Olie lekken

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Olie lekken

Bericht door thomaaas » zo 30 mar, 2008 17:05

Okee, ik wist al langer dat mn eend n beetje olie lekte, maar het is nu best wel erg geworden. Zo erg, dat ik gister op een ritje van 500 km 3 liter olie moest bijvullen :?

Dat levert trouwens wel mooie plaatjes op:
Afbeelding

Ik weet alleen niet precies waar ik moet zoeken, want de olie zit ECHT overal :? Hij lekt ook als de auto stil staat/niet rijdt, dus ik verdenk de vulpijp niet. Eerst verdacht ik de olieleiding, maar die is bij de cilinderkoppen mooi schoon, onder de krukas niet maar daar is alles goor. De olie zit ook op het luchtfilter, carburateur, remklauwen en schijven en voorin de koeltunnel. Ik kom er zo niet echt uit, suggestions anyone?

Hier de rechterkant, daar is het volgens mij het ergst
Afbeelding
Bij de versnellingsbak, daar is het volgens mij niet
Afbeelding
Misschien zit het oliefilter er niet helemaal goed op hoor, al zit is wel redelijk vast.
Afbeelding

misschien achterste krukaslager? Kan het dan overal zitten?
Afbeelding
Bovenop het blok
Afbeelding
Boven de koppen
Afbeelding
Afbeelding

Bij de olieleiding bij de koppen is het mooi droog, de koeltunnel is ook mooi droog
Afbeelding
Afbeelding

Dit is achter de fan, helaas krijg ik dat nare stalen plaatje niet weg zonder de krukas of de oliekoeler te verwijderen :?
Afbeelding
mooi plasje hier, daar schijnt 'ie trouwens niet vandaan te lekken, de druppels komen helemaal langs de hele aandrijflijn naar beneden zetten
Afbeelding
Afbeelding
Oliekoeler is hier lekvrij, bij zn voetjes is t wel nat maar hij is nooit verwijderd geweest in 33 jaar dus moet wel goed zijn toch?
Afbeelding
Afbeelding

Wie heeft er een goed idee??? Ik dacht zelf nog aan de brilrbbers, maar hoe komt het dan in godsnaam dat er OVERAL olie zit?

Ohja, en de kleppendeksels zitten perfect dicht, komt nix langs
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

P.Senior
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door P.Senior » zo 30 mar, 2008 17:11

Kijk eens naar het onderste slangetje van de vulpijp. Was bij mij het geval. Was aan de onderkant opengescheurd, dus het viel niet op.
Punky besmette Senior met het citroenvirus

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door supercees » zo 30 mar, 2008 17:19

P.Senior schreef:Kijk eens naar het onderste slangetje van de vulpijp. Was bij mij het geval. Was aan de onderkant opengescheurd, dus het viel niet op.
en de fan blaast de olie dan over je hele blok.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » zo 30 mar, 2008 17:41

t rubbertje op dat slangetje ziet er wel aardig poreus uit ja, t slangetje zelf kan ik niet goed zien dus k haal m r wel ff af.

Net wel de bout van de dynamo gebroken grrr mja t hoort erbij, hopen dat k nog ergens n m6 heb liggen :roll:

Maar als t dat slangetje is, lekt ie niet als ik stil sta of wel? K bedoel dan met motor uit trouwens ;)
MyAmi Spring Break

Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Peter v G » zo 30 mar, 2008 18:05

Tja, als je zoveel olie verliest dan is het niet verantwoord om daar nog mee door te rijden.
Speculeren waar het lek zit is zonde van je tijd.

Blok eruit en tenminste een nieuwe pakkingset monteren. In 33 jaar was er niet veel aan je blok gedaan? Dan zullen alle afdichtingen wel keihard zijn.

Succes.

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » zo 30 mar, 2008 18:22

Is heel veel aan blok gedaan, maar nog nooit uit elkaar geweest. Maar brilrubbers olieleidingen etc zijn allemaal wel vervangen. Zit nu bigbore op en lekte aan het begin bij een van de olieleidingen, maar dat hielt vanzelf op. Ik wil het blok er eigenlijk niet uit halen, want ik heb geen reserveblok en de eend is mn dagelijkse auto ;)

edtolievulpijp heeft geen scheurtjes oid, is wel wat roestig om dat pijpje. Er zat wel wat olie om dat andere pijpje voor de oliepijlstok, maar de lekkage is meer aan de andere kant van de auto, aan de rechterkant. Nog iemand ideëen?
MyAmi Spring Break

P.Senior
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door P.Senior » zo 30 mar, 2008 20:19

