Pagina 1 van 2
Nieuwe kabelboom bouwen
Geplaatst: do 13 mar, 2008 11:35
door Spookeend
Nadat mijn kabelboom was uitgebrand door een zekering die niet goed werkte en omdat ik de stomme fout maakte “ff vlug” een lcuhtfilterhuis te vervangen en daarbij wat kabeltjes over het hoofd zag, ben ik nu maar begonnen aan een nieuwe kabelboom. Op het stuk naar achter toe en de draadjes naar de ontsteking, wordt alles nieuw.
Er komt een deel van een zekering/relais kast in van een Ford Mondeo Station. We hebben op de sloop gezocht naar zekeringkasten die het eenvoudigst te demonteren waren. En dan bedoel ik eigenlijk meer, zekeringkasten die het makkelijkst aan te passen waren naar mijn eigen idee.
Alles zit straks aangesloten via 1 hoofdzekering, stukje continu plus, apart gezekerd, 2 delen geschakelde plus (via een relais) via het contact slot, en dan 2 aparte voor dimlicht en grootlicht/verstralers. Ook beide via een relais. Dit omdat ik halogeen koplampen heb, en dan wordt de lichtschakelaar niet zo heet meer.
Er komt ook een aangepast dashboord in. Ik had al een custom dash, maar daar ga ik nu weer wat aan veranderen, omdat het toch niet helemaal naar mijn zin was.
Wordt vervolgd
Greatnix Spookeend
Geplaatst: do 13 mar, 2008 13:19
door TB
Ik ben benieuwd! Wat ik zo zie, ziet er prima uit.
Geplaatst: do 13 mar, 2008 14:27
door Spookeend
het mooi is dat ik daar straks ook mijn zekeringen voor mijn versterkers in heb zitten, 2 keer 80 ampere, dus ben ik verlost van de losse kabels en zekeringhouders op het schutboord.
Wel nog even een vraagje, de dynamo is standaard niet gezekerd. maar, nu loopt deze naar de zekeringkast, en gaat van daar uit naar de accu (met een 35mm2 kabel van 50 cm ongeveer)
Nu zou het in mijn gedachten zo zijn, dat als de kabel tussen zekering kast en dynamo (zitten dus beide ongezekerd op de accu) zou stukgaan, dat er niets stukgaat in mijn auto, omdat daar vandaan de hoofdzekeringen nog tussen zitten.
Klopt die redenatie? of gaat er een dunner draadje eerder uit? Zit er zomaar over te peinzen eigenlijk, ga er niet vanuit dat ik opeens mijn laadstroomkabel stuk heb ofzo.
Greatnix Spookeend
Geplaatst: do 13 mar, 2008 14:29
door Punky
Suc6 met de ombouw. Is een langdurig klusje waar je zeker je hoofd bij moet houden.
Hoe ga je de kabelboom omwikkelen?
Geplaatst: do 13 mar, 2008 17:26
door Spookeend
valt wel mee hoor, gewoon opschrijven en afvinken. Ik heb zo'n label apparaat, en zo label ik elk touwtje aan 2 kanten, dus kan ik zo nu en dan even voetballen enz met Tomas, lol.
En ik denk ik dat ik met tape inpak. Als er dan eens wat is, dan is het een stukje tape weghalen en je kunt erbij.
Greatnix Spookeend
Geplaatst: do 13 mar, 2008 17:45
door backfire
Nu ik er aan denk ik heb ook een label apparaatje, veel te weinig gebruikt, maar ja de draadboom is nu al los.
Tape? Maar waarom niet meteen netjes en er van de flexkous overheen?
Geplaatst: do 13 mar, 2008 23:42
door AZL57
Ik denk dat een zekering in de hoofddraad van dynamo naar de accu niet nodig is. Als die sneuvelt ben je niet goed bezig. Volgens mij kan dan ook je dynamo kapot gaan. Een dunnere draad of lichtere zekering in een circuit zal mijns inziens altijd eerder kapot gaan. Een kennis meende eens dat ook zijn startmotor via de amperemeter moest lopen. Zag er leuk uit een smeltende en brandende amperemeter
Geplaatst: vr 14 mar, 2008 20:57
door Lelijke Eend
Spookeend, wat voor labelapparaatje heb je ? Een Dymo-achtig-ding of iets wat specefiek voor kabels/kabelbomen is ?
Geplaatst: vr 14 mar, 2008 20:59
door Tom Duckpower
Op het apparaatje staat Dymo
(dit is dus wat mijn ogen zien staan op het apparaatje)
Geplaatst: vr 14 mar, 2008 21:07
door Lelijke Eend
Even niet goed gekeken
Geplaatst: zo 6 apr, 2008 17:16
door Spookeend
Zo, eindelijk weer verder aan de kabelboom.
Target is wel Citro-Mobile, dus, moet nog doorwerken, lol
Ook errug mooie multie stekkers gevonden, dus, straks niet meer allemaal losse stekkers als er eens iets los moet. (hoewel, er blijven altijd wat "enkele" draden over)
En, ik heb een "bak" gemaakt waar de zekering kast inzit, en een bakje ernaast voor reserve lampjes enz. wel zo makkelijk, toch?
Meer pix
hier
Van de week de laatste dingen, en dan testen maar.
Greatnix Spookeend
Geplaatst: zo 6 apr, 2008 22:17
door Punky
Je pakt het drastisch aan zo te zien!!!
Geplaatst: zo 6 apr, 2008 22:43
door Spookeend
tuurlijk, is heel leuk om te doen (uhm, pak me hier maar op terug als het niet gelukt is, hahahaahahaha)
Maar, in principe is alles nieuw, niet alles was nodig, maar is wel strak straks als het af is (en werkt, lol) en die zekeringen is wel relaxed, niet meer dat glas gedoe, en meteen 2 keer (nu nog) 80 ampere voor mijn versterkers, maar ik kan tot 120 ampere per kabel gaan (25 mm2 keer 2 naar achter)
Greatnix Spookeend
Geplaatst: zo 6 apr, 2008 22:57
door Punky
Heb bij mij de glaszekeringen ook vervangen, voor steek. Is makkelijker te vervangen en makkelijker aan te komen.
Geplaatst: ma 7 apr, 2008 23:25
door Spookeend
Nou, valt niet tegen, alles wat ik heb getest, werkte in 1 keer. Om onduidelijke reden klapte er meteen de zekering van 20 ampere uit van de grootlicht/verstralers, maar die is nu vervangen, en alles doet het nog.
Nou nog even stoeien met die oude (grote) lampjes, voor laadstroom en LHM/olieduk (fittingen gaar) en dan nog het knipperlicht en de gevarenlicht schakeling, en het is eigenlijk klaar.
Greatnix Spookeend