Pagina 1 van 1

schoonspuiten motor

Geplaatst: do 20 mar, 2008 22:51
door Roel van de wal
Een vreemde vraag misschien, maar toch. Ik heb de motor en versnellingsbak uit m'n Dyane gehaald. Nu wil ik deze graag goed schoonmaken, kan dat gewoon met een hogedruk reiniger met motorontvetter? Ik lees vaak dat de motor ook inwendig wordt schoongemaakt met "Dusty". De motor is niet verder gedemonteerd, echter bij het schoonmaken kan er natuurlijk wat nat naar binnen komen. Olie is inmiddels afgetapt. Kan het kwaad?

roel

Geplaatst: do 20 mar, 2008 23:14
door Erikjan
Ik spuit mn motor wel eens af met de hogedruk spuit. Maar alleen als ik daarna een stuk ga rijden zo dat alles weer lekker op kan drogen. Ook let waar ik spuit zo dat je geen water in de motor of bak krijgt. In het deksel van de versnellingsbak zit een klein gaatje let daar ook op. Het lijkt me niet ideaal als er water in komt ;) Toen ik bezig was met de opbouw heb ik de motor met benzine aan de buitenkant schoon gemaakt. Gewoon het geheel in een (oude) ovenbakplaat leggen en met een kwast aan de gang. Tis wat geklieder maar hij wordt wel mooi schoon.

Geplaatst: do 20 mar, 2008 23:25
door Punky
Motor en bak afspuiten is mogelijk. Zorg wel dat er geen water in je blok kan komen. Dasty (je bedoeld dat spul van de Wibra vermoed ik) Kun je gebruiken voor de buitenzijde van je blok en je bak. Zorg er wel voor dat je sommige punten later wel weer smeert met kruipolie ofzo. Zoals de asjes van je carb.
Inwendig kun je niet veel reinigen als olie verversen.

Geplaatst: vr 21 mar, 2008 11:05
door backfire
En asje van de startmotor, voorzijde en achterzijde, beetje wd40.

inwendig schoonmaken gaat ook goed met diesel, alleen moet je daarna alles schoonspoelen. Andere optie is om spoelolie te kopen, dit is speciale autoolie waar je paar honderd km mee moet rijden, daarna aftappen en vullen met gewone olie.

Geplaatst: vr 21 mar, 2008 11:39
door supercees
wat ook erg goed werkt is remmenreiniger, zit in een spuitbus.

Geplaatst: vr 21 mar, 2008 14:03
door AZL57
Als je bij een auowasplaats met de hogedrukreiniger werkt pak dan het programma met warm water en shampo dat geeft ook meestal al een goede reiniging. Duw wat in of hang iets over de uit en inlaat openingen en richt niet direkt op de voor en achterkant van de motor waar de kruk- en nokkenas uitkomen. Je zou door de hoge druk water en/of rommel naar binnen kunnen spuiten langs de keerringen en dat was nou net niet de bedoeling.

Geplaatst: vr 21 mar, 2008 14:44
door TB
Gewoon naar de Wibra gaan en 2 flessen dasty ontvetter kopen. Zit in een spuitfles en is geel van kleur. Ontvet echt super. En veeeeeeele malen goedkoper dan al die andere middeltjes. En als je dat in combinatie met een hogedruk doet dan zal t alleen maar schoner worden.

Ik heb het schoongemaakt met Dasty, wat doeken en een klein staalborsteltje.

Geplaatst: vr 21 mar, 2008 15:05
door Ramon
ik doe ook altijd met auto en al in de was box met hoge druk alles schoonspuitendan word het niet zon vette bende onder de kap.

Geplaatst: vr 21 mar, 2008 18:03
door Roel van de wal
Even wat echtzetten, Ik heb de motor en de versnellingsbak al uitgebouwd, los van elkaar. Kan ik dan ook zo de hele zaak schoonspuiten of krijg ik dan problemen?
Ik heb al diverse keren gelezen dat men ook de motor, na het splitsen met Dasty reinigde. Ik haal de motor verder niet uit elkaar, is niet nodig, maar stel dat er op een onhandige wijze toch wat naar binnen sijpelt, dan evt reinigen met spoelolie?
en v.w.b. de koppelingsplaat, mag deze nat worden?

Roel

Geplaatst: vr 21 mar, 2008 18:13
door TB
Nou ik zou geen water enzo in het blok spuiten. Dit geldt ook voor de carburateur. Eigenlijk kun je het alleen via de vulopening of carburateur erin spuiten. Dus dek deze goed af!

Koppeling nat? Tja, beter van niet. Maar als ie opgedroogd is dan zal ie het vast wel weer doen. Roest slijt er wel weer af.

Ik hou persoonlijk niet van blokken schoonmaken me hoge druk.

Geplaatst: za 22 mar, 2008 12:50
door AZL57
En de uitlaten, de leiding van de carterontluchting, de prise-as van de bak en ook op de brilrubbers zou ik niet echt richten met de hogedruk.
Voor de rest zou er weinig problemen moeten zijn.