@supercees: dat is een logische gedachte, maar in de praktijk zit het ook in de koeltunnel, enz. Niet alles wordt weggeblazen, dus drupt het bij stilstaande moter omlaag.
Punky besmette Senior met het citroenvirus

Ramon
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Ramon » zo 30 mar, 2008 20:30

olie vulpijp vervangen!!!!! blok schoonspuiten met warme hoge druk (wasbox) daarna rijden en kijken of ie nog lekt! kapoote vulpijp kan zorgen dat het uit
alle gaten komt!!!

maar kijk eerst idd even naar slaggetje van terugloop vulpijp

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » zo 30 mar, 2008 21:15

OK k zal morgen ff naar eendenboer voor nieuwe vulpijp en nog n paar kleine dingetjes (dynamobout dus, hehe) ;)

De terugloop (tenminste het slangetje dat van de vulpijp naar de pijlstok loopt, die bedoel je toch?) lijkt zo niet lek. Hij is wel wat roestig, maar dat maakt niet zoveel uit. Het rubberen slangetje ertussen is nog heel, maar wel wat hard en poreus, zal k maar vervangen. Gelukkig kan ik morgen de auto van mn moeder lenen :D

Toch lekt ie vooral aan de rechterkant, gek he. K zal toch direct ook maar de pakking van de olieleiding nog n keer vervangen, baat t niet dan schaadt t niet ;)

edit: Ohjaaa k had ook nog foto's gemaakt van mn vulpijp en pakking, zit nu vloeibare pakking in ;)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Editje 2: Sjeeemig nou k heb iig een tweede lek gevonden; ik start m net op om te kijken of ik misschien zie waar het vandaan komt, opeens uit de toevoer van de oliekoeler een dikke straal olie :twisted: :lol:

Misschien was dat het pobleem eerst ook, maar is het gat nu groter geworden ofzo :roll: Morgen ook maar n oliekoeler meenemen iig dus ;)
MyAmi Spring Break

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » zo 30 mar, 2008 21:55

Heb je de oliekoeler ook aan de achterzijde gecontroleerd.
Door de ventilator gooit ie alles over je blok heen en is het moeilijk aan de voorkant te zien.
meest waarschijnlijk lijkt het echter toch wel de olievulpijp.

Zie nu pas je edit!
Nou kunnen we meteen het topic van de oliekoeler er weer bij halen...

Hopen dat je hem er een beetje afkrijgt.

iig succes!!

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » zo 30 mar, 2008 23:05

Ja maar wat die oliekoeler doet, deed ie eerst nog niet! Anders had ik nog geen 100 m ver gekomen ;)

Maar misschien was dat lek eerst idd wel kleiner dattie alles er toen overheen gooide idd ;) Het gat zit niet in de oliekoeler, maar in die bocht in het toevoerkanaal dus als ik meer tijd had, kon ik kijken of ik er idd een demonteerbare oliekoeler van kon maken :lol: Helaas heeft mijn moeder haar auto overmorgen weer nodig, dus de eend moet 't dinsdag weer doen. Of in ieder geval goed genoeg doen dat ik de olie niet hoef bij te vullen op een rit van 35 km ;)
MyAmi Spring Break

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » zo 30 mar, 2008 23:08

Als die oliekoeler er al zolang opzit zal ie wel doorgerot zijn. Hat aluminium hiervan krijgt veel zout langs zijn kiezen iedere winter. Of de rubber aansluitbusjes zijn vergaan, dan kun je de boel misschien nog redden. Ik heb ook al eens iemand gehad wiens oliefilter sneuvelde en die verloor ook zoveel olie.
Succes met je "vettige" speurtocht.
diverse Citroens, wat anders.

Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Peter v G » zo 30 mar, 2008 23:09

Je twijfelde al aan je oliekoeler?! Toch. :wink:
Oliekoeler is hier lekvrij, bij zn voetjes is t wel nat maar hij is nooit verwijderd geweest in 33 jaar dus moet wel goed zijn toch?

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » zo 30 mar, 2008 23:42

Jaaaah k had nog n editje geplaatst, misschien niet gelezen ofzo, mja boeit niet ;) Máár volgens mij heb k m tijdens het verwijderen van de fan een schop na gegeven ofzo want k startte m net en n dikke sloot olie eruit niet gezond meer! :roll: :roll: Maar dat had ie eerst niet, want in n halve minuut lag er ongeveer n halve liter olie onder de auto, en ik kon er gisteren nog mee naar gemert rijden ;)
MyAmi Spring Break

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » ma 31 mar, 2008 13:10

Thomas,

Het wordt mooi weer,
nieuwe oliekoeler d'rop en gaan met die banaan.

Succes!!

Plaats reactie