schoonspuiten motor
-
- Gebruiker
schoonspuiten motor
Een vreemde vraag misschien, maar toch. Ik heb de motor en versnellingsbak uit m'n Dyane gehaald. Nu wil ik deze graag goed schoonmaken, kan dat gewoon met een hogedruk reiniger met motorontvetter? Ik lees vaak dat de motor ook inwendig wordt schoongemaakt met "Dusty". De motor is niet verder gedemonteerd, echter bij het schoonmaken kan er natuurlijk wat nat naar binnen komen. Olie is inmiddels afgetapt. Kan het kwaad?
roel
roel
- Erikjan
- Heavy user
- Contacteer:
Ik spuit mn motor wel eens af met de hogedruk spuit. Maar alleen als ik daarna een stuk ga rijden zo dat alles weer lekker op kan drogen. Ook let waar ik spuit zo dat je geen water in de motor of bak krijgt. In het deksel van de versnellingsbak zit een klein gaatje let daar ook op. Het lijkt me niet ideaal als er water in komt
Toen ik bezig was met de opbouw heb ik de motor met benzine aan de buitenkant schoon gemaakt. Gewoon het geheel in een (oude) ovenbakplaat leggen en met een kwast aan de gang. Tis wat geklieder maar hij wordt wel mooi schoon.

- Punky
- Addicted user
- Contacteer:
Motor en bak afspuiten is mogelijk. Zorg wel dat er geen water in je blok kan komen. Dasty (je bedoeld dat spul van de Wibra vermoed ik) Kun je gebruiken voor de buitenzijde van je blok en je bak. Zorg er wel voor dat je sommige punten later wel weer smeert met kruipolie ofzo. Zoals de asjes van je carb.
Inwendig kun je niet veel reinigen als olie verversen.
Inwendig kun je niet veel reinigen als olie verversen.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Addicted user
- Contacteer:
En asje van de startmotor, voorzijde en achterzijde, beetje wd40.
inwendig schoonmaken gaat ook goed met diesel, alleen moet je daarna alles schoonspoelen. Andere optie is om spoelolie te kopen, dit is speciale autoolie waar je paar honderd km mee moet rijden, daarna aftappen en vullen met gewone olie.
inwendig schoonmaken gaat ook goed met diesel, alleen moet je daarna alles schoonspoelen. Andere optie is om spoelolie te kopen, dit is speciale autoolie waar je paar honderd km mee moet rijden, daarna aftappen en vullen met gewone olie.
Als je bij een auowasplaats met de hogedrukreiniger werkt pak dan het programma met warm water en shampo dat geeft ook meestal al een goede reiniging. Duw wat in of hang iets over de uit en inlaat openingen en richt niet direkt op de voor en achterkant van de motor waar de kruk- en nokkenas uitkomen. Je zou door de hoge druk water en/of rommel naar binnen kunnen spuiten langs de keerringen en dat was nou net niet de bedoeling.
diverse Citroens, wat anders.
Gewoon naar de Wibra gaan en 2 flessen dasty ontvetter kopen. Zit in een spuitfles en is geel van kleur. Ontvet echt super. En veeeeeeele malen goedkoper dan al die andere middeltjes. En als je dat in combinatie met een hogedruk doet dan zal t alleen maar schoner worden.
Ik heb het schoongemaakt met Dasty, wat doeken en een klein staalborsteltje.
Ik heb het schoongemaakt met Dasty, wat doeken en een klein staalborsteltje.
Laatst gewijzigd door TB op vr 21 mar, 2008 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- Gebruiker
Even wat echtzetten, Ik heb de motor en de versnellingsbak al uitgebouwd, los van elkaar. Kan ik dan ook zo de hele zaak schoonspuiten of krijg ik dan problemen?
Ik heb al diverse keren gelezen dat men ook de motor, na het splitsen met Dasty reinigde. Ik haal de motor verder niet uit elkaar, is niet nodig, maar stel dat er op een onhandige wijze toch wat naar binnen sijpelt, dan evt reinigen met spoelolie?
en v.w.b. de koppelingsplaat, mag deze nat worden?
Roel
Ik heb al diverse keren gelezen dat men ook de motor, na het splitsen met Dasty reinigde. Ik haal de motor verder niet uit elkaar, is niet nodig, maar stel dat er op een onhandige wijze toch wat naar binnen sijpelt, dan evt reinigen met spoelolie?
en v.w.b. de koppelingsplaat, mag deze nat worden?
Roel
Nou ik zou geen water enzo in het blok spuiten. Dit geldt ook voor de carburateur. Eigenlijk kun je het alleen via de vulopening of carburateur erin spuiten. Dus dek deze goed af!
Koppeling nat? Tja, beter van niet. Maar als ie opgedroogd is dan zal ie het vast wel weer doen. Roest slijt er wel weer af.
Ik hou persoonlijk niet van blokken schoonmaken me hoge druk.
Koppeling nat? Tja, beter van niet. Maar als ie opgedroogd is dan zal ie het vast wel weer doen. Roest slijt er wel weer af.
Ik hou persoonlijk niet van blokken schoonmaken me hoge druk.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987