iemand even meelaten kijken als je deze manoevre uitvoert is ook geen slecht idee

douwe

Geplaatst: wo 5 mar, 2008 22:02
door AZL57
Mogelijk een defecte homokineet, alhoewel hij dan misschien vaker geluid zou moeten maken.

Re: dyane slepend geluid achteruit afdraaien

Geplaatst: di 6 mei, 2008 16:24
door Jacky
marie schreef:Beste,

wanneer we onze Dyane de oprit afrijden en daarbij tegelijk rechts afdraaien, horen we links vooraan een slepend geluid. Eenmaal terug vooruit aan het rijden stopt het, maar ik heb de indruk dat het wel nog heel zachtjes aanwezig is. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn ?
Alvast bedankt!
Hallo,

Ik ben de echtgenoot van Marie.

Het gaat over deze Dyane :
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=616 ... euwe+dyane

Het probleem is ondertussen opgelost.

Ik ben laatst bij Frank van FE2pk in Deurne (B) geweest. Na een testrit bleek er een defect te zijn dat hij nog maar twee keer in dertig jaar had gezien. De fusee pen van het linker voorwiel was losgekomen en omhooggeschoven tot tegen het afgeronde uiteinde van de kardan dat daar net boven zit. Daardoor was die behuizing afgesleten (uitgefreest).

De fusee pen heeft hij op een 'afrikaanse' manier voorlopig hersteld: hij heeft ze op haar plaats geslagen en er dan een ringmoer opgelast en opnieuw gesmeerd. De kardan moest ook vervangen worden, want die was door dat wrijven te ver afgesleten om nog betrouwbaar te zijn. Later zal nog die fusee en de draagarm (+/- 150 €) moeten vervangen worden maar dat is niet dringend. Ook het lager van het wiel linksvoor heeft zijn beste tijd gehad, maar dat zullen we wel horen als het te ver kapot is (+/- 35 ).


Toen ik achter die kartonnen buizen voor de motorkoeling vroeg heeft hij de motorkap opengedaan en die er gewoon uitgesleurd : voor hem moeten die er niet inzitten. De buizen voor de chauffage daarentegen waren dringend aan vervanging toe want de isolatie die erin zat was verduurd en verpulverde. Ook de luchtfilter was dringend aan vervanging toe. (en verpulverde) Na een tweede (uitgebreide) testrit werd alles OK bevonden en na betaling van de rekening (139 €) kon ik terug naar huis snorren.

De algemene staat heeft hij als 'goed' omschreven.

Eind goed, al goed !

Allemaal hartelijk dank voor de vriendelijke hulp !

Geplaatst: di 6 mei, 2008 17:51
door TB
Dit is wel heel bizar zeg! Dan heet het bovenste dopje toch niet goed gezeten. Volgens mij moeten dan de busjes waar de fuseepen doorheen glijdt ook aardig wat ruimte hebben gehad. Gelukkig is het opgelost!

Geplaatst: do 26 jun, 2008 23:26
door Evan
dat bovenste dopje houdt die pen echt niet tegen als die er uit komt zetten, die is voornamelijk als vetafdichting bedoeld.
De pen hoort te klemmen in het gat van de draagarm. Dat gat is dus blijkbaar uitgelubberd. Omdat nu er blijkbaar is gelast aan de fusee zal die in de toekomst ook vervangen moeten worden.

het verwijderen van de warmte-afvoerslangen (tenminste dat begrijp ik uit je bericht?) vindt ik een vreemde zaak. Die zitten er niet voor niets.