schoonspuiten motor

Plaats reactie
Roel van de wal
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 26 dec, 2007 17:03
Locatie: Sint Michielsgestel

schoonspuiten motor

Bericht door Roel van de wal » do 20 mar, 2008 22:51

Een vreemde vraag misschien, maar toch. Ik heb de motor en versnellingsbak uit m'n Dyane gehaald. Nu wil ik deze graag goed schoonmaken, kan dat gewoon met een hogedruk reiniger met motorontvetter? Ik lees vaak dat de motor ook inwendig wordt schoongemaakt met "Dusty". De motor is niet verder gedemonteerd, echter bij het schoonmaken kan er natuurlijk wat nat naar binnen komen. Olie is inmiddels afgetapt. Kan het kwaad?

roel

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » do 20 mar, 2008 23:14

Ik spuit mn motor wel eens af met de hogedruk spuit. Maar alleen als ik daarna een stuk ga rijden zo dat alles weer lekker op kan drogen. Ook let waar ik spuit zo dat je geen water in de motor of bak krijgt. In het deksel van de versnellingsbak zit een klein gaatje let daar ook op. Het lijkt me niet ideaal als er water in komt ;) Toen ik bezig was met de opbouw heb ik de motor met benzine aan de buitenkant schoon gemaakt. Gewoon het geheel in een (oude) ovenbakplaat leggen en met een kwast aan de gang. Tis wat geklieder maar hij wordt wel mooi schoon.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 20 mar, 2008 23:25

Motor en bak afspuiten is mogelijk. Zorg wel dat er geen water in je blok kan komen. Dasty (je bedoeld dat spul van de Wibra vermoed ik) Kun je gebruiken voor de buitenzijde van je blok en je bak. Zorg er wel voor dat je sommige punten later wel weer smeert met kruipolie ofzo. Zoals de asjes van je carb.
Inwendig kun je niet veel reinigen als olie verversen.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 21 mar, 2008 11:05

En asje van de startmotor, voorzijde en achterzijde, beetje wd40.

inwendig schoonmaken gaat ook goed met diesel, alleen moet je daarna alles schoonspoelen. Andere optie is om spoelolie te kopen, dit is speciale autoolie waar je paar honderd km mee moet rijden, daarna aftappen en vullen met gewone olie.

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » vr 21 mar, 2008 11:39

wat ook erg goed werkt is remmenreiniger, zit in een spuitbus.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5240
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 21 mar, 2008 14:03

Als je bij een auowasplaats met de hogedrukreiniger werkt pak dan het programma met warm water en shampo dat geeft ook meestal al een goede reiniging. Duw wat in of hang iets over de uit en inlaat openingen en richt niet direkt op de voor en achterkant van de motor waar de kruk- en nokkenas uitkomen. Je zou door de hoge druk water en/of rommel naar binnen kunnen spuiten langs de keerringen en dat was nou net niet de bedoeling.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 21 mar, 2008 14:44

Gewoon naar de Wibra gaan en 2 flessen dasty ontvetter kopen. Zit in een spuitfles en is geel van kleur. Ontvet echt super. En veeeeeeele malen goedkoper dan al die andere middeltjes. En als je dat in combinatie met een hogedruk doet dan zal t alleen maar schoner worden.

Ik heb het schoongemaakt met Dasty, wat doeken en een klein staalborsteltje.
Laatst gewijzigd door TB op vr 21 mar, 2008 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » vr 21 mar, 2008 15:05

ik doe ook altijd met auto en al in de was box met hoge druk alles schoonspuitendan word het niet zon vette bende onder de kap.

Roel van de wal
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 26 dec, 2007 17:03
Locatie: Sint Michielsgestel

Bericht door Roel van de wal » vr 21 mar, 2008 18:03

Even wat echtzetten, Ik heb de motor en de versnellingsbak al uitgebouwd, los van elkaar. Kan ik dan ook zo de hele zaak schoonspuiten of krijg ik dan problemen?
Ik heb al diverse keren gelezen dat men ook de motor, na het splitsen met Dasty reinigde. Ik haal de motor verder niet uit elkaar, is niet nodig, maar stel dat er op een onhandige wijze toch wat naar binnen sijpelt, dan evt reinigen met spoelolie?
en v.w.b. de koppelingsplaat, mag deze nat worden?

Roel

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 21 mar, 2008 18:13

Nou ik zou geen water enzo in het blok spuiten. Dit geldt ook voor de carburateur. Eigenlijk kun je het alleen via de vulopening of carburateur erin spuiten. Dus dek deze goed af!

Koppeling nat? Tja, beter van niet. Maar als ie opgedroogd is dan zal ie het vast wel weer doen. Roest slijt er wel weer af.

Ik hou persoonlijk niet van blokken schoonmaken me hoge druk.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5240
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 22 mar, 2008 12:50

En de uitlaten, de leiding van de carterontluchting, de prise-as van de bak en ook op de brilrubbers zou ik niet echt richten met de hogedruk.
Voor de rest zou er weinig problemen moeten zijn.
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie