Pagina 1 van 2
rook uit de olievulpijp
Geplaatst: zo 23 mar, 2008 15:22
door Tom de Wolff
Vandaag een stukje gereden met patron. Bij de eerste keer start was er een luid tikken geluid aan de linkerkant. Daarvoor heb ik de kleppen op nieuw gesteld aan de linkerkant. Toen was de tik weg of dit kwam door het stellen of dat dit gewoon toeval was weet ik niet.
Maar nadat ik een stuk je gereden heb (7 km) kwam ik bij terug komst er achter dat er uit het filtertje dat ik op de olievulpijp heb gemonteerd (in verband met een powerfilter) rook kwam. De rook was licht van kleur en vrij dun maar bij meer toeren wordt het roken ook meer.
Is dit normaal of is er iets mis met de motor?
De motor is 130 km terug gereviseerd en voor de revisie had ik het filtertje nog niet op de olievulpijp gemonteerd. De eerste 120 km heb ik geen last gehad van het roken.
Geplaatst: zo 23 mar, 2008 17:19
door Gerard2cv
Aangezien de vulpijp dient om de carterdampen af te voeren lijkt het me
logisch dat er wat rook meekomt,maar normaal wordt dit door het luchtfilter afgezogen(wat ook wettelijk verplicht is) Ik zou zeggen: Houdt
het oliepijl goed in de gaten en laat dat resultaat afhangen of de revisie
goed of niet is gebeurd.Zitten alle zuigerveer slotopeningen in de bovenste
180gr?
Geplaatst: zo 23 mar, 2008 17:32
door Tom de Wolff
Gerard Maas schreef:.Zitten alle zuigerveer slotopeningen in de bovenste
180gr?
Ja, dat had ik gedaan.
Geplaatst: zo 23 mar, 2008 17:47
door thomaaas
Allemaal? dan is t niet zo gek, dan lekt ie waarschijnlijk wat ontbrandingsrook, omdat die drie gaatjes recht achter elkaar zitten

Geplaatst: zo 23 mar, 2008 17:52
door Tom de Wolff
iets te snel gelezen

Maar zitten allemaal 180 graden verschoven van elkaar.
Geplaatst: zo 23 mar, 2008 19:24
door jeroentje
Tom de Wolff schreef:iets te snel gelezen

Maar zitten allemaal 180 graden verschoven van elkaar.
Lol, de eerste cirkel van 540 gr. Als je alle zuigerveren bedoelt heb je het over 120 gr.
Als je idd alleen de compressieveren bedoelt dan is het idd 180 gr.
Geplaatst: zo 23 mar, 2008 19:44
door Tom de Wolff
jeroentje schreef:Tom de Wolff schreef:iets te snel gelezen

Maar zitten allemaal 180 graden verschoven van elkaar.
Lol, de eerste cirkel van 540 gr. Als je alle zuigerveren bedoelt heb je het over 120 gr.
Als je idd alleen de compressieveren bedoelt dan is het idd 180 gr.
In de olieschrapveer zat bij mij geen opening aleen in de andere zuigerveren.
Geplaatst: zo 23 mar, 2008 19:47
door thomaaas
Geplaatst: zo 23 mar, 2008 23:08
door Tom de Wolff
De olieschrapveer haakt in elkaar vast. Maar ik begin nu te twijfel of daar nu nog iets om heen zat of niet. Ik zal het van de week eens aan mijn vader vragen of die het nog weet.
Geplaatst: ma 24 mar, 2008 01:08
door BW
per minuut lekken er 8 a 25l dampen van de verbranding door het carter
normaal worden deze weer aangezogen door het luchtfiltern en worden deze vebrand (zoals het wettelijk moet)
kan best zijn dat je deze dan ziet als de motor draait
mvg
Geplaatst: ma 24 mar, 2008 08:26
door jeroentje
BW schreef:per minuut lekken er 8 a 25l dampen van de verbranding door het carter
normaal worden deze weer aangezogen door het luchtfiltern en worden deze vebrand (zoals het wettelijk moet)
kan best zijn dat je deze dan ziet als de motor draait
mvg
De cartderdampen hoeven niet verbrand te worden. Ze mogen niet in het milieu terechtkomen. Dus opvangen mag ook.
Geplaatst: ma 24 mar, 2008 09:26
door Gerard2cv
Zo,Jeroentje en waar laat je ze dan?
Geplaatst: ma 24 mar, 2008 09:29
door the Nosepicker
Bij open luchtfilters hangt men wel een opvangbakje aan de carterontluchting, in TomD's geval een Spafles

Geplaatst: ma 24 mar, 2008 10:54
door jeroentje
Gerard Maas schreef:Zo,Jeroentje en waar laat je ze dan?
Iss zoals hier boven vermeld laten condenseren en opvangen. Of filteren.
Geplaatst: ma 24 mar, 2008 11:44
door backfire
Ligt aan de leeftijd van de eend, lijkt mij. Mijn Honda van 1973 heeft dit systeem namelijk niet. Carterontluchting gaat via een slang bovenlangs, dan bij framebuis naar beneden om bij standaard uit te komen, in de open lucht. Kan soms raar er uit zien als je paar honderd km gereden hebt, dan zie je de rook onder standaard vandaan komen.
Dus ik neem aan dat voor bepaald bouwjaar dit geen regel was en dan kan je dus gewoon slang naar beneden brengen.
Vind je motortje ook nog eens veel lekkerder, al die half verbrande zooi die anders weer je cilinder in gaat.
EGR is ook zo´n systeem.